Annons

Fyra av fem europeiska transportföretag vill byta till el-fordonsflotta

Drygt fyra av fem europeiska transportföretag är villiga att byta ut sina lastbilar mot en mer hållbar fordonsflotta. Men oron över el-lastbilarnas räckvidd och landets bristande laddinfrastruktur står ofta i vägen, enligt en studie av it-bolaget Addsecure.

Svenska aktörer på marknaden för elektrifierad transport, från vänster: Einride, Elonroad som bygger elskenor för laddning under färd, och Volta Trucks.
Svenska aktörer på marknaden för elektrifierad transport, från vänster: Einride, Elonroad som bygger elskenor för laddning under färd, och Volta Trucks.

Hela 83 procent av europeiska transportföretag är villiga att gå från dieseldrift till elfordon eller alternativa bränslen som vätgas, eller bådadera om förhållandena tillåter. Det enligt en studie gjord av svenska it-bolaget Addsecure, som bland annat kopplar upp fordonsflottor för att optimera resurshantering åt 5.000 kunder. 

Enligt studien är de främsta drivkrafterna för transportföretagen deras egna hållbarhetsmål samt krav från kunderna. 

Studien identifierar fyra centrala utmaningar som de flesta transportföretagen identifierat:

Oro för ett fordons begränsade räckvidd
Brist på laddningsstationer
Utmaningar med tunga batterier
Höga kostnader för ellastbilar

”Går man på mässor så ser man att det här är 'top of mind' för lastbilstillverkarna och transportföretagen. Min bild är att transportföretagen i Norden och Nederländerna ligger längst fram och redan börjat köpa in eldrivna fordon. I Frankrike och Tyskland oroas många fortfarande av barriärerna med räckvidd och laddinfrastruktur”, säger Claes Ödman, affärsområdeschef för ”smart transport” på Addsecure.

Vad är den viktigaste lösningen?
”Som transportföretag är det bra att börja med att bygga egna laddstationer vid sina uppställningsplatser. I ett längre perspektiv behövs en laddinfrastruktur som fungerar under färd och i hela landet. Här behövs samarbete mellan många parter, även myndigheter och staten. Det krävs ju stora mängder ström, vilket innebär att kablar behöver dras för att skapa förutsättningar för eldriven transport”, säger Claes Ödman.

Vad är er roll?
”Vi hjälper våra kunder att optimera en blandad fordonsflotta. Genom att ta in data från elfordonen kan man avgöra vilka fordon som passar bäst för vilja transporter.”

Under måndagen rapporterade Di Digital om en annan rapport som visade att 2022 blev ännu ett rekordår för elektrifieringen av den svenska vägtrafiken. Procentuellt var uppgången störst för just tunga lastbilar, där antalet mer än trefaldigades från 73 till 229 under året. 

Tillväxten sker från en låg nivå, inte minst jämfört med de drygt 450.000 laddbara privatbilar som rullar på svenska vägar i dag. 

Men Powercircle, branschorganisationen som står bakom siffrorna, spår att laddbara tunga lastbilar ska stå för hela 65 procent av nyförsäljningen 2030. Då ska 17.000 laddbara, tunga lastbilar rulla på svenska vägar, motsvarande närmare 25 procent av den totala mängden, uppskattar man.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur stora bolag som nätapoteket Apotea och logistikjätten Martin & Servera satsar på att stegvis gå över till en mer hållbar fordonsflotta.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera