1515

Gomore tar in 75 miljoner – vill få fler svenskar att dela bil med grannen

Den danska bildelningstjänsten Gomore satsar stort på att växa i Sverige. Med 75 miljoner kronor i nytt kapital är målet är att tredubbla den svenska bildelningen på två år.

Klara Bergkvist är Sverigechef för bildelningstjänsten Gomore.
Klara Bergkvist är Sverigechef för bildelningstjänsten Gomore.Foto:GoMore

”I dagsläget är efterfrågan tre gånger så stor som det finns bilar tillgängliga. Det handlar om att synas och höras mer, och få fler att vilja dela sin bil”, säger bolagets Sverigechef Klara Bergkvist till Dagens industri.

Med cirka 150.000 användare och över 3.500 registrerade bilar för bildelning är Gomore en av av de större aktörerna i Sverige när det kommer till privat bildelning. Men än så länge är Gomore Sverige en bra bit ifrån den danska aktiviteten där strax en miljon danskar delar bil bolagets plattform och app. 

Med de nya investeringarna på 75 miljoner kronor ska bolaget säkerställa ytterligare tillväxt på den svenska marknaden. Målet är att tredubbla den svenska bildelningen de närmsta två åren, och på sikt bli lika stor i Sverige som i Danmark. Och Gomore har fått rejäl medvind under pandemin.

”Det har varit ett bra år för oss. Dels för att kollektivtrafiken varit begränsad och bilen blivit viktigare när man vill komma ut från stan. Vi har sett en enorm tillväxt och efterfrågan på vår plattform. Samtidigt har bilarna stått mer stilla vilket har gjort tillgången större”, säger Bergkvist. 

Läs mer: Bildelningstjänsterna gasar i pandemin

Gomore kallas i bland för ett Airbnb för bilar. Tjänsten går ut på att privatpersoner hyr ut sin privata bil till en annan privatperson. Gomore står för plattformen och en tilläggsförsäkring, och tar 20 procent på varje genomförd transaktion. Bolaget erbjuder också att installera hårdvara som gör att bilen går att låsa upp utan nyckel. En funktion som vuxit i popularitet. 

Gomore har enligt egen utsago ingen typisk användare – utöver att deras kunder främst bor i storstäderna. Bilarna som hyrs ut på plattformen är allt från skåpbilar, elbilar och mindre stadsbilar.

”Våra användare känner att de hjälper till och delar – man finns till för varandra – samtidigt som de tjänar en slant på sin bil som annars bara står stilla”, säger Bergkvist. 

Av de 75 miljoner kronor som nu investeras i verksamheten kommer cirka 50 miljoner kronor från det schweiziska försäkringsbolaget Baloise, och resterande från existerande delägare. Bolaget värderas efter finansieringsrundan till 800 miljoner kronor. Gomore har också planer på att expandera på två nya europeiska marknader.

Läs mer: Båtdelningstjänsten utökar flottan: ”Pandemin blev en adrenalininjektion”  

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?