Googles ägarbolag Alphabet slog vinstförväntningarna med råge under årets första kvartal. Detta efter en kraftig ökning av annonsförsäljningen.
Di Digital
Text
Sundar Pichai, vd för Google.Foto:Tony Avelar
Googles ägarbolag Alphabet ökade sin vinst med 73 procent för årets första kvartal. Vinsten steg till 9,4 miljarder dollar, eller 13:33 dollar per aktie, jämfört med en vinst på 5,4 miljarder dollar, eller 7:73 dollar per aktie, samma period 2017.
Omsättningen steg till 31,2 miljarder dollar, jämfört med 24,8 miljarder dollar året före.
Bakom den ökade vinsten ligger framför allt en kraftig ökning av annonsförsäljningen på nätet. Antalet betalda klick ökade också kraftigt, upp 55 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
Resultatet slog förväntningarna med råge. Enligt Bloombergs snittprognos var ett resultat på 9:30 dollar väntat. Aktien steg något på efterbörsen.
TT / Di Digital
Di Digital
Innehåll från DinteroAnnons
Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare
Dinteros grundare Daro Navaratnam.
Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.
Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka.
Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren.
– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam.
Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner.
I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.
– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.
En sak i synnerhet var uppenbar:
– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning.
Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen.
– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.
Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.
– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus.