1515

God för 2 miljarder – kan satsa allt på ”impact”

Klarnas grundare Niklas Adalberth står redo att investera flera miljarder i bolag som har världsförbättring som en del av sin affärsidé. ”Vi vill förändra synen på dessa typer av investeringar”, säger han vid Di Impact Summit i Åre. 

Niklas Adalberth
Niklas AdalberthFoto:Jack Mikrut

Omkring 800 personer deltar i Åre Business Forum som hålls för tionde året i rad. Nytt för i år är att Dagens Industri anordnar Impact Summit i samarbete med Google GOOGL -0,16% Dagens utveckling . I fokus står investeringar i så kallade ”impactbolag”, det vill säga bolag vars affärsidé handlar lika mycket om att lösa samhällsproblem som att tjäna pengar.

På scen syntes bland andra Klarnamiljardären Niklas Adalberth, som driver Norrsken Foundation. Stiftelsen erbjuder subventionerad kontorshyra till 120 olika startupbolag som jobbar för att lösa samhällsutmaningar. 

”Pengar har en stark korrelation till lycka, upp till 50 000 kronor i månaden. Därefter är det kraftigt avtagande. Därför känns det mer meningsfullt att bygga Norrsken”, säger han.

Niklas Adalberth har personligen donerat 700 miljoner kronor till Norrsken. En del av pengarna har gått till en fond som redan investerat i 16 impactbolag. Ett exempel är Karma, en app som motverkar matsvinn. Sedan Norrsken investerade i Karma har bolaget lyckats locka till sig över 100 Mkr från bland andra Kinnevik KINV B +3,53% Dagens utveckling och Electrolux.

Läs mer: Allt fler techentreprenörer vill rädda världen: ”Våra 700 miljoner räcker inte” 

Niklas Adalberth säger sig stå redo att investera lejonparten av sin förmögenhet på detta vis. Han säger att han inte vill lämna efter sig ett stort arv för familjer att förvalta.

”Jag har ungefär 2 miljarder totalt. Ska allt gå in i Norrsken i slutändan? Kanske. Många pratar ju om ränta på ränta som jordens åttonde underverk. Det samma gäller för impact.”

En annan person på scen vid Impact Summit är Susanna Campbell, investerare och tidigare vd på Ratos RATO B 0% Dagens utveckling . Hon har bland annat hjälpt Niklas Adalberth att sätta upp sin investeringsfond och är även styrelseledamot i batteribolaget Northvolt.

”Det är fantastiskt roligt att kunna kombinera en bra affär med en bra effekt. Men det är också en god chans att investera i de stora megatrenderna som vi ser. Förflyttningen mot hållbarhet har bara börjat tror jag”, säger hon.

Även Anna Wikland, Sverigechef Google, syntes på scen med ett budskap att teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Google står bland annat bakom Digitalakademin som nu turnerar Sverige ihop med Almi och Arbetsförmedlingen.

För att inspirera andra har Norrsken under veckan listat 100 nordiska startupbolag vars affärsidé kan få en bestående positiv inverkan på världen.

”Vi vill förändra synen på impactstartups och visa att man kan använda affärsmodeller för att göra världen bättre. Jag upplever, med den starten vi haft, att det faktiskt kanske kan göra en skillnad i slutändan”, säger Niklas Adalberth.

Se klippet från Impact Summit här. 

Läs mer: Här är Klarnamiljardärens 100 favoritbolag


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?