1515
Annons

Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Den svenska snabbväxaren Zound Industries tar in 93 miljoner kronor i nytt riskkapital. Pengarna ska finansiera lanseringen av bolagets nya storsatsning - en egenutvecklad mobiltelefon för musikälskare.

Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.
Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.Foto:Thomas Engström

Det franska riskkapitalbolaget Time Equity Partners köper 10 procent av Zound Industries för 10 miljoner euro, motsvarande 93 miljoner svenska kronor.

Pengarna är öronmärkta för lanseringen av Zound Industries kommande storsatsning – en egenutvecklad Marshall-mobiltelefon, särskilt utformad för att lyssna på och spela in musik. Telefonen ska lanseras med dunder och brak den 16 juli, på en fest i London med uppträdanden från bland andra Led Zeppelin-gitarristen Jimmy Page och The Clash-sångaren Mick Jones.

“Det finns andra som sätter in större processorer och bättre skärmar. Men när det kommer till musikupplevelsen, hur du lyssnar och hur du skapar och hur du spelar in musik, så är vi bäst”, säger Zound Industries medgrundare Konrad Bergström till Di Digital.

Det är ett minst sagt vågat drag från det svenska bolaget, som byggt sin framgång i gränslandet mellan teknik och mode. Men mobilbranschen skiljer sig rejält från de hörlurar och högtalare som utgör Zounds produktutbud idag. Marginalerna på hårdvara är lövtunna och konkurrensen mördande hård från jättar som Apple och Samsung.

Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den.

Konrad Bergström är ändå hoppfull. Mobiltelefonen har blivit en stapelvara idag, säger han. Tekniken har nått en gräns där den inte behöver bli bättre för att locka kunderna. Istället är det “känslor och mjuka värden” som avgör.

“När du gick in i en uraffär för 20 år sedan så var din första fråga, håller den här klockan tiden? Idag ifrågasätter du inte ens det, du tar funktionaliteten för givet. Istället väljer du på hur produkten ser ut, vilket varumärke den representerar och vilken social status den ger. Det är så vi tänker”, säger han.


I två veckor till hålls den nya mobiltelefonen hemlig. Foto: Jack Mikrut

Telefonen tillverkas av det kinesiska bolaget BYD och kör Googles operativsystem Android. Zound Industries har stått för paketering, användargränssnittet, designarbetet och marknadskonceptet.  

“Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den. Och tre till fem procent av mobilmarknaden är en så stor marknad att vi inte ens kan föreställa oss den”, fortsätter Konrad Bergström.

År 2013 utsågs Zound Industries till årets supergasell av Dagens Industri. Det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättningen 2012 landade på 323 miljoner kronor.

Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner.

För 2015 räknar bolaget med en omsättning på 650 miljoner kronor, exklusive den nylanserade mobilverksamheten, och en vinstmarginal på 9 procent.

Prognosen för mobilverksamheten är en omsättning på 100 miljoner kronor under 2015. Nås målet så finns planer klara för fler lanseringar:

“Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner”, säger Konrad Bergström.

LÄS ÄVEN: Hon ska göra Telia till ett internetföretag


Grundaren missnöjd: “En pissvärdering”

Investeringen från Time Equity Partners värderar Zound Industries, som sedan tidigare räknar investmentbolaget Varenne och Teliasonera bland sina delägare, till närmare en miljard svenska kronor.

Konrad Bergström är långt ifrån nöjd med prislappen:

“Vi har gjort vinst från dag ett. Det är därför vi får en sådan pissvärdering. Helst ska man vara ett teknikbolag som går miljarder med förlust. Då är man riktigt het”, säger han.

“Vi tackade nej till mer pengar. Vi tycker värderingen är för låg för att ta in mer”, fortsätter styrelseordförande Tommy Jacobson.

Ursprungligen låg 25 miljoner kronor på bordet från Time Equity Partners, avslöjar han.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera