1515
Annons

Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte

Den danska mediejätten Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet. Investeringen är Egmonts fjärde i ett svenskt e-handelsbolag.

Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.
Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.

Egmont köper nyemitterade aktier i nätbutiken Outnorth (NTL) för 40 miljoner kronor. Satsningen är goda nyheter för grundarna Stefan och Per Gustafsson, som förblir storägare med knappt 20 procent av bolaget som värderas till cirka 250-300 miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

”Vi ska satsa pengarna i sortiments- och lagerutveckling. Vi är stora i Sverige, men har mycket att göra i resten av Norden och Tyskland”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Outnorth grundades som en fysik butiksrörelse av bröderna Stefan och Per Gustafsson. Bolaget har kvar butiker i Växjö och Kalmar, där man även har huvudkontor.

Nätbutiken lanserades 2005 och har växt i raketfart. Outnorth är idag Nordens ledande friluftsbutik på nätet, med en omsättning på cirka 335 miljoner kronor under 2016. Resultatet ligger dock strax under nollan.


Bröderna Per och Stefan Gustafsson grundade nätbutiken Outnorth 2005.

Bolaget har egna sajter och egen kundtjänst i Norden och Tyskland, men säljer även internationellt via Outnorth.com.

”Vi hoppas växa med minst 25 procent i år”, säger vd Lars Nykvist.

Det här är åttonde gången Egmont investerar i ett nordiskt e-handelsbolag. Tre av innehaven är svenska: Jollyroom, med produkter inom barn- och bebisområdet, Animail, med husdjursprodukter, och köksbutiken Bagaren och Kocken.

”Vi investerar i nischaktörer i Norden. Som tidskriftbolag har vi nischtänkandet i vårt DNA”, säger Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing som står bakom tidskrifter som Vagabond, Åka Skidor och King.

Han flaggar för fler förvärv i framtiden och nämner fyra prioriterade områden: interiör och design, hobby och fritid, hälsa och skönhet samt föräldrar och barn. Enligt Rasmussen hjälper Egmont e-handelsbolag med frågor som logistik, lager, marknadsföring och förvärv. Samtidigt kan man tillföra redaktionellt innehåll till bolagets nätbutiker.

”Egmont har ju en uttalad strategi inom e-handeln. De har många tidskrifter inom vårt område, en stor kunddatabas och de vet hur man bearbetar dem. Vi kommer ha stor nytta av dem”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Majoritetsägare i Outnorth, med cirka 55 procent av aktierna, förblir Verdane Capital, ett av Sveriges ledande riskkapitalbolag inom e-handeln.

Läs mer: Industrifonden och Verdane gör exit i Göteborgsbolag

”Vi har jobbat långsiktigt med Outnorth för att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra produktutbudet och tjänsterna”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

Danska Egmont är en ledande mediekoncern i Norden och är verksamma inom film, tv, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster och en rad digitala tjänster, appar och spel. Bolaget är verksamt i 30 länder och har 6 600 medarbetare.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?