1515
Annons

Framtidens mat dukas upp på Food Tech 2018 – här är bolagen som pitchar

Uppkopplade miniväxthus, smarta fiskodlingar och quinoa som har odlats i Norden.

Det är några av rätterna i den buffé av framtidens mat som presenteras på Food

Tech 2018 i Örebro. Sju bolag pitchar om en plats i Di Startup Tour under hösten.

Här är bolagen som gör upp om förstaplatsen på Di Digitals och Alfred Nobel Science Parks Food Tech 2018. Medsols med start från övre vänstra hörnet: Sios, Foodflow, Nutrient, Ecoliving, Deligate, Lantfisk, Brand Survey.
Här är bolagen som gör upp om förstaplatsen på Di Digitals och Alfred Nobel Science Parks Food Tech 2018. Medsols med start från övre vänstra hörnet: Sios, Foodflow, Nutrient, Ecoliving, Deligate, Lantfisk, Brand Survey.Foto:Pressbilder

Det händer mycket i gränslandet mellan teknik och livsmedel. Startupbolag som utvecklar labbodlat kött och mat med protein från insekter vinner mark ute i världen.

Även i Sverige finns många bolag som arbetar med att ta fram morgondagens mat med hjälp av nya matkällor och klimatsmarta tekniska lösningar.

På Food Tech 2018 samlas bolagen, investerarna och makthavarna i branschen för att utbyta idéer och lyssna på paneldebatter. Evenemanget arrangeras av Di Digital och Alfred Nobel Science Park och äger rum i Örebros konserthus nästa onsdag, den 14 mars.  

LÄS MER: Gör som Gunhild Stordalen – kom på Di:s pitchevent Food Tech 

Heldagsevenemanget bjuder på föreläsningar från tunga branschprofiler som Gunhild Stordalen som 2014 utsågs till WWF:s miljöhjälte. Hon är initiativtagare till EAT Forum som vill lyfta mat, hälsa och hållbarhet upp på den internationella dagordningen.

Andra talare på scen i Örebro är bland andra:

Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation

Anna Ryott, ställföreträdande vd på Norrsken Foundation

Karl Andersson, vd på Matsmart

Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech och tidigare foodtech-bloggare för Di Digital.

Evenemanget bjuder även på en pitchtävling där sju svenska startupbolag på foodtech-området ska presentera sin vision för hur framtidens mat ser ut. Tillsammans utser en namnkunnig jury och publiken vinnaren. 

Vinnaren direktkvalificerar sig även vidare till Di Digitals Startup Tour, som i höst går av stapeln för tredje året i rad.

Mer information: Säkra din plats på Food Tech 2018 här.

 

Här är bolagen som slåss om förstaplatsen:

1. Nutrient

Teamet på Nutrient.
Teamet på Nutrient.

Verksamhet: Forskar, utvecklar och tillverkar klimatsmarta proteiner baserade på gula ärtor och insekter. Målet är att ta tillvara på det som går till spillo i matindustrin för att tillverka mat på ett hållbart och cirkulärt.

Grundades 2016 av: Adam Engström och Ola Albrektsson

Finansiering: KTH Holding har investerat en icke-offentliggjord summa.

2. Lantfisk

En tartar från Lantfisk som på ett klimatsmart sätt odlar tropiska sötvattensfiskar. Odlingsvattnet går tillbaka till jordbruket.
En tartar från Lantfisk som på ett klimatsmart sätt odlar tropiska sötvattensfiskar. Odlingsvattnet går tillbaka till jordbruket.Foto:Pressbild

Verksamhet: Närodlade, hållbara och klimatneutrala delikatesser. Det vill Lantfisk erbjuda genom att odla tropiska sötvattensfiskar i ett slutet och till 100 procent återcirkulerande akvakultursystem. Systemet använder ingen antibiotika och ger inga utsläpp till naturen, däremot kan odlingsvattnet användas av jordbrukare.

Grundades 2015 av: Diana Olsson Waage, Andreas Olsson Waage, Lars Forsberg, Valter Eklund.

Finansiering: Har tagit in omkring 3,5 miljoner kronor i riskkapital.

 

3. Ecoliving

Teamet på Ecoliving som odlar quinoa på nordisk mark för att erbjuda ekologiska och växtbaserade alternativ till kött.
Teamet på Ecoliving som odlar quinoa på nordisk mark för att erbjuda ekologiska och växtbaserade alternativ till kött.Foto:Pressbild

Genom sin e-handel säljer de alternativ till kött som baseras på ekologiska, växtbaserade protein. Ecoliving har lyckats odla quinoa, en gröda som hör hemma i Sydamerika, på nordisk mark, och siktar nu på att utveckla en korv och burgare baserad på quinoa.

Grundades 2014 av: Alicja Domelid, Ronald Domelid och Per Schlingmann.

Finansiering: Eget kapital och crowdfunding på Fundedbyme.

 

4. Foodflow

Christopher Jonsson, till vänster och Jesper Jannesson till höger, grundare på Foodflow.
Christopher Jonsson, till vänster och Jesper Jannesson till höger, grundare på Foodflow.Foto:Ivan da Silva

Verksamhet: Med produkten Stockfiller kan livsmedelsbutiker samla alla beställningar från sina externa leverantörer i ett och samma köp. Det ska göra kommunikationen enklare, administrationen enklare och öka kontrollen och översikten.

Grundades 2015 av: Jesper Jannesson och Christopher Jonsson.

Finansiering: Har tagit in omkring 16 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Nouvago Capital och Aggregate Media.


5. Deligate

Mattias Chachin från Deligate som hjälper matbutiker att hålla koll på sina varors bäst-före-datum och därigenom minska matsvinnet.
Mattias Chachin från Deligate som hjälper matbutiker att hålla koll på sina varors bäst-före-datum och därigenom minska matsvinnet.Foto:Deligate/Press

Verksamhet: Deligates lösning hjälper matvarubutiker att hålla bättre koll på alla varors bäst-före-datum för att på så sätt minska matsvinnet och minska antalet arbetade timmar.

Grundades 2015 av: Adam Vikström, Lukas Wallströmer, Mattias Chahin, Andreas Eriksson och Carl Rynning.

Finansiering: Har tagit in knappt 1 miljon kronor i riskkapital.

6. Sios

Josefin Persson och Erik Söderby, medgrundare på Sios. Med uppkopplade miniväxthus vill bolaget att svenskarna ska börja odla sina egna kryddor och grönsaker.
Josefin Persson och Erik Söderby, medgrundare på Sios. Med uppkopplade miniväxthus vill bolaget att svenskarna ska börja odla sina egna kryddor och grönsaker.Foto:Press

Verksamhet: Har utvecklat ett uppkopplat miniväxthus för kryddor och grönsaker. Den är kopplad till en app som bland annat berättar när man behöver vattna. Med skandinavisk design ska produkterna bli en naturlig del av inredningen. Nu är målet att bygga en modulbaserad och skalbar version för stadsodling.

Grundades 2016 av: Josefin Persson och Erik Söderby.

Finansiering: Kundfinansiering, lån från Almi


7. Survey Party

Hanway Tran från Survey Party, som har utvecklat en spårbarhetslösning för livsmedel. Det ska öka transparensen och förhindra fusk i värdekedjan.
Hanway Tran från Survey Party, som har utvecklat en spårbarhetslösning för livsmedel. Det ska öka transparensen och förhindra fusk i värdekedjan.Foto:Survey Party/Press

Verksamhet: Med sin spårbarhetslösning gör Survey Party så att alla livsmedel och förpackningar får en unik kod. Det förebygger förfalskningar och ger transparens i värdekedjan. Koden kan dessutom innehålla exempelvis allergiinformation på flera språk för att underlätta för kunderna.

Grundades 2015 av: Hanway Tran och Kristian Axelsson.

Finansiering: Egenfinansierade.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?