1515

”Glöm Apple Music – Spotify får snart sin värsta konkurrent hittills”

Mark Zuckerberg var en av gästerna på Spotify-grundaren Daniel Eks bröllop. Snart är de konkurrenter. I sådana situationer är Facebook skoningslösa, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.

Sedan 2015 har Spotifys affär kretsat kring en sak: att hålla ställningarna mot Apple.

Tre år efter Apple Musics lansering står sig den svenska musiktjänsten starkt. Spotify hade nyligen 71 miljoner betalande kunder, vilket är dubbelt så många som Apple Music. Dessutom har Spotify ytterligare nära 90 miljoner gratisabonnenter som bidrar med värdefull data och reklamintäkter.

Spotify har alltså lyckats behålla ledningen över ett bolag med ett börsvärde på över 900 miljarder dollar. Det är svårt att inte imponeras. När Spotify inom några veckor går till börsen gör man det som den marknadsledande streamingtjänsten inom musik.

Men snart får Daniel Ek en ny och stor konkurrent.

Facebook rustar sig för en helt ny musikupplevelse – för sammanlagt 2 miljarder användare

Det är hans gamla kompis Mark Zuckerberg, en person som står honom så pass nära att han var med på Daniel Ek bröllop 2016. Facebook-grundaren hyllade Spotify redan 2009 men är nu på väg att konkurrera med sin gamla samarbetspartner.

Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop 

Facebook har på relativt kort tid skaffat sig det som tog Spotify flera år att få till: avtal med de tre stora skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony.

Licenserna täcker inte bara Facebook utan även Messenger, Instagram och virtual reality-hårvaran Oculus. Det ser ut som att Facebook rustar sig för att erbjuda en helt ny musikupplevelse – till sina sammanlagt 2 miljarder användare. Om Facebook menar allvar är detta det värsta hotet mot Spotify hittills.

Detta är oroande också för den som kanske tänkt köpa en aktie eller två efter rekordnoteringen i New York. Med börsen bara veckor bort är Spotify alltså på väg att få sin värsta konkurrent hittills.

Det som talar för Spotify i kampen om musikmarknaden är att Apple, Google och Amazon alla verkar sköta sina musiktjänster lite med vänsterhanden. Det är mer av en kringtjänst än något som tar stora resurser i anspråk.

Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp 

Å andra sidan har alla dessa företag betydligt större kassor än Spotify. Google och Apple är dessutom så lönsamma att de knappt vet vad de ska göra av sina enorma vinster.

Att Facebook ger sig in på musikområdet är inte så konstigt. Användarna tillbringar allt mindre tid på Mark Zuckerbergs plattform. Att lyssna på musik kräver ju minst den tid det tar att spela låtarna.

Om Facebook menar allvar kan Spotify bli nästa offer för Mark Zuckerbergs aggressiva strategi.

Det tog omkring ett halvår för Facebook-ägda Instagrams nya tjänst Stories att bli lika stor som hela Snaps app. Instagrams Snap-klon är en stor anledning till att Snaps börskurs i dag står lägre än vid noteringen för ganska exakt ett år sedan.

Än så länge bär Spotify ledartröjan inom strömmad musik. Men om Facebook menar allvar kan det vara en tidsfråga innan den byter ägare.

Mer om Spotifys börsnotering:

Foto:

Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp

Foto:

Innersta kretsen täljer guld på Spotify

Foto:

Martin Lorentzon: ”Därför har jag undanbett omval i Telia”

Foto: Pressbild Spotify

Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street

Digitalpodden Special om Spotifys historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?