1515
Annons

Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

Hon växte upp på en kolchos i Vitryssland, kom till Sverige som 11-åring och övergav sin egen pr-byrå för drömmen om startupbranschen. ”Det fanns tusentals hål i marknaden”, säger Viktoryia Khromchanka, grundare av bokningstjänsten Gigital.

På torsdagen modererar Di Digital ”Changers hub” på Google Open mic i Almedalen. Bland alla medverkande startupbolag och näringslivsprofiler finns Viktoryia Khromchanka.

Redan innan hon skapat en plattform för artistbokningstjänsten Gigital trillade den första kunden in – en av Sveriges största eventbyråer.

”Då insåg jag att vi inte var helt fel ute, trots att vi var nykomlingar.”

Hon löste problemet genom att skapa en fejkad bild på hur plattformen skulle ha sett ut, och sade att hemsidan var nere.

”De fick den DJ:n de ville ha för den budgeten de ville ha. Problemet löst och alla blev nöjda.”

Gigital utmanar de traditionella bokningsbolagen med en digital lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

Det var ett litet samhälle med ungefär 3 000 invånare, som alla arbetade med olika typer av jordbruksanläggningar.

Tjänsten lanserades i höstas, efter att Gigital året innan blivit antagna till Stings acceleratorprogram. Nu har man precis passerat 300 bokningar.  

Totalt har man tagit in 2,6 miljoner kronor i kapital, bland annat från Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music. 

Läs mer: Branschprofiler investerar i Gigital – ett 'Blocket för artister' 

Hittills har Gigital lockat till sig kända kunder som Clarion Hotel Sign, datafestivalen Dreamhack och eventbyrån Minnesota. 

Men historien om Gigital startade betydligt längre ifrån det kontor i centrala Stockholm där man nu huserar. Viktoryia Khromchanka växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland. 

”Det var ett litet samhälle med ungefär 3 000 invånare, som alla arbetade med olika typer av jordbruksanläggningar. Det är såklart väldigt annorlunda mot livet i Sverige. Det som är mest påtagligt är nog att det finns väldigt lite entreprenörsanda där. Få vågade gå den vägen då.” 

Hon fortsätter: 

”När entreprenörskapet saknas stagnerar samhället och lite görs för att andras vardag ska bli bättre. Man litar på alternativen som finns. Så gör man inte här i Sverige – vi har en helt annan anda av att skapa.” 

När Viktoryia Khromchanka sedan kom till Sverige som 11-åring med sin familj, däribland den yngre brodern Andrei Khromchanka som hon sedan grundade Gigital med, tog det inte lång tid innan hon började skapa egna ströjobb. 

”Som barn i Sverige finns det många olika sätt att tjäna pengar på. Det var helt otänkbart i Vitryssland. Varje lördag stod jag i centrum och sålde Bingolotter.”

Pengarna gick bland annat till godis och kläder.  

Vi märkte att det fanns tusentals hål i marknaden som ingen gjorde anspråk på.

Kärleken till entreprenörskapet ledde vidare till en utbildning i företagsekonomi, därefter grundade hon – lite oväntat – en pr-byrå tillsammans med en vän. Allt rullade på tills den dagen hennes yngre bror, som jobbade som artistbokare, bad om hjälp med en ny idé om en digital plattform för artistbokningar. 

”Vi märkte att det fanns tusentals hål i marknaden som ingen gjorde anspråk på. Då insåg jag att det här var min chans att vara med och bygga upp något från scratch.”

Snabbt anslöt sig Daniel Gomez och pojkvännen Givar Shabani till teamet. Paret tog ett stort privatlån och sade upp hyreslägenheten, för att flytta hem till Givar Shabanis föräldrar.

Nu har det gått lite mer än två år sedan bolaget grundades. Målet är att bli världens ledande plattform för artistbokningar. Enligt Viktoryia Khromchanka är man på god väg. 

”Vi har planerat för expansion till nästa år, men i och med att vi jobbar med stora aktörer har vi behövt jobba lite fortare än planerat.” 

Förutom att lansera tjänsten i grannländerna och flera svenska städer fortsätter Gigital att digitalisera och utveckla bokningsprocessen. 

”De som söker sig till musik- och eventbranschen gör ju inte det för att de älskar administrativa uppgifter, utan för att de är kreativa människor som vill skapa upplevelser. Som det ser ut nu är det fortfarande väldigt mycket administrativt – det vill vi digitalisera och göra smidigare.”

Den framtida expansionen ska bland annat finansieras av en kapitalrunda senare i höst. Och Viktoryia Khromchanka – som nyligen talade om integration och delade scen med Barack Obama och Greta Thunberg på konferensen Brilliant Minds – gör sig redo att berätta om Gigital på Googles scen i Almedalen.

Trots att Viktoryia Khromchanka numera lämnat pr-branschen bakom har hon fortfarande användning av sina kunskaper, också på Stockholms startupscen. 

”Under den tiden lärde jag mig att man alltid ska vara relevant i sin kommunikation, och tänka på den som sitter på andra sidan – hur mottas det här? Vilka känslor väcker det? Det har vi applicerat mycket på utvecklingen av Gigital.”

Di Digitals program tillsammans med Google hittar du här 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera