1515

Gleechi utbildar för svåra situationer i industrin med vr – EU-fond investerar

Startupen Gleechi hjälper företag att utbilda sina anställda med hjälp av virtual reality. Nu får bolaget 24 miljoner kronor att investera från EU:s riskkapitalfond EIC Fund, som investerar i teknikbolag. 

Gleechis tre medgrundare från vänster till höger: teknikchef Kai Hübner, vd:n Jakob Way och Dan Song, research- och utvecklingchef.
Gleechis tre medgrundare från vänster till höger: teknikchef Kai Hübner, vd:n Jakob Way och Dan Song, research- och utvecklingchef.Foto:Pressbild

Det nya kapitalet kommer bland annat att användas till att bygga ut och förbättra bolagets plattform, som tillhandahåller interaktiva utbildningar genom virtual reality, vr, enligt Jakob Way, medgrundare och vd för Gleechi. 

”Vi har sett att det finns en efterfrågan för det här och den har också accelererat på grund av pandemin. Så det är rätt tajming nu att gasa på och det här blir ett första test av produkten i ett skalbart format”, säger han.

Vr-utbildningarna, som i vissa fall också kan beskrivas som yrkesutbildningar, riktar sig framför allt mot företag som utför praktiskt arbete. Tanken är att anställda ska lära sig bättre genom att faktiskt utföra sysslor och arbetsuppgifter, istället för att till exempel läsa sig till informationen. Det handlar om att ersätta praktiska arbetsmoment – som ibland kan vara svåra eller farliga – genom att simulera dem.

”Med den här typen av teknik kan du slängas in i ett scenario utan att behöva åka till ett träningscenter som bara finns i ett annat land, eller träna på ett livsfarligt batteri. Anställda behöver inte gå bredvid någon på ett industrigolv och vänta i ett halvår på att en viss situation ska uppstå för att de ska kunna prova hur det fungerar, utan kan få testa det direkt genom vr.”

Investeringen är en liten del i en större satsning där EU har vigt 10 miljarder euro, motsvarande 100 miljarder kronor, till sitt innovationsråd European Innovation Council över de kommande sju åren. 

Ungefär 60 procent delas ut i form av rena bidrag till startupbolag, där ett enskilt företag kan få ta del av uppemot 2,5 miljoner euro. Resterande medel, motsvarande 40 miljarder kronor, investeras av EIC Fund.

”Jämfört med USA och Kina så hamnar vi efter då det är svårt för deep tech-bolag, alltså tekniktunga techbolag, som vårt att få in tillräckligt med pengar. Det är inte bara i Sverige utan hela Europa, så EIC satte upp fonden för att täcka det gapet”, säger Jakob Way.

Läs även: Industriellt VR-bolag tar in halv miljard – flera svenska investerare ombord

Gleechi har nu påbörjat en kommersialiseringsfas, efter att under flera år ha testat och verifierat sin teknik tillsammans med bolag som ABB och Siemens. I det inledande skedet handlar det om att paketera och sälja vr-utbildningar för att skala upp verksamheten, säger Jakob Way.  

”Vi går från ett stadie där vi fokuserat väldigt mycket på att testa och utvärdera vår teknik, till att lansera plattformen och testa den på några första kunder.”

Han säger att intresset för vr-utbildningar ökat under pandemin eftersom de gör det möjligt att träna på arbetsmoment i ett motsvarande verkligt scenario och samtidigt undvika fysiska sammankomster. 

”Vi utbildar också sjukhuspersonal i hur de ska hantera utrustning på ett säkert, sterilt och korrekt sätt. Och det har varit en utmaning under pandemin eftersom folk måste ut och faktiskt träna på de här arbetsmomenten för att lära sig dem, men det går inte att göra hur som helst i den här situationen.”

Delar av kapitalet kommer också gå till att rekrytera teknisk talang. Gleechi har i dag 20 anställda, vilket är nästan dubbelt så många sedan september, och ska under 2021 fortsätta att växa personalstyrkan till strax under 30 personer, uppger Jakob Way.

Gleechi hade 2019 en omsättning på 1,3 miljoner kronor och rapporterade en förlust på 15,5 Mkr. Vd:n Jakob Way förväntar sig att vända till vinst i samband med att vr-utbildningarna kommersialiseras i större skala. Bolagets siffror för 2020 är ännu inte offentliga.

 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?