1515
Annons

Goodbye Kansas krattar för börsnotering: "Vi är mogna"

Goodbye Kansas ångar på och fortsätter öka under 2017. Med sitt specialeffektsarbete inom stora titlar inom tv- och film som Fear the walking dead och The Square är man nu redo att ta nästa steg, mot börsen.

Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas.
Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas.Foto:Pressfoto.

Redan för två år sedan pekades Goodbye Kansas ut som en möjlig kandidat för snar börsnotering bland svenska spelföretag. Nu kan Di Digital berätta att det finns en fastlagd plan att gå mot en börsnotering under sista kvartalet 2019.

”Allt ska stämma vid det tillfället. Vi har ingen brådska till börsen men är mogna och tittar på förutsättningarna Q4 2019”, säger Peter Levin, medgrundare och vd på Goodbye Kansas (NTL).

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda som ska ge förutsättningar för noteringen.

”Vi är i en process nu där vi kommer ta in 100 miljoner kronor och gå in på börsen om 18 månader om allt går som det ska. Vi är inne i fjärde veckan med investerarmöten och rundan ska vara stängd innan midsommar”, säger Peter Levin.

Han är förtegen om vilka investerare man för samtal med inför börsnoteringen. Men enligt vd:n är bolaget på god väg att nå sitt mål på 100 Mkr.

”Vi har träffat 13 ankarinvesterare och sedan ett 70-tal privata investerare. Vi träffar de aktörer som man bör träffa. Det är fokus på svenska investerare”, säger Peter Levin.

Goodbye Kansas har vuxit snabbt. Bolaget har på drygt tre år gått från 20 till 200 anställda med verksamheter inom specialeffekter, animation, spelutveckling. 

Dessutom har bolaget en gren som gör investeringar i mindre spelstudios. 2015 var man med och startade Experiment 101 (NTL) som två år senare såldes till THQ Nordic för 75 Mkr. Nyligen startade man också Neon Giant (NTL) tillsammans med flera tunga namn inom industrin.

Läs mer: Tunga spelmakare startar nya studion Neon Giant

Även om bolaget kanske mest är känt som ett spelbolag är det specialeffekter som drar det stora lasset. Bland annat har man arbetat med tv-serier som Fear the walking dead och Outlander. Dessutom stod man för specialeffekterna i Oscarnominerade Ruben Östlund-filmen The Square.

”Vi vill hålla fast vid affärsmodellen att göra mer än att bara utveckla spel. Vi har en stor verksamhet inom VFX och animation som positionerat sig globalt inom kort tid. Det tror vi är grejen”, säger Peter Levin.

Varför har ni bestämt er för att gå mot börsen nu?

”För tre år sedan sa vi att börsen är ett alternativ längre fram. Sedan har vi ridit på en kraftig utveckling inom industrierna spelutveckling, specialeffekter och animation som är närmast omättliga. Vi ligger ett år före vår ursprungliga plan. Det har gått lite snabbare än vi tänkt och en börsnotering skulle innebära att vi kan växa ännu snabbare.”

Läs mer: Goodbye Kansas värvar spelprofil

2016 hade moderbolaget Goodbye Kansas Holding intäkter på 94 Mkr. 2017 var ett rejält tillväxtår och intäkterna låg på 166 Mkr med ett resultat på strax över 5,5 Mkr, visar färska siffror som Di Digital tagit del av. Under 2018 är det ambitiösa målet att nå över 200 Mkr i intäkter, enligt Peter Levin.

Under nästa år väntar en stor flytt till nya lokaler i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Dessutom tittar man på att ta sig an stormarknaden Kina, som bygger stora tv- och filmstudios. 

”Vi kommer skala upp VFX och animationsverksamheten och finnas i tre tidszoner. Under fyra år kommer vi växa med 35 procent, varje år, inom animation. Vi är redan nu i finrummet inom spel, film och tv och tittar just nu på fler saker vi kan göra där”, säger Peter Levin.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, bolagen och grundarna i den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?