1515

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

De konkurrerande mattjänsterna Wolt och Foodora har hamnat rejält i luven på varandra i Stockholm. Foodora hotar att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.

Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.

Det råder fullt krig på marknaden för matleveranser i Stockholms innerstad. För ett par veckor sedan gjorde mattjänsten Wolt entré i huvudstaden, uppbackade med 90 Mkr i färskt riskkapital från EQT Ventures och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Det finskgrundade bolaget har rönt stora framgångar i sin hemstad Helsingfors, där en tiondel av befolkningen använder Wolt-appen.

Lanseringen innebär hård konkurrens framförallt för Delivery Hero-ägda Foodora, som fram tills nyligen var en del av Rocket Internet-koncernen och därmed även hade Kinnevik som delägare. Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan i somras och erbjuder en snarlik tjänst. Det handlar om hemleveranser av mat från ett antal hundra restauranger i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Ratade uppköp – Wolt tar in 90 Mkr från EQT och Atomico

Sedan ett par veckor tillbaka har Foodoras ledning i Stockholm börjat ta kontakt med restauranger som använder både Foodora och Wolt för leveranser och bett dem lämna konkurrentens plattform.

Flera restaurangägare beskriver det som att Foodora ställt dem inför ett ultimatum.

“De ringer och säger att ‘jobbar du med Wolt så får du inte jobba med oss’”, säger en restaurangägare i centrala Stockholm.

Han ber att få vara anonym då han idag får runt 30 procent av sin försäljning via Foodora och är rädd för att stöta sig med bolaget.

“Det känns tufft. Jag har ju fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. Nu används det emot mig”, fortsätter restaurangägaren.

Jag har fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. 

Liknande kritik kommer från restaurangägaren Maxos Kersh, som driver falafelbaren Maxos i centrala Stockholm.

“Jag fick ett samtal där det hänvisades till ett kontrakt där det stod att jag har inte tillåtelse att samarbeta med andra. I mina öron säger de att de äger mig”, säger Maxos Kersh.

“För mig är det en principsak. Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska kunna bestämma över mig”, fortsätter han.

I mina öron säger de att de äger mig.

Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora, bekräftar att företaget tagit kontakt med “ett antal” restauranger om just Wolt.

Han menar dock att restaurangägarna själva valt att skriva på exklusivitetsavtal med Foodora, i utbyte mot bättre exponering och mer marknadsföringsstöd i tjänsten.

“Det är upp till våra partner att välja om de vill ge oss exklusivitet. Situationen vi står inför nu är att de valt att börja samarbeta med konkurrenten. Låt oss då se över hur vi ska gå vidare. Det som kan hända är att vi tar en paus och stänger ned dem under tiden som vi gör om kontraktet”, säger Felipe Gutierrez till Di Digital.

Juhani Mykkänen, medgrundare och numera även Sverigechef på Wolt, är kritisk till Foodoras agerande.

“Vi tycker att restaurangerna ska kunna välja själva. Vi kräver aldrig exklusivitet i våra avtal. Låt den bästa tjänsten vinna istället, det tjänar alla på”, säger han.

Han berättar vidare att Wolt nu drar igång en pr-offensiv tillsammans med just Maxos Kersh. Från och med tisdag eftermiddag och veckan ut kommer Wolt-kunder kunna beställa hämtmat från hans restaurang för bara 1 krona.

“Vi täcker kostnaderna veckan ut. Vi försöker stötta de restauranger som jobbar med oss”, säger Juhani Mykkänen.

Läs även: Foodora-chefen: "Vi dubblar omsättningen varje vecka"


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?