1515

Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup

Privatekonomitjänsten Påmind vill hjälpa svenska konsumenter till bättre villkor hos sina elbolag och telefonoperatörer. Nu investerar finansmän som Sven Hagströmer och Christer Gardell 20 miljoner kronor i bolaget.

Christer Gardell och Sven Hagströmer.
Christer Gardell och Sven Hagströmer.Foto:Joey Abrait/Amanda Lindgren (Di).

Startupbolaget Påminds målsättning är att modernisera kundernas relation till banker, elleverantörer, försäkringsbolag och telefonoperatörer. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser.

Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte, även om det är en sista utväg, enligt grundaren Mikael Nachemson.

”Hela Påminds idé bygger vi på att vi alltid börjar med den existerande leverantören, kundens lojalitet ska löna sig genom de bästa villkoren. Vi är inte som många andra aktörer som vill att konsumenterna ska hoppa runt på marknaden”, säger han.

Mikael Nachemson, som bland annat var med om att grunda Nordnet, är en veteran på den svenska finansmarknaden. Han har arbetat inom både HQ och Custos tillsammans med finansmannen Sven Hagströmer.

Nu tar Påmind in 20 miljoner kronor i nytt kapital, kan Di Digital berätta. Pengarna kommer i första hand från existerande investerare och det är just Sven Hagströmer som tar ledartröjan i rundan. 

”Han femfaldigar sitt aktieinnehav och blir nu en av de största ägarna i Påmind”, säger Mikael Nachemson.

Även börsprofilen Christer Gardell, som dagligdags leder aktivistfonden Cevian, väljer att fylla på med privata medel i Påmind. I samband med nyemissionen fördubblas också bolagets värdering till cirka 80 Mkr. 

Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.
Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.

Påmind grundades 2016, men bolaget har än så länge inte några intäkter eftersom tjänsten är gratis för kunderna. Den samlade förlusten sedan starten ligger på knappt 13,2 Mkr.

”Det är precis enligt plan. Vi ska börja ta betalt under 2019. Det viktigaste för oss hittills har varit att driva trafik till plattformen, skapa interaktion och skapa värde för både kunder och leverantörer. Nu har vi bevisat att vi kan sätta avtryck på marknaden”, säger Mikael Nachemson, utan att vilja uppge hur många aktiva användare Påmind har i dagsläget.

Affärsmodellen är ännu inte helt spikad, men mest troligt är att Påmind kommer ta en andel av kundens besparing när ett nytt avtal har förhandlats fram. Bolaget undersöker även möjligheten att etablera en prenumerationsmodell för att mer löpande understödja konsumenternas privatekonomiska bestyr.

Läs mer: Gardells uppstickarbolag: Bankerna bromsar utvecklingen 

Nyligen rekryterades John-John Tengberg, med en bakgrund på Boston Consulting Group, som ny vd till bolaget.

Påmind vill bli ett helt nytt alternativ till klassiska prisjämförelsesajter, understryker han. Bland annat därför har Påmind valt att inte ingå några betalda samarbeten med leverantörer. 

”Marknaden är inte helt funktionell, med många intressekonflikter och dolda avgifter. Det finns mycket värde att skapa genom att rätta till dessa problem”, säger John-John Tengberg.

Men samtidigt är Påminds tjänst beroende av att leverantörer delar med sig av kundinformation och skräddarsydda erbjudanden.

”Tjänsten fungerar utmärkt inom de flesta leverantörstyper, förutom på bolånemarknaden där bankerna gör motstånd. Men mycket tack vare de digitala utmanarna känner vi att det röra på sig även där”, säger Mikael Nachemson.

Vad ska pengarna från rundan gå till?

”De ska gå till fortsatt produktutveckling, marknadsföring och en begynnande internationalisering”, säger han.

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i robotrådgivare 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?