1515

Fyra av tio bolag saknar digital strategi

Merparten av svenska bolag ser digitaliseringen som en möjlighet, snarare än ett hot. Samtidigt saknar fyra av tio en tydlig digital strategi, enligt en undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Di.

Fyra av tio svenska näringslivstoppar uppger att deras bolag saknar en digital strategi, visar Di:s undersökning.
Fyra av tio svenska näringslivstoppar uppger att deras bolag saknar en digital strategi, visar Di:s undersökning.Foto:Anna Boström

Generellt sett ligger Sverige långt fram inom den digitaliseringsvåg som just nu sköljer över värden. Bolag som Ericsson, Klarna, King och Spotify har höjt den digitala kompetensen på arbetsmarknaden och Stockholm räknas idag som en av världens främsta nav för nya techbolag.

Idag är ”mjukvaru- och systemutvecklare” det överlägset vanligaste yrket i Stockholms kommun, enligt SCB. Närmare 22.000 personer jobbar inom detta område, vilket är nästan tre gånger så mycket som antalet vårdbiträden i kommunen. 

Även attityden är positiv bland chefer. Tre av fyra ser digitaliseringen som en möjlighet snarare än ett hot, enligt undersökningen ”Näringslivstoppar” som Ipsos gjort på uppdrag av Di.

Trots detta saknar 4 av 10 bolag en konkret digital strategi att möta framtiden med. Mer än hälften, 53 procent, är tveksamma till om en sådan strategi överhuvudtaget behövs.

Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget.

”Jag hade gissat att ännu fler bolag skulle sakna en digital strategi”, säger Tomas Sandén på it- och managementkonsulten Knowit. 

Läs även: Kommentar: Hur skulle ditt företag se ut om du började om idag?

Han jobbar som affärsområdeschef för Knowits managementkonsultdel och hjälper mellanstora och stora bolag som brottas med sin digitala framtid.

”Svenska bolag är generellt duktiga på att utnyttja digitala kanaler för e-handel, elektronisk fakturering och för att kommunicera i sociala medier. Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget”, säger han.

Enligt Tomas Sandén försöker så gott som alla storbolag att öppna för innovativa startupmiljöer inom det egna bolaget. Men få storbolag lyckas få sina digitala satsningar att växa.

”Ofta är problemet att den lilla satsningen har svårt att dra nytta av storbolagets muskler inom produktion, säljorganisation, med mera. Cheferna har även svårt att prioritera en idé som hotar intäkterna och undergräver bolagets legacy-produkter. Samtidigt riskerar man att små digitala konkurrenter växer upp och slår ihjäl delar av ens verksamhet”, säger han.

Ett exempel på ett storbolag som just nu storsatsar digital är Axel Johnson-koncernen. Sedan 2013 gör de bland annat strategiska investeringar genom den egna riskkapitallådan D-ax. De vill undvika att hamna i samma fälla som bankerna, som sett digitala betalbolag som Paypal, Izettle och Klarna ta marknadsandelar från dem i många år.

”Bankerna lägger mängder med pengar på digitalisering. Men tio år efter Klarna startades har man fortfarande inte tagit fram produkter som kan konkurrera ut dem”, säger Tomas Sandén på Knowit.

Vad gäller sektorer är chefer inom ”information och kommunikation” mest positiva till att förändra sin strategi till följd av digitaliseringen. Även hotell och restaurang, handel och finans kan beskrivas som progressiva branscher.

Mest skeptisk till den ”digitala revolutionen” är man i byggbranschen. Här anser 70 procent av cheferna att inte behöver ändra sina strategi på marknaden för att ta tillvara de digitala möjligheterna. Även inom tillverkning och transport är skepsisen hög.

”De stora aktörerna i tillverkningsindustrin är väldigt digitala idag. När de gäller mindre tillverkningsbolag tycker jag de borde bevaka 3D-printer-trenden noga. Produktionsprocesser som tidigare varigt komplicerade kan snabbt bli enkla och relativt billiga”, säger Tomas Sandén på Knowit.

Läs även: Digital revolution väntar byggsektorn

Fotnot: Undersökningen Näringslivstoppar genomfördes av Ipsos på uppdrag av Dagens Industri under 15 – 22 februari 2016. Underlaget är intervjuer med 2.300 av Sveriges mest inflytelserika chefer.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?