1515
Annons

Game over – Kina skärper skärmtiden för alla under 18 år

Kina skärper speltiden för alla under 18 år. Detta i ett försök att stävja beroende bland unga. Det rapporterar den statligt styrda kinesiska nyhetsbyrån Xinhua. 

Foto:Heiko Junge

Det är inte första gången Kina säger ”game over” till barn och ungdomar. Redan 2019 begränsades speltiden för minderåriga till 90 minuter på dag, och inget spelande fick förekomma mellan klockan 22 till klockan 8. För att spela krävs namn och telefonnummer. Enligt nyhetsbyrån har spelare dock fuskat med identifieringen för att runda systemet. 

Nu skärps spelfönstret ytterligare till 60 minuter per dag, och då enbart på fredagar, lördagar, söndagar och andra helgdagar mellan klockan 8 till klockan 21. Myndigheterna kommer även öka kontrollerna av spelbolagen. 

De nya reglerna är till för att skydda den fysiska och mentala hälsan hos unga, menar landet. Det sammanfaller med landets hårdare riktlinjer för techjättar som Alibaba och Tencent, som Kina menar har fått orättvisa konkurrensfördelar. I början av augusti publicerade tidningen Economic Information Daily, som kontrolleras av den statligt styrda kinesiska nyhetsbyrån Xinhua, en artikel där videospel beskrivs som ”opium för folket” och pekade ut konglomeratet Tencent. Artikeln plockades senare bort, men slog ut 60 miljoner dollar i börsvärde för bolaget. 

”Historiskt sätt har myndigheterna alltid varit på tårna med att begränsa vad de uppfattar som beroendeframkallande vanor. Jag skulle inte bli förvånad om reglerna skärps ytterligare inom de kommande månaderna”, säger den kinesiske techanalytikern Rui Ma till den brittiska tidningen The Guardian. 

De nya reglerna, som börjar gälla imorgon onsdag, har blivit ett av de mer debatterade ämnena på Kinas svar på Weibu, Twitter. 

”Det här är så brutalt att jag inte finner några ord”, skriver en debattör enligt den amerikanska nyhetskanalen NBC. Andra skribenter undrar om det verkligen går att stoppa då man kan använda föräldrarnas inloggningsuppgifter.

Kina har en hel industri med rehab-anläggningar för barn med internetberoende. Sedan 2018 klassar världshälsoorganisationen WHO dataspelsberoende som en sjukdom.

 

 

 

 


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?