1515

Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser

Google har knutit världsunika avtal med Youtube-nätverken Splay One och United Screens.

Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.
Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.Foto:Foto: Jonas Eng

Sveriges två största Youtube-nätverk, konkurrenterna Splay One och United Screens, har sedan länge fungerat som mäklare mellan annonsörer och kreatörer på tv-plattformen.

Hittills har bolagen dock enbart kunna sälja reklam till klipp som laddats upp av Youtubers i deras egna stall. Det blir det nu ändring på.

Google, som äger Youtube, har nämligen tecknat avtal med United Screens och Splay One som ger dem tillgång till hela det svenska annonslagret.

”Hittills har vi kunnat sälja en premiumprodukt till annonsörer som vill synas i en exklusiv miljö, eftersom man får tillgång de till allra mest populära svenska kreatörerna. Det nya avtalet med Google ger annonsörerna snabb räckvidd och breda volymer till ett bättre pris”, säger Malte Andreasson, vd och medgrundare på United Screens.

Tanken är nu att United Screens ska kunna ta större marknadsandelar från de traditionella linjär-tv-kanalerna. Bolaget undersöker till exempel möjligheten att sälja annonskampanjer som löper över ett år eller längre.

”Den största skillnaden är att annonsören nu får möjlighet att driva sina kampanjer direkt mot svenska tittare på populära utländska kanaler, till exempel från Storbritannien och USA”, säger han.

Enligt Internetstiftelsen i Sverige är Youtube den största videotjänsten på nätet. Hela 87 procent av befolkningen konsumerar, mer eller mindre regelbundet, klipp på plattformen.

Läs mer: Kinnevik redo att sälja MTG:s tv-del – men behåller gärna Splay

Vigor Sörman, vd på Splay One.
Vigor Sörman, vd på Splay One.Foto:Jonatan Bylars (TT)

Splay Ones vd Vigor Sörman uppger att deras ursprungliga affär – försäljning av annonser till egna Youtubers – i princip är slutsåld.

”Genom samarbetet med Google får vi tillgång till hela annonslagret och kommer därför kunna erbjuda fler annonsörer möjlighet att jobba med oss", säger Vigor Sörman i en kommentar.

Det nya annonssamarbetet träder i kraft i dag.

”Det har egentligen tillkommit på Googles initiativ. De tror att det här kommer bli ett effektivt sätt att förbättra försäljningen på Youtube”, säger Malte Andreasson på United Screens.

Vad innebär det för er egna intäkter?

”Eftersom det är en helt ny produkt, som aldrig har testats förut i något annat land i världen, är det svårt att säga. Men vi hoppas så klart att det kommer att sälja bra, sida vid sida med vår existerande premiumprodukt”, säger han.

Splay One är ett helägt bolag till MTG-avknoppningen Nent. 

Sedan januari 2018 kontrolleras United Screens av tyska RTL Group, då de köpte samtliga aktier för 120 miljoner kronor. Mediekoncernen Bonnier, som också äger Dagens industri, var tidigare minoritetsägare i nätverket. 

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner 

Läs mer: ”Affären är inget att skryta om för Bonnier” 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?