Hoppa till innehållet

Annons

Google i historisk rättegång för misstänkt konkurrensbrott

Google anklagas för att ha hämmat innovation och inskränkt konkurrensen på marknaden. Nu ska sökmotorjättens dominerande ställning tas upp i vad som beskrivs som en historisk rättegång.

Googles vd Sundar Pichai besökte KTH i maj i år.
Googles vd Sundar Pichai besökte KTH i maj i år.Foto: Cornelia Jönsson
Foto: Jack Mikrut

På tisdag inleds rättegången där det amerikanska justitiedepartementet har stämt Google för företagets dominans på den digitala annonsmarknaden. Techjätten anses aktivt försvåra för konkurrenter. Rättsprocessen väntas pågå i två månader.

Om Google fälls kan böter bli aktuella, men ett långtgående scenario kan även innebära krav på att dela upp och sälja av delar av företagets verksamheter.

Under tio veckor kommer över 100 vittnen att höras i rättssalen i Washington. Det är den största rättegången som berör konkurrensbegränsning och monopolbildning i USA sedan 1998 då Microsoft mottog liknande kritik för sitt operativsystem Windows.

Den gången slutade det i en förlikning efter ett överklagande som ändrade ett påbud om att dela upp företaget.

Innehåll från DinteroAnnons

Bytte betalningslösning – sparar 250 000 per år

Henrik Hulaas, chef för Glas och Interiör.
Henrik Hulaas, chef för Glas och Interiör.

Henrik Hulaas, chef för Glas och Interiör, ser många fördelar med att använda Dintero Checkout.

– Lösningen fungerar bra och är rimlig, och Dintero är väldigt bra på support och kunduppföljning, säger han.

Det är bråda dagar för de anställda i nätbutiken Glas och Interiör, som erbjuder hela 20 000 varulinjer. Nätbutiken etablerades 2006, och sedan dess har både varuutbudet och kundunderlaget vuxit betydligt.

En bra betalningslösning är en förutsättning för det medelstora företaget. Men det har under alla år varit en utmaning att hitta en leverantör som erbjuder en bra teknisk lösning och bra support till rimligt pris.

– Vi har fått uppleva överraskande många dåliga betalningslösningar, både avseende tekniken och supporten. När vi skulle byta leverantör förra året pratade jag därför med flera kollegor i branschen. Det var då jag fick Dintero rekommenderat, berättar Hulaas.

Det här är Dintero – läs mer.  

Därför är de nöjda med Dintero Checkout

Glas och Interiör har haft enbart goda erfarenheter av Dintero, enligt Hulaas.

– Plattformen är användarvänlig och har alla betalningslösningar som våra kunder efterfrågar. Vi kommer snabbt i kontakt med supporten när vi behöver, och dessutom har de väldigt bra priser.

Lönsamt för företaget

Han räknar med att Glas och Interiör sparar ungefär 250 000 kronor om året genom att använda Checkout-lösningen. Det är pengar som går direkt in i företagets resultat.

Nu har Hulaas planer på att utöka samarbetet med Dintero genom att bygga upp en kundklubb.

– Det är ju väldigt värdefullt att samarbeta med någon som vet vad vi behöver och som vi kan lita på. Dessutom är det praktiskt att ha allt samlat på en plattform.

Förtroende och långsiktiga kundrelationer

Techföretaget Dintero är byggt på erfarenheterna från Dsafe (det första företaget som Daro Navaratnam startade), en tydlig affärsfilosofi och en god idé.

– Vi såg att de minsta kunderna betalade ganska mycket för sin betalningslösning jämfört med stora företag och tänkte att det inte borde vara så, säger Daro Navaratnam, CEO och CO-Founder på Dintero.

Dintero har utvecklat en plattform med målet att få bort komplexiteten i betalningsbranschen. För kunderna innebär det att lösningen ger flexibilitet, men även en samlad plats för alla deras behov.

Tillstånd från Finansinpsektionen

I dag har Dintero 16 anställda som jobbar med utveckling och försäljning. I november förra året nådda företaget en ny milstolpe när de fick tillstånd från Finansinspektionen. 

– Det är ett stort förtroende som kommer att göra det möjligt för oss att förenkla kundernas betalningsresa ännu mer, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Magnus Gleditsch, Growth Manager hos Dintero.
Magnus Gleditsch, Growth Manager hos Dintero.

Företaget utvecklar och förbättrar sina betalnings- och omnikanallösningar kontinuerligt - och vidareutvecklar hela tiden för att förenkla vardagen för sina kunder.

– Vårt mål är sund tillväxt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi lovar våra kunder och följa upp bra med råd och support, berättar Magnus.

Plattform som gör betalning enkelt

Kunderna efterfrågar ständigt större flexibilitet och fler betalningsalternativ.

Dintero Checkout erbjuder många betalningslösningar, som Swish, Apple Pay, Klarna, Visa/MasterCard, Vipps, MobilePay, faktura, delbetaling och QR-kod. Checkout-plattformen är användarvänlig och gör det möjligt att skräddarsy betalningslösningen så att den passar företagets behov, oavsett storlek.

 

 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera