1515

Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas”

I en tid då de flesta fokuserar på att använda tekniska lösningar för att göra städer smarta fokuserar några på att förvandla samhällskontraktet i stort. En av dem är arkitekten Indy Johar.

Indy Johar, medgrundaren av London-baserade Project 00, besökte Sverige under Almedalsveckan för att prata om framtidens utmaningar.
Indy Johar, medgrundaren av London-baserade Project 00, besökte Sverige under Almedalsveckan för att prata om framtidens utmaningar.Foto:Mimi Billing

I den numera trendiga förorten Hackney i London har project 00 sitt huvudkontor. Det kan beskrivas som spindeln i ett nät av arkitekter, programmerare, designers, ekonomer och stadsutvecklare som vill hjälpa till att skapa framtidens samhälle. 

En av personerna bakom project 00 är Indy Johar, arkitekt och grundare av flera nätverk för entreprenörer som arbetar med social förändring. Med den senaste tidens digitala utveckling tror han att vi står inför en av vår tids största förändringar.

”Jag tror att den förändring vi står inför kan liknas vid den industriella revolutionen. Man pratar ofta om maskiner när man pratar om den men den ledde till att vi omstrukturerade våra institutioner”, säger han och fortsätter: 

”Vi kommer att behöva vrida fokus från arbetskraft till att upptäcka nytt. I den framtiden kommer vi behöva tänka på hur vi demokratiserar inte bara produktionen utan även hur vi skapar nya värden. När maskin till maskin-ekonomin blir en större del av vår ekonomi måste vi börja fundera på hur vi ska decentralisera och distribuera rikedomarna på ett sätt som vi aldrig har gjort förut.”

Med den automatisering som sker i tillverkningen pratar man ofta om hur de mest okvalificerade jobben kommer att försvinna. Men enligt Indy Johar är det inte den gruppen som kommer att se den största förändringen, i alla fall inte i väst.

”Vad människor snarare borde oroa sig för är en framtid när vi inte längre behöver alla chefer och administratörer, de rollerna kommer inte längre vara nödvändiga. Automationen kommer att förstöra mellanchefssegmentet”, säger han.

”Om man tittar på lönerna för medelklassen så har de stagnerat eller fallit. Det är ett första tecken.”

Läs även: AI-experten Nell Watson: Din framtida chef kan vara en robot 

Som ett exempel tar han tar upp den holländska vårdgivaren Buurtzorg, som även har verksamhet i Sverige där det går under namnet Grannvård. Med hjälp av en platt organisation och digitala hjälpmedel kan bolagets över 14 000 sköterskor utföra sitt arbete med endast ett 50-tal personer på huvudkontoret. Indy Johar lyfter även fall där banker, som indiska Infosys och Deutsche Bank, har varnat för att hälften av alla anställda kan få gå på grund av automation.

”Det här är perfekta exempel på 'post managerial economy'. Vi ser en omstrukturering hos medelklassen som vi aldrig sett tidigare. Innan vi kan hitta ett sätt att förändra vår ekonomi måste vi inse att människor inte längre kan ses som arbetskraft. Vi behöver inte längre arbetskraft, vi behöver innovation”, säger han.

Hur denna transformation av samhället ska se ut är något som Indy Johar har arbetat med de senaste tre åren på Dark Matter Laboratories, som är ett projekten under 00-taket. Där har man det minst sagt obskyra uppdraget att designa infrastrukturen för framtidens institutioner på stadsnivå. 

Och när han börjar prata om lösningar blir det svårt att hänga med i Indy Johars tankebanor. Vad som ingår i uppdraget är att hitta sätt att ändra myndigheternas hela infrastruktur, beslut och regelverk, så att även dessa ska automatiseras.

”Vi pratar om smarta regelverk med realtidsbeslut”, säger han.

Läs även: Elon Musk: ”Det är den största risken civilisationen står inför” 

Han ger ett exempel på hur man skulle, med hjälp av algoritmer, kunna införa differentierade villaskatter beroende på mer än antal kvadratmeter och kommun. Det kan handla om kvarteret, utsikten och hur värdet på bostäderna på gatan har förändrats. 

”Den här typen av lösningar har man inte kunnat göra tidigare eftersom administrationskostnaderna skulle bli för höga. Nu finns den möjligheten”, säger han.

Hur sådana lösningar skulle lösa problemet med ökade samhällsklyftor och en medelklass utan arbetsuppgifter verkar inte helt klart men en sak är han säker på:

”Just nu är vi begränsade av arbetsbeskrivningar, för du har mer att erbjuda än din arbetsbeskrivning, eller hur? Tror vi verkligen att vi har utnyttjat potentialen av alla i det här rummet för vad de kan åstadkomma? Det här är en institutionell utmaning för hur vi bygger vårt framtida samhälle.”


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?