Fredrik Eklund blev snabbt intresserad när Milou Krüger och Elsa Medin presenterade sina miljövänliga produkter för husdjur i höstens upplaga av tv-serien Draknästet.
”Just hundbajspåsar och allt som hör till ligger mig varmt om hjärtat. Det är hälsosamma produkter, jag skulle i praktiken kunna låta mina barn använda dem. Dessutom är förpackningarna snygga.”
I trions första möte i Draknästet fick han även visa sina kunskaper i mandarin, vilken inte imponerade på bolagets grundare. De fann dock varandra i sin passion för husdjur, och skakade hand på en miljon kronor mot 16,5 procent av företaget.
Vännerna Milou Krüger och Elsa Medin är båda stationerade i Shanghai sedan flera år tillbaka. När Milou Krüger adopterade en fransk bulldog med eksem blev det många dyra besök hos veterinären, som till slut gav rådet att testa ett havrebaserat schampo. Problemet var att det inte fanns någonstans.
”Jag träffade Elsa på stan och hon ville dra igång projektet direkt, hon är lika galen som jag. Det var mycket jobb, vi åkte till fabrikerna flera gånger i veckan och gick igenom minsta lilla ingrediens”, säger Milou Krüger.
Idag har bolaget ett tiotal produkter med alltifrån bajspåsar till våtservetter och matskålar, och säljer både via egna e-handeln och via återförsäljare. Under 2022, som var bolagets första riktiga försäljningsår, omsatte bolaget runt 500.000 kronor. Brytpunkten kom i somras, när Lomi lanserade på en av Kinas största e-handelsplattformar.
”Målet för 2023 är 5,5 miljoner kronor, och året efter 20 miljoner kronor. Vi har precis satt upp ett lager och lanserat i Sverige och har redan fått beställningar från andra europeiska länder”, säger Elsa Medin.
Med Fredrik Eklunds muskler väntar resten av världen. Att bolaget grundades i Kina var ingenting som avskräckte honom.
”Jag blev bara glad då det är en enorm marknad, och den globala djurtillbehörsmarknaden är på 243 miljarder dollar. Nu är målet att bli stora på på den amerikanska marknaden. Folk är galna i sina husdjur här, och lägger i vissa fall ned mer pengar i sina djur än på sina släktingar. Men marknaden är av varierande kvalitet. Vi vill göra något som känns lyxigt. Min dröm är att ha en Lomi-butik i New York och Miami”, säger Fredrik Eklund.
Ett viktigt led är att effektivisera distributionsleden.
”Problemet för Lomi har varit den begränsade upplagan där varorna snabbt tagit slut. Nu ska vi olika lager runtom i världen, för det blir dyrt att skeppa i längden”, säger Fredrik Eklund.
Lomi är Fredrik Eklunds första investering i Draknästet som gått i lås.
”Jag har alltid sprungit runt och frågat drakar om pengar, speciellt när jag var yngre. Så det är kul att sitta på andra sidan och investera. Lomi är ett superbra bolag, men det är framför allt passionen och galenskapen och som man investerar i.”
Läs mer: Storytelgrundarens varning: Gapa inte efter för mycket
Läs mer: Stjärnmäklaren tar app till USA-börsen – värderas till 1,5 miljarder