1515

Fyndiq drar till Tyskland

Den snabbväxande e-handelssajten Fyndiq tog nyligen in 150 miljoner kronor i riskkapital. Nu är det klart vad pengarna ska användas till. Den här veckan slår bolaget upp portarna i Tyskland.

Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq.
Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq.Foto:Sammy Steen

Hösten 2014 investerade Northzone och Industrifonden sammanlagt 150 miljoner kronor i svenska Fyndiq, ett självutnämnt “Ullared för internet”. Lågprisbolaget fungerar som en marknadsplats för handlare som vill sälja produkter billigt över nätet.

Fyndiqs omsättning år 2014 landade på ungefär 200 miljoner kronor, säger vd och medgrundare Dinesh Nayar. Nu är förhoppningen att den tyska marknaden ska sätta rejäl fart på siffrorna. I veckan slår fyndiq.de upp portarna, bolagets första satsning utanför hemlandet Sverige. 

“Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt. Vi har öronmärkt pengarna från Northzone och Industrifonden för den här lanseringen”, säger Dinesh Nayar till Di Digital.

På den tyska marknaden är dock konkurrensen tuffare. Inte minst genom e-handelsjätten Amazon, som till skillnad från i Sverige har en etablerad tillvaro i landet.

Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt.

“Vi vill bli nummer ett i vår nisch. Det betyder inte att vi ska bli större än Amazon. Vi vill vara the bargain superstore, de har en annan profil som handlar mer om ett väldigt komplett produktutbud”, säger Dinesh Nayar.

Den tyska expansionen kommer ledas från huvudkontoret i Sverige. På plats i Berlin har bolaget hyrt plats hos startup-inkubatorn Factory, jämte bolag som Soundcloud, Twitter och Uber.

“Vi vill inte att det börjar spreta i olika länder så vi samlar den centrala organisationen i Sverige. I Tyskland kommer vi bara ha ett litet sattelitkontor”, säger Dinesh Nayar.

Något försäljningsmål för det nya landet vill han dock inte gå ut med.

“Kalenderåret 2015 handlar om att komma ut på marknaden och få en bra start. Nu tar vi första steget och det finns många detaljer i produkten att jobba vidare med”, säger Dinesh Nayar.  


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?