1515

Google startar inkubator med Wellstreet

Svenska riskkapitalbolaget Wellstreet startar en ny inkubator tillsammans med Google, med start i september. ”Det viktiga är att de är redo för en investering”, säger Jessica Rameau. 

Jessica Rameau, partner och CIO på riskkapitalbolaget Wellstreet Ventures.
Jessica Rameau, partner och CIO på riskkapitalbolaget Wellstreet Ventures.Foto:Press/TT

För första gången startar Google GOOGL +0,53% Dagens utveckling Developers Launchpad upp en inkubator i Norden, tillsammans med riskkapitalbolaget Wellstreet Ventures. 

Det sker inom den delen av techjättens verksamhet som arbetar med acceleratorprogram för startups i tidiga skeden. 

Ansökan är nu öppen och inkubatorn startar i september 2019. Mellan tre till åtta bolag kommer att antas, men inget är skrivet i sten enligt Jessica Rameau, Partner och investeringsansvarig på Wellstreet. 

”Jag vill försäkra mig om att de är de rätta bolagen, och kommer arbeta med det här nu under sommaren. Sen har jag några som jag pratar med redan nu”, säger hon. 

De antagna bolagen kommer bland annat erbjudas workshops, coachning, mentorer och kunskap från Googles sida. Wellstreet i sin tur kommer bidra med en första investering på mellan 250 000 kronor och 2 miljoner kronor. 

Programmet pågår under tre månader vid Wellstreets tech- och innovationshub The Factory i Sollentuna. 

Målet är att bygga framgångsrika bolag inom techsektorn – men också att öppna upp Sverige som startup-marknad.

Andra länder Google Developers Launchpad samarbetat med är Brasilien, Kanada och Nigeria.

”Google är unika och deras inkubatorer finns jorden runt. Det här projektet hjälper oss att öppna Sveriges ekosystem mot resten av världen”, säger Jessica Rameau. 

Läs mer: Di Digital lyfter entreprenörer på Googles scen i Almedalen 

Jessica Rameau axlade nyligen rollen som partner på Wellstreet, något som Di Digital skrivit om. Det är tack vare henne som samarbetet sker just i Stockholm. 

”Jag funderade på Wellstreets plats i det svenska ekosystemet, och hur vi kan bidra på bästa sätt. När jag planerade inför nästa steg kontaktade jag Google Launchpad. De hade ingen inkubator i Norden, men var intresserade”. 

Wellstreet Ventures letar nu efter bolag i tidiga skeden att ta med i inkubatorn. 

”Det kan vara alltifrån en idé eller powerpoint, till en produkt som redan testats på marknaden. Det viktiga är att de är redo för en investering, och ha en tydlig plan för hur pengarna ska användas”. 

Hon tillägger: 

”Och så vill vi se att deras idé har en marknadsmässig fördel. Och gärna minst en kvinnlig grundare, men det är självklart inget måste”.

Wellstreet Ventures fokuserar på mindre investeringar i startupbolag som befinner sig på idéstadiet.

Hittills har riskkapitalbolaget investerat i ett 40-tal bolag, ofta med 1–2 miljoner kronor per runda.

Läs mer: Från ett kyffe på Brunnsgatan till The Factory i Häggvik 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?