1515

Fundedbyme noteras – spår ett börsvärde på 350 miljoner

Fundedbyme genomför en direktnotering på handelsplatsen NGM. Riktpriset indikerar ett börsvärde på 350 miljoner kronor. 

Fundedbymes vd och medgrundare Daniel Daboczy.
Fundedbymes vd och medgrundare Daniel Daboczy.Foto:Press.

Efter en tids förberedelser står det nu klart att crowdfundingplattformen Fundedbyme har godkänts för notering på handelsplatsen NGM. Den första handelsdagen kommer att ske den 8 mars för både A- och B-aktierna.

”Vi vill visa att vi är ett moget bolag. Vi vill även kunna använda vår aktie för strategiska förvärv”, säger grundaren och vd:n Daniel Daboczy.

Vi vill även kunna använda vår aktie för strategiska förvärv.

Någon nyemission är det inte tal om. Istället genomför bolaget en direktnotering. Börsvärdet avgörs av marknaden. Klart är att man har 5,4 miljoner A- och B-aktier.

”Riktpriset är 65 kronor per aktie för både A- och B-aktien”, säger Daniel Daboczy.

Det indikerar ett börsvärde på 350 miljoner kronor.

Fundedbyme är ett teknikbolag som via sin egenutvecklade digitala plattform bedriver verksamhet inom crowdfunding, det vill säga gräsrotsfinansiering till andra företag, i både Sverige och utlandet. 

Sedan 2018 äger bolaget även den betydligt större kommunikationsbyrån Laika Consulting. Köpesumman landade på runt 30 Mkr i aktier och en mindre andel kontanter, enligt tidigare uppgifter till Di Digital.

Största ägare i Fundedbyme är Daniel Daboczy med drygt 11 procent av kapitalet, följd av Laikas grundare Ingmar Rentzhog och styrelseledamoten Arnoldus Smit med 5 procent av aktierna vardera. 

Högt upp i ägarlistan återfinns även riskkapitalbolaget Aggregate Media, som ägs av ett femtontal stora mediebolag (däribland Dagens industri) och byter aktier i startups mot annonsutrymme, samt Mr Green-grundaren Mikael Pawlo.

Läs mer: Börsaktuella Fundedbyme växer – men gör fortsatta miljonförluster 

Fundedbyme har enligt egen utsago förmedlat kapital till över 470 företag från 25 olika länder under de senaste åren, med en total insamlingsvolym på 550 miljoner kronor. 

Målsättningen var att notera bolaget redan i fjol, men processen fördröjdes av olika anledningar. Under det första halvåret 2018, de senaste tillgängliga finanserna, omsatte Fundedbyme knappt 5,2 Mkr med en förlust på 4,9 Mkr.

Om man lägger till Laika Consultings omsättning under det första halvåret i fjol noterade Fundedbyme-koncernen intäkter på totalt 21 Mkr, pro forma, med ett positivt resultat på 0,7 Mkr.

Fullständiga helårssiffror släpps den 28 februari. 

Trots låg omsättning tycker Daniel Daboczy att Fundedbyme är redo för börsen.

”Jag tycker det. Vi har haft många delägare och stor transperens under åren. Vi bedömmer att vi har mycket potential kvar att växa”, säger han.

Personalen på Fundedbyme firar bolagets stundande börsnotering.
Personalen på Fundedbyme firar bolagets stundande börsnotering.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?