1515

Golvläggarrobot tar in kapital inför lansering

Cbot har tagit fram en plattläggarrobot för byggindustrin. Nu tar Linköpingsbolaget in 5,8 miljoner kronor inför lanseringen.

Fredrik Viksten är medgrundare och vd för robotbolaget Cbot.
Fredrik Viksten är medgrundare och vd för robotbolaget Cbot.

Många av jobben i byggbranschen kommer i framtiden ersättas av robotar. Nu har Linköpingsföretaget Cbot (NTL), som grundades 2013, utvecklat en automatisk plattsättar-robot, som potentiellt kan bli startskottet för ett stort paradigmskifte i byggsektorn. 

”Grunden för automation är att uppgiften är repetitiv. Det fanns många förslag för första produkt men när det gällde golv kände vi att vi kunde bygga en lämplig maskin med de resurser vi hade. Till skillnad från andra system där robotar är fastbultade är de robotar vi bygger flyttbara”, säger Fredrik Viksten, vd och medgrundare av Cbot.

Cbots robot har utvecklats för att plattlägga stora ytor, till exempel golv i stormarknader, gallerior och på flygplatser. Golvläggning på dessa stora ytor sköts idag för hand, vilket är både slitsamt och tidsödande. Med hjälp av sensorer och artificiell intelligens kan Cbots golvrobot nu ersätta det manuella arbetet. 

Läs även: Utmanarbolaget som vill damma av byggbranschen 

Bolaget, som hittills har klarat finansieringen genom att åta sig konsultuppdrag samt på bidrag från Vinnova, har nu tagit in 3,2 miljoner kronor i riskkapital från Almi invest och Linköpings Universitets investeringsgren. Förutom det tecknar Cbot även ett lån av Almi Företagspartner på 2,6 Mkr.

”Vi kommer göra fler nyemissioner framöver, men vi vill nå så många värdehöjande milstolpar som möjligt och det här tilläggslånet gör det möjligt”, säger Fredrik Viksten.

Med hjälp av det nya kapitalet siktar Cbot på att lansera sin plattläggarrobot redan hösten 2017. 

”Tanken är att vi ska lansera en färdig produkt i höst”, säger Fredrik Viksten.

Läs även: Ny rapport från Vita huset varnar för arbetslöshet i AI:s spår

Bolaget har redan ett kontrakt med byggföretaget Golvimporten Entreprenad som snart kommer att använda en av Cbots robotar vid ett av sina byggprojekt. 

”De kommande veckorna ska vi börja planera för när vi ska ut och börja lägga riktiga golv tillsammans med dem. Det är roligt”, säger Fredrik Viksten.

Men Cbots plattsättarrobot är bara startskottet för bolaget. Bolagets utveckling av en plattform för mobila robotar, som ser och förstår sin omgivning, ska även kunna göra robotlösningar för e-handel och logistik.

Cbot var även ett av de tävlandet bolagen i Di Startup Tour i Linköping i fjol.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?