1515
Annons

Gomore tar in 75 miljoner – vill få fler svenskar att dela bil med grannen

Den danska bildelningstjänsten Gomore satsar stort på att växa i Sverige. Med 75 miljoner kronor i nytt kapital är målet är att tredubbla den svenska bildelningen på två år.

Klara Bergkvist är Sverigechef för bildelningstjänsten Gomore.
Klara Bergkvist är Sverigechef för bildelningstjänsten Gomore.Foto:GoMore

”I dagsläget är efterfrågan tre gånger så stor som det finns bilar tillgängliga. Det handlar om att synas och höras mer, och få fler att vilja dela sin bil”, säger bolagets Sverigechef Klara Bergkvist till Dagens industri.

Med cirka 150.000 användare och över 3.500 registrerade bilar för bildelning är Gomore en av av de större aktörerna i Sverige när det kommer till privat bildelning. Men än så länge är Gomore Sverige en bra bit ifrån den danska aktiviteten där strax en miljon danskar delar bil bolagets plattform och app. 

Med de nya investeringarna på 75 miljoner kronor ska bolaget säkerställa ytterligare tillväxt på den svenska marknaden. Målet är att tredubbla den svenska bildelningen de närmsta två åren, och på sikt bli lika stor i Sverige som i Danmark. Och Gomore har fått rejäl medvind under pandemin.

”Det har varit ett bra år för oss. Dels för att kollektivtrafiken varit begränsad och bilen blivit viktigare när man vill komma ut från stan. Vi har sett en enorm tillväxt och efterfrågan på vår plattform. Samtidigt har bilarna stått mer stilla vilket har gjort tillgången större”, säger Bergkvist. 

Läs mer: Bildelningstjänsterna gasar i pandemin

Gomore kallas i bland för ett Airbnb för bilar. Tjänsten går ut på att privatpersoner hyr ut sin privata bil till en annan privatperson. Gomore står för plattformen och en tilläggsförsäkring, och tar 20 procent på varje genomförd transaktion. Bolaget erbjuder också att installera hårdvara som gör att bilen går att låsa upp utan nyckel. En funktion som vuxit i popularitet. 

Gomore har enligt egen utsago ingen typisk användare – utöver att deras kunder främst bor i storstäderna. Bilarna som hyrs ut på plattformen är allt från skåpbilar, elbilar och mindre stadsbilar.

”Våra användare känner att de hjälper till och delar – man finns till för varandra – samtidigt som de tjänar en slant på sin bil som annars bara står stilla”, säger Bergkvist. 

Av de 75 miljoner kronor som nu investeras i verksamheten kommer cirka 50 miljoner kronor från det schweiziska försäkringsbolaget Baloise, och resterande från existerande delägare. Bolaget värderas efter finansieringsrundan till 800 miljoner kronor. Gomore har också planer på att expandera på två nya europeiska marknader.

Läs mer: Båtdelningstjänsten utökar flottan: ”Pandemin blev en adrenalininjektion”  

 

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera