1515

Google köper startup i Umeå

Google köper Umeåbolaget Limes Audio, enligt ett inlägg på techjättens blogg. Förvärvet av det svenska ljudbolaget ska förbättra Googles mötestjänster.

Lena Fridlund Forsgren, investeringsansvarig på Partnerinvest Norr, Fredrik Lindström, grundare av Limes Audio, Sandra Finér, föredetta vd på Limes Audio, Markus Olsson, vd på Fort Knox Förvaring, Linn Nilsson, investeringsansvarig på Inlandsinnovation.
Lena Fridlund Forsgren, investeringsansvarig på Partnerinvest Norr, Fredrik Lindström, grundare av Limes Audio, Sandra Finér, föredetta vd på Limes Audio, Markus Olsson, vd på Fort Knox Förvaring, Linn Nilsson, investeringsansvarig på Inlandsinnovation.

Limes Audio (NTL) grundades 2007 av Fredric Lindström and Christian Schüldt. Målet var att förbättra ljudkvalitén på konversationer oavsett vilken miljö personerna befann sig i eller vad avståndet mellan dem var. Limes Audio har tagit fram en mjukvara som enligt bolaget är en av de bästa för att ta bort ekot som ofta tillkommer i samtal över telefon och på nätet.

Under torsdagen blev det känt att Google köper Limes Audio för en ej offentliggjord summa. På Googles blogg skriver techjätten att i och med att fler och fler använder sig av videokonferenser är det av yttersta vikt att det finns kostnadseffektiva lösningar för bra ljudkvalité.

”En av de största utmaningarna för en bra videokonferens är ljudkvaliteten. I dag är mötesrummen i olika former och storlekar vilket kan vara utmanande för akustiken. Dessutom kan en dålig internetuppkoppling förhindra bra kvalité på videokonferenssamtal”, skriver Googles produktchef Serge Lachapelle på bloggen.

”Limes Audio har byggt lösningar som tar bort störande brus, förvrängningar och ekon som kan påverka videokonferenser och telefonmöten negativt.”

Läs även: Apple prisar svenska musikappen Auxy

Limes Audio har i dag kontor i Umeå, Stockholm och Palo Alto och har cirka 20 anställda. Under 2015 hade bolaget en omsättning på 18,8 miljoner kronor och en förlust på 2,3 Mkr.

På ägarlistan finns såväl Fort Knox Förvaring och Partnerinvest Norr, som deltog i en nyemission på 20 Mkr i fjol. Även statliga Almi Invest och Inlands Innovation, som ägde 35 procent av bolaget vid försäljningstillfället, har investerat i Limes Audio.

Limes Audio skriver på sin hemsida att alla förfrågningar om förvärvet ska besvaras av Google. Grundarna gör däremot ett skriftligt uttalande

”Vi är mycket glada över att gå över till Google, där vi kommer att fortsätta att jobba i linje med vår passion och fortsätta att arbeta för att alla röstsamtal ska låta lika högt och tydligt, oavsett avståndet eller miljön.”

Läs även: Bekräftat: Facebook köper dansk Tobii-konkurrent


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?