1515

Franska textiljätten väljer skånsk elväg: ”Lösningen på många problem”

Lundabolaget Elonroads elvägar blev just lite snabbare – i alla fall sett till datahastigheten.

Bolaget har dels slutit ett avtal med Tele2 om att koppla upp vägarna med 5g samt knutit till sig en första kommersiell kund, textiljätten Elis.

”Elvägar är lösningen på många problem”, säger bolagets vd Karin Ebbinghaus.

Till vänster: Stefan Trampus är chef för b2b-affärer på Tele2. Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad. Till höger: anläggning av elväg från Elonroad.
Till vänster: Stefan Trampus är chef för b2b-affärer på Tele2. Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad. Till höger: anläggning av elväg från Elonroad.

Vägen mot att bli fossilfria till år 2030 är elektrisk – bokstavligt talat i fallet med den franska textiljätten Elis verksamhet i Sverige.

Deras anläggning i Stockholm kommer att utrustas med Elonroads laddskenor, närmare bestämt i anslutning till de lastplatser där fordonen lastar och lossar.

”De har över 500 fordon i Sverige. De står i omkring 20-30 minuter vid lastning och vi har hört från flera håll att du inte vill ha laddstolpar och kablar hängandes kring en lastplats”, säger Karin Ebbinghaus som förklaring till att Elis nu valt laddskenor.

Att stå 20-30 minuter på en laddskena fyller inte batteriet, men gör att fordonen kan köra längre mellan långa laddningar.

Läs mer: Elvägsbolag får biljett till potentiella affärer i Mellanöstern

Elis hämtar och levererar textilier från såväl hotell- och restaurangnäringen som arbetskläder inom industrin. De är ett exempel på bolag som ställer om till en elektrifierad flotta, men som också letar sätt att maximera fordonens aktiva tid, menar Karin Ebbinghaus.

”Elektrifieringen av fordon och framför allt utvecklingen av självkörande fordon driver mot en marknad av ’transport as a service’. Vi tror att man kommer vilja göra det så effektivt som möjligt och inte att fordon ska stå still och ladda.”

Elonroad har precis också slutit avtal med Tele2 TEL2 B +1,75% Dagens utveckling för att göra sina vägsträckor 5g-uppkopplade, vilket i sin tur också ska bidra till bättre effektivitet i fordonen och trafiken, menar parterna.

”Det innebär dels att vi kan samla in mer data vilket kan ge oss bättre förståelse för trafiken, men också att snabbt kunna kommunicera med förare om förutsättningarna på vägen förändras. Om det blir kallt eller har skett en olycka eller liknade”, säger Karin Ebbinghaus.

Läs mer: Elvägs-chefer varnar för att låsa in sig – ”vägarna måste klara mindre fordon”

5g som teknik lovar mycket, men applikationerna har än så länge lyst med sin frånvaro. Tele2 ser också samarbetet som ett sätt att lära sig mer om en sektor som tveklöst kommer att bli mer uppkopplad framöver.

”Vår roll i samhället är att hjälpa andra till mer hållbara lösningar. Frågar du ett tvärsnitt av våra företagskunder vad de prioriterar så kommer hållbarhet högt på agendan. Det här är ett jättebra exempel på tillämpning av ny teknik för en mer hållbar transportsektor”, säger Tele2:s b2b-chef Stefan Trampus.

Tele2 har tidigare samarbetat med bland annat Foodora om en självkörande ”leveransdroid” och meddelande i veckan att de också samarbetar med robotbolaget Hugo i Göteborg.

”Vi för diskussioner med distributionsbolag, fastighetsbolag och startups. Det finns ett växande intresse för 5g märker vi”, säger han.

Läs mer: 5g-bråket ett öppet sår för mobiljätten: ”Noll utrymme för fler överraskningar”

För Elonroad fortsätter kampen om att bli en ny vägstandard. Bolagets två modeller av elväg – en där skenan och tekniken är nedgrävd och en där den ligger ovanpå vägen – testas just nu på vägar i Lund.

Trafikverket har utlovat en permanent elväg mellan Örebro och Hallsberg till 2025 och att upphandlingen av teknik har börjat. Elonroad är förstås en kandidat, men det finns flera.

En annan teknik som just nu testas runtom i världen är induktionsladdning av fordon medan de kör, det vill säga en trådlös variant av det Elonroad gör.

”Vi tror mer på konduktiv laddning. Det handlar om hur mycket energi vi kan överföra från vägen till fordonet utan förlust, eftersom vi inte har råd att ’vaska’ energi”, säger hon om valet av teknik.

I väntan på de långa ledtider det innebär att upphandla leverantörer för nationella elvägar, har Elonroad satsat hårdare på andra kunder. Bland annat hamnar där fordon rör sig mycket inom ett begränsat område. Bolaget har bland annat knutit till sig Helsingborgs hamn, men för dialoger med ännu fler.

”Elvägar är lösningen på många problem. Vi har också skickat skenor till Skellefteå för att testa vinterklimat och robustheten i systemet”, säger hon.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?