1515

Gig-bolaget vässar resultatet – lanserar jobbtjänsten Topskills

Gig-bolaget Cool Company såg omsättningen växa och resultatet förbättras under 2019. Nu höjer man insatsen med lanseringen av matchningstjänsten Topskills.

Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company, med nya appen Topskills
Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company, med nya appen Topskills

Egenanställningsföretaget Cool Company startades 2009 och har sedan dess hjälpt frilansare och konsulter att enkelt kunna fakturera uppdragsgivare utan att ha ett eget företag. Rent juridiskt sker detta genom att användarna är egenanställda på Cool Company.

Bolaget, med riskkapitalbolaget Verdane som huvudägare, såg omsättningen växa med 21 procent till 454 miljoner kronor i fjol. Samtidigt minskade förlusten med 33 Mkr till 11 Mkr, enligt siffror som Di Digital fått ta del av.

”Vi befinner oss fortsättningsvis i en stark expansionsfas vilken beräknas fortsätta under kommande räkenskapsår”, säger Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company.

I slutet av förra året tog man in 42 miljoner kronor i en aktieemission. Pengarna skulle användas för att växla upp tillväxten i Sverige, Norge och Storbritannien. Sedan dess har antalet användare ökat från 53 000 till drygt 60 000, varav merparten i Sverige. 

Läs mer: Appjobs ökade 600 procent – spår accelererad gigekonomi

I en intervju med Di Digital i december 2019 berättade vd:n Michael Sundquist att man bland annat utvecklade en ny tjänst man kallade Topskills. Nu står det klart att Topskills, som funnits i en testversion sedan april, lanseras skarpt. 

I ett pressmeddelande skriver bolaget att tjänsten matchar frilansares profiler med uppdrag utefter kompetens, tillgänglighet och plats. Appen funkar lite som dejtingappen Tinder: Frilansaren får uppdateringar om nya jobb och kan därefter swipea bland matchade uppdrag, vänster för att avvisa och höger för att välja. 

”Vi vet att det både är tidskrävande och stressande för frilansare att hitta nya uppdrag som kan ta vid där det nuvarande slutar. Med Topskills finns ens profil ständigt tillgänglig att matchas utefter de kriterier och tillgängligheten man själv angivit, som en rekryteringsrobot som jobbar åt en dygnet runt”, säger Melanie Temml, rekryteringsexpert på tjänsten som går under namnet ”Topskills by Cool Company”.

Läs mer: Red Flag och Bokio går samman: ”Bra läge för automatiserad bokföring” 

Enligt bolaget screenas varje registrerad profil av en rekryteringsexpert innan den släpps in i appen. På det sättet säkerställer man att varje profil har den typ erfarenhet och kompetens som kan matchas med uppdrag.

”Vi screenar alla genom korta intervjuer innan de släpps in i appen. Tror vi inte att vi kommer kunna förse profilen med uppdrag vill vi inte ge fel förväntningar genom att släppa in personen och riskera att hen förblir utan matchningar”, säger Melanie Temml.

För frilansare är det gratis att skapa en profil, bläddra bland uppdrag och ansöka. Även för företag är det gratis att publicera uppdrag och få frilanskandidater presenterade. Det är först när frilansaren fakturerar för uppdraget som företaget betalar en procentandel som förmedlingsavgift.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?