1515

Genombrott för Findity - ska digitalisera dina kvitton

Revisionsjättarna står på kö för att integrera Finditys digitala kvittotjänst i sina system. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i riskkapital inför en utlandsexpansion. ”Intresset är stort. Vi kunde tagit in ännu mer kapital”, säger vd Per Einarsson.

Per Einarsson, vd och medgrundare på Findity.
Per Einarsson, vd och medgrundare på Findity.Foto:Pressbild

Findity, startupbolaget bakom appen Sparakvittot, närmar sig sitt andra stora genombrott. Bolagets digitala kvittotjänst har redan lockat stora butikskedjor som Axfood och Polarn O. Pyret. Nu köar revisionsjättarna för att integrera Finditys företagstjänst som hanterar kvittoredovisning för företagsutlägg, milersättning och traktamente.

”Visionen är göra alla kvitton digitala. Som kund ska du få en notis i mobilen som frågar om utlägget är privat eller representation. Du klickar en gång och ser aldrig kvittot mer", förklarar Per Einarsson, vd på Findity (NTL) med kontor i Ludvika, Stockholm och Göteborg.

Enligt siffror som Di Digital begärt in från Bolagsverket tog bolaget nyligen in 25 miljoner kronor i riskkapital genom en nyemission. Siffran bekräftas av vd Per Einarsson.

"Vi hade kunnat ta in mer, men tackade nej till några investerare. Det är många som vill investera i oss just nu på grund av det stora intresset för den plattform vi byggt för digitala kvitton”, säger han.

Bakom investeringen står flera av bolagets kapitalstarka grundare, däribland vd Per Einarsson, en rad lokala entreprenörer från Ludvika och ordförande Sven Rosén (före detta partner på revisionsjätten PWC).

Findity grundades 2011 i Stockholm och Ludvika av nio personer i tekniksektorn.

Kärngruppen utgjordes av fyra entreprenörer, däribland Per Einarsson, som tidigare startat och byggt upp Streamserve, ett bolag som utvecklade programvara för dokumenthantering.

Läs mer: SEB går in i fintechbolaget Cardlay

Streamserve såldes 2010 för hela 75 miljoner dollar till den kanadensiska teknikjätten Opentext. Bolaget hade då 350 anställda i 13 länder. Som kuriosa kan nämnas att Streamserves vd var Hans Otterling (NTL), numera partner på Northzone (NTL). Pengarna från Streamserves försäljning har alltså återinvesterats i både Northzones fonder och Findity. 

”Från början var tanken med Findity att bygga en plattform för digitala kvitton. Vi lanserade en app som hette Sparakvittot som toppade listorna App Store en tid. Den tjänsten finns kvar och har 130 000 användare i Sverige. Men nu är det plattformen som är det viktiga”, säger vd Per Einarsson.

Findity har i dag 28 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Ludvika, där vd Per Einarsson bor. Under 2017 var omsättningen blygsam, cirka 6 miljoner kronor. Förlusten uppgick till cirka 4 miljoner kronor. 

Läs mer: Matbutiker inför digitala kvitton 

Men vd Per Einarsson menar att tillväxten är mycket stark.

”Jag tror vi trefaldigar omsättningen i år och fortsätter att växa 2019. Vi ska vara kassaflödesneutrala under fjärde kvartalet i år och ska visa vinst 2019”, säger han.

Finditys verksamhet står i dag på två ben. Det ena är en plattform för digitala kvitton som används av butikskedjor som Axfood, Polarn O. Pyret och A Day's March. 

Det andra är Finditys företagstjänst ”companyexpense.se” som alltså hanterar kvittoredovisning för företagsutlägg, milersättning och traktamenten. Användaren tar emot kvittot digitalt - eller fotograferar det med telefonen.

Från vänster: Finditys digitala kvitto och företagstjänsten companyexpense.
Från vänster: Finditys digitala kvitto och företagstjänsten companyexpense.Foto:Pressbild

”Det är ”companyexpense”-tjänsten som växer fortast. 2016 startade vi ett samarbete med PWC där Companyexpense ingick i deras tjänst Mybusiness. Sedan har det bara accelererat. Nu vill alla stora redovisningsbyråer - BDO, Accountor, samt mjukvarubolag som Visma och Fortnox - bygga egna lösningar med oss som white label”, säger vd Per Einarsson.

Vad ska ni göra med de 25 miljoner kronorna? 

"Vi ska bygga en organisation för att utveckla Findity internationellt. Vi har fortsätta bygga samarbeten med de stora internationella redovisningsbyråerna. Vi har redan blivit teknisk partner till norska AERA.no och vi hoppas lansera i Norden och kanske andra länder i Europa under 2019.”

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?