1515
Annons

Från barnskådis till internationell techjätte

Kulturbarnet Johannes Schildt avvek från familjebanan och blev vd för Europas största digitala vårdgivare Kry. Som första gäst i Di:s tv-program ”Mitt i bruset” berättar han om hur Kry revolutionerat vårdapparaten, techsektorns välbehövliga reningsbad och det konstnärliga arvet. 

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz gästades av Krys vd och grundare Johannes Schildt i premiären av Mitt i bruset. Nere i högra hörnet syns en leksaksapa som är likadan som Johannes gosedjur och som syntes i tv-serien Glappet.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz gästades av Krys vd och grundare Johannes Schildt i premiären av Mitt i bruset. Nere i högra hörnet syns en leksaksapa som är likadan som Johannes gosedjur och som syntes i tv-serien Glappet.Foto:Joey Abrait

Johannes Schildt, son till regissören Peter Schildt och författaren Christina Herrström, slog in på en annan bana. Men gemensamt med föräldrarnas yrken är skapandet, menar grundaren av Europas största digitala vårdgivare. 

”Det är fascinerande att ta någonting från idé till verklighet, så det finns vissa likheter med det och att sätta upp en tv-serie eller göra en film”, säger Johannes Schildt till Ida Brusewitz, programledare för ”Mitt i bruset”.

Det har nu gått åtta år sedan Johannes Schildt var med och startade vårdgivaren Kry.  Bolaget, som värderades till 17,5 miljarder kronor härom året, har verksamhet i fem länder och bedriver snart 28 fysiska vårdcentraler. 

Foto:Joey Abrait

Men när grundarna först presenterade idén för vårdgivare möttes de av stor skepsis. 

”En region var väldigt tydliga med att konceptet aldrig någonsin skulle fungera. Det var svårt att få in vad vi försökte bygga och åstadkomma”, säger Johannes Schildt. 

Regionen i fråga blev tillslut övertygad – i dag är den en av Krys stora samarbetspartners. 

Idén till Kry föddes ur Johannes Schildts eget behov som vårdtagare.

”Vi är bortskämda på många sätt i Sverige och Europa med hög kvalitativ vård men det har funnits ett stort tillgänglighetsproblem. Jag har själv varit frustrerad över att man innan Kry varit tvungen att ringa en telefonsluss tidigt på morgonen för att försöka få en tid på vårdcentralen.”

I dag är efterfrågan på digitala vårdtjänster enorm i Europa, fortsätter Johannes Schildt. Samtidigt har techsektorn, som Kry i mångt och mycket tillhör, ett mycket tufft läge i spåren av inflationsoron. I stora delar kan korrigeringen vara bra, menar Johannes Schildt.

”Alla bolag behöver ta ett steg tillbaka och se över hur vi investerar vår tid och kapital.  Man kommer inte att ha samma möjlighet att att investera lika hårt i saker som ger långsiktig avkastning. Det kommer sortera ut kategoriledare i en snabbare takt än vi tidigare sett, och jag tror det kommer vara rätt sunt att sålla agnarna från vetet.”

På frågan om han ser sig som konstnärlig eller vetenskaplig säger Johannes Schildt sig vara en salig blandning. Han har faktiskt en okänd karriär som barnskådespelare i föräldrarnas tv-serie Glappet, och ”Mitt i bruset” överraskade med att räcka över en leksaksapa och visa ett klipp från en scen som ger prov på det.

”Jag måste påpeka att det inte var nepotism att jag och min syster var med – vi provfilmade faktiskt.”

Johannes Schildt.
Johannes Schildt.Foto:Joey Abrait

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?