Google har identifierat ryska annonser på sina plattformar
Google har för första gången funnit bevis på ryska kopplingar med målet att påverka förra årets presidentval i USA, skriver Washington Post.
Di Digital
Text
Googles vd Sundar Pichai vid en konferens i maj.Foto:Eric Risberg/AP
Google har upptäckt flera ryska aktörer som köpt reklam för tusentals dollar på dess plattformar för att kunna sprida vilseledande information, uppgav källor med insyn. Detta gäller bland annat för YouTube, Google Search, Gmail och DoubleClick.
Informationen som man fått tyder samtidigt på att aktörerna inte verkar vara de samma som köpt reklam på Facebook för samma ändamål.
”Detta kan vara ett tecken på att den ryska ansträngningen med att sprida information online kan vara ett mycket större problem än vad Silicon Valley-företagen hittills trott”, skriver Washington Post.
Google sade förra månaden att man alltid ser till att företagets policy respekteras och att man inte hade funnits några bevis för missbruk genom den typen av annonskampanjer.
Google driver världens största reklamverksamhet online och YouTube är den största videosajten i världen.
Precis som säkerhet idag genomsyrar alla delar i ett företag behöver ett ramverk likt FinOps prägla hela bolagsstrukturen.
– FinOps är en organisatorisk och kulturell förflyttning där vi jobbar med att få ihop samspelet mellan finans, operations, DevOps och alla affärsenheter och tekniker, säger Lisbeth Vigermyr, vd för SoftwareOne Sweden.
De senaste åren har utvecklingen och användandet av cloudtjänster gått framåt i en rasande fart. För att hänga med i kapplöpningen är molnet idag fundamentalt för alla företag, med effekten att helt andra affärsmodeller uppstått. Kostnaderna för molntjänster ökar exponentiellt och på SoftwareOne ser man att marknaden har mognat för att ta upp konversationen kring vilka arbetssätt som kan bidra för bättre.
Det här är FinOps
Många tror felaktigt att FinOps är en förkortning av Financial Operations, men det stämmer inte, förtydligar Lisbeth Vigermyr. I själva verket är FinOps ett ramverk och arbetssätt som hjälper företag att ta kostnadskontroll och samtidigt organisera sig tillsammans för framtida innovation. Finans, affärsenheter, utvecklare, it-enheter och HR samarbetar för att få ut maximalt av sin cloudkostnad på ett datadrivet sätt och vid rätt tidpunkt.
– Vi ser ett ökat behov av att få hjälp med arbetssätt och best practice för att ta kontroll över och förstå sina cloudkostnader – och hur den informationen sedan kan användas för att uppnå företagsmålen och driva ny innovation. Då är FinOps helt rätt väg att gå, förklarar Lisbeth Vigermyr.
De största utmaningarna med Cloud
Enligt undersökningar gjorda av FinOps Foundation är de största utmaningarna med Cloud att kunna prognostisera kostnader, att kostoptimera lösningar och att samverka datadrivet.
– Många frågar sig hur man ska kunna lägga en budget på något så flytande som cloudtjänster. Utmaningen ligger i att köpa och innovera i molnet på ett strukturerat sätt som även inkluderar ekonomistyrning, säger Lisbeth Vigermyr.
SoftwareOne är idag en av världens största FinOps-partners och certifierade som FinOps MSP och som FinOps Platform. I ett typiskt uppdrag hjälper de organisationen att ta fram en strategisk riktning och kontroll. Genom att definiera en strategi för att optimera molnkostnader hålls kostnaderna inom en fördefinierad gräns över en bestämd tidsperiod.
– Vi säkerställer att företagets molnarkitektur är fit for purpose och förser ledningen med strategisk riktning och avancerade rapporter. Vidare faciliterar vi workshops och utbildningar för kulturell förändring med FinOps ramverk, berättar Lisbeth Vigermyr och avslutar:
– Som kund är det aldrig för sent eller för tidigt att börja med FinOps – det är som med vilken träning som helst – aldrig för sent och kan dessutom rädda många kostsamma kvartalsslut.