1515

Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas”

I en tid då de flesta fokuserar på att använda tekniska lösningar för att göra städer smarta fokuserar några på att förvandla samhällskontraktet i stort. En av dem är arkitekten Indy Johar.

Indy Johar, medgrundaren av London-baserade Project 00, besökte Sverige under Almedalsveckan för att prata om framtidens utmaningar.
Indy Johar, medgrundaren av London-baserade Project 00, besökte Sverige under Almedalsveckan för att prata om framtidens utmaningar.Foto:Mimi Billing

I den numera trendiga förorten Hackney i London har project 00 sitt huvudkontor. Det kan beskrivas som spindeln i ett nät av arkitekter, programmerare, designers, ekonomer och stadsutvecklare som vill hjälpa till att skapa framtidens samhälle. 

En av personerna bakom project 00 är Indy Johar, arkitekt och grundare av flera nätverk för entreprenörer som arbetar med social förändring. Med den senaste tidens digitala utveckling tror han att vi står inför en av vår tids största förändringar.

”Jag tror att den förändring vi står inför kan liknas vid den industriella revolutionen. Man pratar ofta om maskiner när man pratar om den men den ledde till att vi omstrukturerade våra institutioner”, säger han och fortsätter: 

”Vi kommer att behöva vrida fokus från arbetskraft till att upptäcka nytt. I den framtiden kommer vi behöva tänka på hur vi demokratiserar inte bara produktionen utan även hur vi skapar nya värden. När maskin till maskin-ekonomin blir en större del av vår ekonomi måste vi börja fundera på hur vi ska decentralisera och distribuera rikedomarna på ett sätt som vi aldrig har gjort förut.”

Med den automatisering som sker i tillverkningen pratar man ofta om hur de mest okvalificerade jobben kommer att försvinna. Men enligt Indy Johar är det inte den gruppen som kommer att se den största förändringen, i alla fall inte i väst.

”Vad människor snarare borde oroa sig för är en framtid när vi inte längre behöver alla chefer och administratörer, de rollerna kommer inte längre vara nödvändiga. Automationen kommer att förstöra mellanchefssegmentet”, säger han.

”Om man tittar på lönerna för medelklassen så har de stagnerat eller fallit. Det är ett första tecken.”

Läs även: AI-experten Nell Watson: Din framtida chef kan vara en robot 

Som ett exempel tar han tar upp den holländska vårdgivaren Buurtzorg, som även har verksamhet i Sverige där det går under namnet Grannvård. Med hjälp av en platt organisation och digitala hjälpmedel kan bolagets över 14 000 sköterskor utföra sitt arbete med endast ett 50-tal personer på huvudkontoret. Indy Johar lyfter även fall där banker, som indiska Infosys och Deutsche Bank, har varnat för att hälften av alla anställda kan få gå på grund av automation.

”Det här är perfekta exempel på 'post managerial economy'. Vi ser en omstrukturering hos medelklassen som vi aldrig sett tidigare. Innan vi kan hitta ett sätt att förändra vår ekonomi måste vi inse att människor inte längre kan ses som arbetskraft. Vi behöver inte längre arbetskraft, vi behöver innovation”, säger han.

Hur denna transformation av samhället ska se ut är något som Indy Johar har arbetat med de senaste tre åren på Dark Matter Laboratories, som är ett projekten under 00-taket. Där har man det minst sagt obskyra uppdraget att designa infrastrukturen för framtidens institutioner på stadsnivå. 

Och när han börjar prata om lösningar blir det svårt att hänga med i Indy Johars tankebanor. Vad som ingår i uppdraget är att hitta sätt att ändra myndigheternas hela infrastruktur, beslut och regelverk, så att även dessa ska automatiseras.

”Vi pratar om smarta regelverk med realtidsbeslut”, säger han.

Läs även: Elon Musk: ”Det är den största risken civilisationen står inför” 

Han ger ett exempel på hur man skulle, med hjälp av algoritmer, kunna införa differentierade villaskatter beroende på mer än antal kvadratmeter och kommun. Det kan handla om kvarteret, utsikten och hur värdet på bostäderna på gatan har förändrats. 

”Den här typen av lösningar har man inte kunnat göra tidigare eftersom administrationskostnaderna skulle bli för höga. Nu finns den möjligheten”, säger han.

Hur sådana lösningar skulle lösa problemet med ökade samhällsklyftor och en medelklass utan arbetsuppgifter verkar inte helt klart men en sak är han säker på:

”Just nu är vi begränsade av arbetsbeskrivningar, för du har mer att erbjuda än din arbetsbeskrivning, eller hur? Tror vi verkligen att vi har utnyttjat potentialen av alla i det här rummet för vad de kan åstadkomma? Det här är en institutionell utmaning för hur vi bygger vårt framtida samhälle.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?