1515

Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm

Visiba snodde nyligen Jönköpings offentliga sjukvård från konkurrenten Kry. Nu tecknar man ett offentligt vårdavtal på Krys hemmaplan i Stockholm, och blir strategisk partner till Atea, den ledande it-konsulten i sjukvården.

Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .
Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .Foto:Visiba

Läkarbesök via videolänk är en idé vars tid är kommen. Men vem som blir ledande tjänsteleverantör på området är fortfarande en öppen fråga.

Hittills har riskkapitalbolagen storsatsat på Stockholmsbaserade Kry, som tagit in 62 miljoner kronor från bland andra Creandum, och Malmös Min Doktor, som tagit in tagit in 80 Mkr från bland andra EQT Ventures.

Men den senaste tiden är det ändå Göteborgsbolaget Visiba som fått flest rubriker i affärspressen.

Till skillnad från tjänsteleverantörerna Kry och Min Doktor är Visiba ett så kallat ”white label”-bolag. Visiba erbjuder visserligen en kraftfull e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och text-kommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning. Men istället för att sälja in den som en tjänst mot slutkund har man valt att positionera sig som en teknisk underleverantör, främst inom den offentliga vården.

Visiba har sedan tidigare avtal med landstingen i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Och i söndags kunde Di Digital rapportera att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba istället.

Nu står det klart att Visiba tecknat ett stort avtal på Krys hemmaplan, med Stockholms läns landsting (SLL).

”Vi har tecknat ett avtal genom Atea som avser SLL, som till en början omfattar 5-7 vårdcentraler. Går det bra är tanken att vi dubblar antalet i början av nästa år. På sikt är målsättningen att Visibas plattform ska användas på alla vårdcentraler i hela Stockholm”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba.

Avtalet sker genom ett nytt samarbete med den norska, börsnoterade it-konsulten Atea, som har en ledande ställning inom sjukvården. Atea har redan idag ett ramavtal med SLL som bland annat omfattar videokommunikation.

”Vi blir teknisk underleverantör till Atea och de blir en återförsäljare av vår plattform i Sverige”, säger Johan Gustafsson.

Han beskriver samarbetsavtalet som ”ett utmärkt exempel på Visibas kanalpartnerstrategi”.

”Det här stärker vår position som en ledande leverantör av lösningar inom e-hälsa. Atea är Nordens största leverantör av it-infrastruktur och det är en partner som ger oss nya möjligheter att införa detta på bred front", säger han.

Vilka är era konkurrenter i Stockholm?

”Kry är ju en av aktörerna som bearbetat marknaden. Men detta är ju en ganska omogen marknad och det finns inte så många helhetslösningar. Vi möter även bolag som bara säljer rena videolösningar, som Compodium till exempel”, säger Johan Gustafsson.

Visiba grundades 2014 och omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Men tillväxten är imponerande.

”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger vd Johan Gustafsson.

Än så länge har Visiba endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital, från en rad okända investerare.

”Vi räknar med att ta in en rejäl kapitalrunda under första kvartalet 2017”, säger vd:n och medgrundaren.

Visibas övriga medgrundare är teknikchefen Samuel Sporrenstrand, Andreas Larsson och Mike Blixt.


Läs mer: Kry tappar storkund till VisibaJohan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba, pitchar på Di Digitals Startup Tour i Göteborg. Foto: Amanda Lindgren


Kommer Northzone att investera i Visiba Care? Mer i Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/161102

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?