Annons

Framtidsspaningen som skakar e-handeln: Kreatörer blir de nya influerarna

I kristallkulan ser Pernilla Nyrensten hur de så kallade kreatörerna blir de nya influerarna. 

”Nu är det den största digitala transformationen”, menar Revolution Race-grundaren i Mitt i Bruset. 

Pernilla Nyrensten.
Pernilla Nyrensten.Foto:Joey Abrait

Pernilla Nyrensten, grundare av Revolution Race RVRC +1,43% Dagens utveckling , ser en omskakning i e-handelssektorn där den digitala världen är under förändring. 

”Nu är det den största digitala transformationen återigen. Det digitala landskapet har totalt förändrats och de som hänger med, de kommer att överleva och de som inte gör det, de kommer inte att klarar sig”, säger Pernilla Nyrensten i Mitt i Bruset. 

Grundaren menar att e-handlarna måste hitta dit där kunderna är. Något som influerarna hittills har kunnat göra genom olika sociala medieplattformar. 

”Min framtidsspaning är att det blir kreatörerna som blir de nya influerarna. Och med det menar jag att de måste vara en bra leverans på innehållet man skapar. Du kan fortfarande vara en influerare. Men du kan inte bara vara en influerare för att du har tre miljoner följare utan det måste vara en leverans på innehåll varje dag”, berättar hon. 

Kreatörerna, alltså bolag eller influerare som skapar innehåll för sociala medier, kommer att behöva skapa mer innehåll och placera dem på rätt plattformar, menar Pernilla Nyrensten. Ett fokusskifte från influerarens följarskara, till innehållets kvalitet och positionering. 

Pernilla Nyresten fortsätter med att förklara att detta är något som sektorn aktivt måste följa för att överleva i den digitala miljön. 

”Man får inte slappna av för länge. Det är väldigt jobbigt att driva förändring, det är en konstant rörelse. Min tanke är att någonting kanske håller fem år tills det behövs en större förändring”, säger Pernilla Nyrensten. 

Pernilla Nyrensten är även nominerad till Female Founders: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga entreprenörer 2022 här

Lyssna på Mitt i bruset som podd här:

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera