1515

Google drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna”

Googles moderbolag Alphabet håller hårdare i kostnader och växlar ner sin rekrytering till ”några få strategiska områden” under 2020.

Alphabets vd Sundar Pichai.
Alphabets vd Sundar Pichai.Foto:Tsering Topgyal

Hittills har techjättarna stått relativt stadigt under coronakrisen, även om en del av dem har fått en smäll på börsen. Bolag som Google påverkas också av en minskad annonsförsäljning, vilket sökjättens moderbolag Alphabet GOOGL +4,96% Dagens utveckling nu tar höjd för.

På onsdagen gick Alphabets vd Sundar Pichai ut till bolagets nära 120 000 anställda och sa att man nu saktar ner på rekryteringstakten. Det skriver Bloomberg som tog del av hans meddelande till personalen, vilket sedan bekräftades av en talesperson för Google.

”Hela den globala ekonomin är lidande, och Google och Alphabet är inte immuna mot effekterna av den globala pandemin”, skriver Sundai Pichai i meddelandet.

Under 2020 kommer Alphabet endast att anställa inom ”några få strategiska områden”. Det finns även flera som redan har rekryterats och ännu inte lotsas in i sina jobb. En process som kommer att genomföras, men som säkerligen försvåras av att alla jobbar hemma.

Läs också: Apple och Googles svar till Tegnell – smittspårning effektivt även i Sverige

Bolaget kommer också att dra ner på kostnader för marknadsföring och resor, och investeringar i till exempel datacenter och maskiner.

I fjol anställde Alphabet över 20 000 personer och har rekryterat aggressivt under många år. Man investerade också stora summor i datacenter och servrar under 2019. 

Alphabet tappade en halv procent under börsdagen på onsdagen och har hittills gått ner med 5,5 procent i år.

Även Microsoft har pausat en del rekryteringar de senaste veckorna, enligt Business Insider. Facebook däremot har gått ut och sagt att man istället planerar att anställa 10 000 personer i år. Det trots att bolaget också påverkas av annonstapp.

Läs mer: Trots coronakrisen – Facebook vill anställa 10 000 i år


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?