1515

”Google för ljud” utmanar mediebevakare – lockar amerikanska jättar

Ai-bolaget All Ears hittar och analyserar talade medier för företag som Walmart, Canon och Hertz. Plattformen har nu utökats till nyhetsmedier och sociala medier.

”Våra kunder vill få allt under samma tak”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen som nu tar in 50 miljoner kronor för att fortsätta den amerikanska expansionen.

Hertz är en av mediebevakaren All Ears kunder. ”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.
Hertz är en av mediebevakaren All Ears kunder. ”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears var tidigt ute med en automatisk analysering av talade medier. Plattformen är särskilt ett verktyg för kommunikatörer och pr-experter som behöver omvärldsbevakning. Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen eller konkurrenter.

”Utvecklingen med trådlösa hörlurar, videotjänster och poddar har ökat behovet”, säger bolagets vd Tor Rauden Källstigen.

Bolaget har i dag omkring 500 kunder med flertalet kända varumärken som bland annat Greenpeace och Svenska Spel.   

Enligt vd:n har plattformen tagits väl emot och kunderna efterfrågade därför att få mer under samma tak. I en ny modul finns även en bevakning av det skrivna ordet på nyhetssajter och i sociala medier.

”En av huvudanledningarna att man använder oss är att pr och kommunikation blir till mätbara siffror som man kan rapportera. Det gör att kommunikatörerna kan räkna hem sitt arbete och motivera för sina budgetar”, säger Tor Rauden Källstigen.

Kundsupporten sätter upp bevakningar som ger automatiska analyser. De kan till exempel visa på effekter av insatser om bilden kring ett bolag till exempel har växlat från negativt till mer positivt.

All Ears mål är att vara oberoende av land och språk. I dag bevakar bolaget nordiska, tyska, brittiska och amerikanska medier men har även gjort experiment med österländska språk.

Bolaget omsatte 9 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2019/2020 och har sett en tillväxt på 140 procent det senaste året. 

”Vi fick mer fart förra hösten när samhället började komma på fötter igen. Vi förstod då att vi skulle ut mer på marknaden och började rekrytera mer”, säger Tor Rauden Källstigen och berättar att bolaget gått från tio till fyrtio anställda senaste året.

All Ears har även tagit in nytt kapital på 50 miljoner kronor. Tidigare har bolaget fått in investeringar på 14 miljoner kronor under 2017 och 2019. Den senaste rundan leddes av tidigare delägarna Bonnier Ventures samt Alfvén och Didriksson.

Kapitalet ska gå till att fortsätta rekrytera.

”Vi kommer nog vara dubbelt så många nästa år. Vi ska skala upp försäljningen i USA ännu mer. Det är ett viktigt symboliskt land där medieutvecklingen ligger långt framme. Norden följer med lite av rena farten.”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen som även äger Dagens industri.

Läs mer: Byggde eldrivna surfbrädor som hobby – nu säljs de över hela världen 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?