1515

Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram

Ingen kan ha missat Stockholms startupscen och dess stora internationella framgångar. Alla unicorn-bolag har dock startats av män här, men det kommer inte dröja länge innan vi ser en med en kvinnlig grundare, skriver gästkrönikören Sophie Hedestad som ligger bakom mentorprogrammet XY.

Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på Meltwater och grundare av mentorprogrammet XY.
Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på Meltwater och grundare av mentorprogrammet XY.

Skype, King, Mojang, Klarna, Spotify och iZettle är några av de unicorns (bolag som har en värdering på minst en miljard dollar) som har startats i Stockholm. Stockholm har också flest unicorns i världen per invånare efter Silicon Valley. Många pekar ut vårt välfärdssystem, på gratis skolgång och på det jämställda samhället som framgångsfaktorer. Däremot finns det ännu inte en enda svensk unicorn som startats av en kvinna, enligt Kina Zeidlers bok ”Det svenska techundret”.

Internationellt finns det idag 23 unicorn-bolag med kvinnliga grundare, vilket motsvarar 9,6 procent av det totala antalet. Flest unicorns med kvinnliga grundare kommer från USA, närmare bestämt 16 av dessa 23 bolag.

Att techbranschen inte varit jämställd har det pratats om ett bra tag. Ändå har det har aldrig varit så stort fokus på kvinnligt ledarskap som nu. Det rapporteras flitigt om jämställdhet i bolag, om företagsledare som sätter kvinnan i fokus, ledningsgrupper som uppmuntrar kvinnor i ledande positioner och om kvinnor som startar olika nätverk för att stötta varandra.

Jag pratade med en vän häromdagen som nyligen fått en hög chefsposition på ett storbolag. Hon menar att det inte bara varit hennes kompetens som spelat in utan också att hon är kvinna. Ledningen på bolaget satsar på att hitta unga kvinnliga talanger och lyfta dem till nästa nivå. 

I förra veckan var jag på ett lunchseminarium där Stockholm Business Region lyfte fram att Stockholm har det bästa företagsklimatet i världen. Jämställdheten är visserligen inte perfekt i regionen, men trots det är man förmodligen bäst i världen inom området. SBR berättade att bolag som Spotify, Truecaller, Karma, Klarna, Ericsson, Furhat, Izettle och Telia har ett stort fokus på att rekrytera kvinnor till ledningen. Samma mönster ser man hos moderna bolag som vill ligga i frontlinjen. Företag som inte satsar på det kvinnliga ledarskapet anpassar sig inte till den nya verkligheten och riskerar därmed att gå under.

Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019

Mitt råd är att söka sig till moderna bolag som premierar kvinnligt ledarskap.

Det är ändå de personliga initiativen som märks allra mest i Stockholm. De senaste åren har flertalet framgångsrika grupper och nätverk startats i Stockholm. På Facebook dominerar Her Global Network, Heja Livet och Gäris-grupper. Poddar med fokus på kvinnan och karriären, som Narmina Abdolovas podd ”Mäktiga kvinnor” och Eva Ekedahls ”Karriärpodden”, blir allt mer populära.

2018 beslutade jag och Serena Mon De Vienne från Snacka Snyggt att vi ville ha varsin mentor som kunde guida oss rätt i karriärdjungeln. Vi startade då det kvinnliga mentorprogrammet XY. Vi tyckte att mentorprogrammen som fanns kostade den yngre deltagaren för mycket pengar och att man var beroende av att företaget man jobbade på hade en budget för det. Dessutom fokuserade befintliga program enbart på att den äldre mentorn skulle dela sin kunskap vidare. Vi tyckte att ett delat mentorskap skulle ge mer för båda parter.

Efter att vi lanserat mentorprogrammet har vi fått in hundratals förfrågningar från kvinnor som vill ansluta sig. Vi har därför märkt att efterfrågan på att få ett bollplank via en mentor är stort. Ofta handlar diskussionerna om att ”ta nästa steg i karriären” eller att våga starta upp ett företag utifrån en idé man haft under en längre tid.

Slutligen, så ser utvecklingen positiv ut. Att göra karriär som kvinna idag är därför mer fördelaktigt än någonsin förut. Mitt råd är att söka sig till moderna bolag som premierar kvinnligt ledarskap eller att starta upp det företag du alltid drömt om att få driva. Det finns många investmentbolag som investerar i kvinnliga entreprenörer och erbjuder ett ekosystem som stöttar dig.

Stockholm och Sverige tenderar att ta efter USA och Silicon Valley. Det kommer inte dröja länge förrän nästa unicorn startats av en kvinna i Stockholm.

Läs mer: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Sophie Hedestad är nordisk marknadschef på it-företaget Meltwater och har startat podden #Kommunicera Mera. 2018 rullade hon och Serena Mon De Vienne från Snacka Snyggt ut det kvinnliga mentorprogrammet XY för att främja antalet kvinnor i höga positioner i näringslivet. Den här texten är en gästkrönika på Di Digital.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?