1515

Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser

Google har knutit världsunika avtal med Youtube-nätverken Splay One och United Screens.

Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.
Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.Foto:Foto: Jonas Eng

Sveriges två största Youtube-nätverk, konkurrenterna Splay One och United Screens, har sedan länge fungerat som mäklare mellan annonsörer och kreatörer på tv-plattformen.

Hittills har bolagen dock enbart kunna sälja reklam till klipp som laddats upp av Youtubers i deras egna stall. Det blir det nu ändring på.

Google, som äger Youtube, har nämligen tecknat avtal med United Screens och Splay One som ger dem tillgång till hela det svenska annonslagret.

”Hittills har vi kunnat sälja en premiumprodukt till annonsörer som vill synas i en exklusiv miljö, eftersom man får tillgång de till allra mest populära svenska kreatörerna. Det nya avtalet med Google ger annonsörerna snabb räckvidd och breda volymer till ett bättre pris”, säger Malte Andreasson, vd och medgrundare på United Screens.

Tanken är nu att United Screens ska kunna ta större marknadsandelar från de traditionella linjär-tv-kanalerna. Bolaget undersöker till exempel möjligheten att sälja annonskampanjer som löper över ett år eller längre.

”Den största skillnaden är att annonsören nu får möjlighet att driva sina kampanjer direkt mot svenska tittare på populära utländska kanaler, till exempel från Storbritannien och USA”, säger han.

Enligt Internetstiftelsen i Sverige är Youtube den största videotjänsten på nätet. Hela 87 procent av befolkningen konsumerar, mer eller mindre regelbundet, klipp på plattformen.

Läs mer: Kinnevik redo att sälja MTG:s tv-del – men behåller gärna Splay

Vigor Sörman, vd på Splay One.
Vigor Sörman, vd på Splay One.Foto:Jonatan Bylars (TT)

Splay Ones vd Vigor Sörman uppger att deras ursprungliga affär – försäljning av annonser till egna Youtubers – i princip är slutsåld.

”Genom samarbetet med Google får vi tillgång till hela annonslagret och kommer därför kunna erbjuda fler annonsörer möjlighet att jobba med oss", säger Vigor Sörman i en kommentar.

Det nya annonssamarbetet träder i kraft i dag.

”Det har egentligen tillkommit på Googles initiativ. De tror att det här kommer bli ett effektivt sätt att förbättra försäljningen på Youtube”, säger Malte Andreasson på United Screens.

Vad innebär det för er egna intäkter?

”Eftersom det är en helt ny produkt, som aldrig har testats förut i något annat land i världen, är det svårt att säga. Men vi hoppas så klart att det kommer att sälja bra, sida vid sida med vår existerande premiumprodukt”, säger han.

Splay One är ett helägt bolag till MTG-avknoppningen Nent. 

Sedan januari 2018 kontrolleras United Screens av tyska RTL Group, då de köpte samtliga aktier för 120 miljoner kronor. Mediekoncernen Bonnier, som också äger Dagens industri, var tidigare minoritetsägare i nätverket. 

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner 

Läs mer: ”Affären är inget att skryta om för Bonnier” 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?