Annons

”Google för ljud” utmanar mediebevakare – lockar amerikanska jättar

Ai-bolaget All Ears hittar och analyserar talade medier för företag som Walmart, Canon och Hertz. Plattformen har nu utökats till nyhetsmedier och sociala medier.

”Våra kunder vill få allt under samma tak”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen som nu tar in 50 miljoner kronor för att fortsätta den amerikanska expansionen.

Hertz är en av mediebevakaren All Ears kunder. ”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.
Hertz är en av mediebevakaren All Ears kunder. ”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears var tidigt ute med en automatisk analysering av talade medier. Plattformen är särskilt ett verktyg för kommunikatörer och pr-experter som behöver omvärldsbevakning. Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen eller konkurrenter.

”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger bolagets vd Tor Rauden Källstigen.

Bolaget har i dag omkring 500 kunder med flertalet kända varumärken som bland annat Greenpeace och Svenska Spel.   

Enligt vd:n har plattformen tagits väl emot och kunderna efterfrågade därför att få mer under samma tak. I en ny modul finns även en bevakning av det skrivna ordet på nyhetssajter och i sociala medier.

”En av huvudanledningarna att man använder oss är att pr och kommunikation blir till mätbara siffror som man kan rapportera. Det gör att kommunikatörerna kan räkna hem sitt arbete och motivera för sina budgetar”, säger Tor Rauden Källstigen.

Kundsupporten sätter upp bevakningar som ger automatiska analyser. De kan till exempel visa på effekter av insatser om bilden kring ett bolag till exempel har växlat från negativt till mer positivt.

All Ears mål är att vara oberoende av land och språk. I dag bevakar bolaget nordiska, tyska, brittiska och amerikanska medier men har även gjort experiment med österländska språk.

Bolaget omsatte 9 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2019/2020 och har sett en tillväxt på 140 procent det senaste året. 

”Vi fick mer fart förra hösten när samhället började komma på fötter igen. Vi förstod då att vi skulle ut mer på marknaden och började rekrytera mer”, säger Tor Rauden Källstigen och berättar att bolaget gått från tio till fyrtio anställda senaste året.

All Ears har även tagit in nytt kapital på 50 miljoner kronor. Tidigare har bolaget fått in investeringar på 14 miljoner kronor under 2017 och 2019. Den senaste rundan leddes av tidigare delägarna Bonnier Ventures samt Alfvén och Didriksson.

Kapitalet ska gå till att fortsätta rekrytera.

”Vi kommer nog vara dubbelt så många nästa år. Vi ska skala upp försäljningen i USA ännu mer. Det är ett viktigt symboliskt land där medieutvecklingen ligger långt framme. Norden följer med lite av rena farten.”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen som även äger Dagens industri.

Läs mer: Byggde eldrivna surfbrädor som hobby – nu säljs de över hela världen 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera