1515
Annons

Fundedbyme noteras – spår ett börsvärde på 350 miljoner

Fundedbyme genomför en direktnotering på handelsplatsen NGM. Riktpriset indikerar ett börsvärde på 350 miljoner kronor. 

Fundedbymes vd och medgrundare Daniel Daboczy.
Fundedbymes vd och medgrundare Daniel Daboczy.Foto:Press.

Efter en tids förberedelser står det nu klart att crowdfundingplattformen Fundedbyme har godkänts för notering på handelsplatsen NGM. Den första handelsdagen kommer att ske den 8 mars för både A- och B-aktierna.

”Vi vill visa att vi är ett moget bolag. Vi vill även kunna använda vår aktie för strategiska förvärv”, säger grundaren och vd:n Daniel Daboczy.

Vi vill även kunna använda vår aktie för strategiska förvärv.

Någon nyemission är det inte tal om. Istället genomför bolaget en direktnotering. Börsvärdet avgörs av marknaden. Klart är att man har 5,4 miljoner A- och B-aktier.

”Riktpriset är 65 kronor per aktie för både A- och B-aktien”, säger Daniel Daboczy.

Det indikerar ett börsvärde på 350 miljoner kronor.

Fundedbyme är ett teknikbolag som via sin egenutvecklade digitala plattform bedriver verksamhet inom crowdfunding, det vill säga gräsrotsfinansiering till andra företag, i både Sverige och utlandet. 

Sedan 2018 äger bolaget även den betydligt större kommunikationsbyrån Laika Consulting. Köpesumman landade på runt 30 Mkr i aktier och en mindre andel kontanter, enligt tidigare uppgifter till Di Digital.

Största ägare i Fundedbyme är Daniel Daboczy med drygt 11 procent av kapitalet, följd av Laikas grundare Ingmar Rentzhog och styrelseledamoten Arnoldus Smit med 5 procent av aktierna vardera. 

Högt upp i ägarlistan återfinns även riskkapitalbolaget Aggregate Media, som ägs av ett femtontal stora mediebolag (däribland Dagens industri) och byter aktier i startups mot annonsutrymme, samt Mr Green-grundaren Mikael Pawlo.

Läs mer: Börsaktuella Fundedbyme växer – men gör fortsatta miljonförluster 

Fundedbyme har enligt egen utsago förmedlat kapital till över 470 företag från 25 olika länder under de senaste åren, med en total insamlingsvolym på 550 miljoner kronor. 

Målsättningen var att notera bolaget redan i fjol, men processen fördröjdes av olika anledningar. Under det första halvåret 2018, de senaste tillgängliga finanserna, omsatte Fundedbyme knappt 5,2 Mkr med en förlust på 4,9 Mkr.

Om man lägger till Laika Consultings omsättning under det första halvåret i fjol noterade Fundedbyme-koncernen intäkter på totalt 21 Mkr, pro forma, med ett positivt resultat på 0,7 Mkr.

Fullständiga helårssiffror släpps den 28 februari. 

Trots låg omsättning tycker Daniel Daboczy att Fundedbyme är redo för börsen.

”Jag tycker det. Vi har haft många delägare och stor transperens under åren. Vi bedömmer att vi har mycket potential kvar att växa”, säger han.

Personalen på Fundedbyme firar bolagets stundande börsnotering.
Personalen på Fundedbyme firar bolagets stundande börsnotering.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera