Annons

Franska textiljätten väljer skånsk elväg: ”Lösningen på många problem”

Lundabolaget Elonroads elvägar blev just lite snabbare – i alla fall sett till datahastigheten.

Bolaget har dels slutit ett avtal med Tele2 om att koppla upp vägarna med 5g samt knutit till sig en första kommersiell kund, textiljätten Elis.

”Elvägar är lösningen på många problem”, säger bolagets vd Karin Ebbinghaus.

Till vänster: Stefan Trampus är chef för b2b-affärer på Tele2. Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad. Till höger: anläggning av elväg från Elonroad.
Till vänster: Stefan Trampus är chef för b2b-affärer på Tele2. Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad. Till höger: anläggning av elväg från Elonroad.

Vägen mot att bli fossilfria till år 2030 är elektrisk – bokstavligt talat i fallet med den franska textiljätten Elis verksamhet i Sverige.

Deras anläggning i Stockholm kommer att utrustas med Elonroads laddskenor, närmare bestämt i anslutning till de lastplatser där fordonen lastar och lossar.

”De har över 500 fordon i Sverige. De står i omkring 20-30 minuter vid lastning och vi har hört från flera håll att du inte vill ha laddstolpar och kablar hängandes kring en lastplats”, säger Karin Ebbinghaus som förklaring till att Elis nu valt laddskenor.

Att stå 20-30 minuter på en laddskena fyller inte batteriet, men gör att fordonen kan köra längre mellan långa laddningar.

Läs mer: Elvägsbolag får biljett till potentiella affärer i Mellanöstern

Elis hämtar och levererar textilier från såväl hotell- och restaurangnäringen som arbetskläder inom industrin. De är ett exempel på bolag som ställer om till en elektrifierad flotta, men som också letar sätt att maximera fordonens aktiva tid, menar Karin Ebbinghaus.

”Elektrifieringen av fordon och framför allt utvecklingen av självkörande fordon driver mot en marknad av ’transport as a service’. Vi tror att man kommer vilja göra det så effektivt som möjligt och inte att fordon ska stå still och ladda.”

Elonroad har precis också slutit avtal med Tele2 TEL2 B -0,21% Dagens utveckling för att göra sina vägsträckor 5g-uppkopplade, vilket i sin tur också ska bidra till bättre effektivitet i fordonen och trafiken, menar parterna.

”Det innebär dels att vi kan samla in mer data vilket kan ge oss bättre förståelse för trafiken, men också att snabbt kunna kommunicera med förare om förutsättningarna på vägen förändras. Om det blir kallt eller har skett en olycka eller liknade”, säger Karin Ebbinghaus.

Läs mer: Elvägs-chefer varnar för att låsa in sig – ”vägarna måste klara mindre fordon”

5g som teknik lovar mycket, men applikationerna har än så länge lyst med sin frånvaro. Tele2 ser också samarbetet som ett sätt att lära sig mer om en sektor som tveklöst kommer att bli mer uppkopplad framöver.

”Vår roll i samhället är att hjälpa andra till mer hållbara lösningar. Frågar du ett tvärsnitt av våra företagskunder vad de prioriterar så kommer hållbarhet högt på agendan. Det här är ett jättebra exempel på tillämpning av ny teknik för en mer hållbar transportsektor”, säger Tele2:s b2b-chef Stefan Trampus.

Tele2 har tidigare samarbetat med bland annat Foodora om en självkörande ”leveransdroid” och meddelande i veckan att de också samarbetar med robotbolaget Hugo i Göteborg.

”Vi för diskussioner med distributionsbolag, fastighetsbolag och startups. Det finns ett växande intresse för 5g märker vi”, säger han.

Läs mer: 5g-bråket ett öppet sår för mobiljätten: ”Noll utrymme för fler överraskningar”

För Elonroad fortsätter kampen om att bli en ny vägstandard. Bolagets två modeller av elväg – en där skenan och tekniken är nedgrävd och en där den ligger ovanpå vägen – testas just nu på vägar i Lund.

Trafikverket har utlovat en permanent elväg mellan Örebro och Hallsberg till 2025 och att upphandlingen av teknik har börjat. Elonroad är förstås en kandidat, men det finns flera.

En annan teknik som just nu testas runtom i världen är induktionsladdning av fordon medan de kör, det vill säga en trådlös variant av det Elonroad gör.

”Vi tror mer på konduktiv laddning. Det handlar om hur mycket energi vi kan överföra från vägen till fordonet utan förlust, eftersom vi inte har råd att ’vaska’ energi”, säger hon om valet av teknik.

I väntan på de långa ledtider det innebär att upphandla leverantörer för nationella elvägar, har Elonroad satsat hårdare på andra kunder. Bland annat hamnar där fordon rör sig mycket inom ett begränsat område. Bolaget har bland annat knutit till sig Helsingborgs hamn, men för dialoger med ännu fler.

”Elvägar är lösningen på många problem. Vi har också skickat skenor till Skellefteå för att testa vinterklimat och robustheten i systemet”, säger hon.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera