1515
Annons

Framtidens mat dukas upp på Food Tech 2018 – här är bolagen som pitchar

Uppkopplade miniväxthus, smarta fiskodlingar och quinoa som har odlats i Norden.

Det är några av rätterna i den buffé av framtidens mat som presenteras på Food

Tech 2018 i Örebro. Sju bolag pitchar om en plats i Di Startup Tour under hösten.

Här är bolagen som gör upp om förstaplatsen på Di Digitals och Alfred Nobel Science Parks Food Tech 2018. Medsols med start från övre vänstra hörnet: Sios, Foodflow, Nutrient, Ecoliving, Deligate, Lantfisk, Brand Survey.
Här är bolagen som gör upp om förstaplatsen på Di Digitals och Alfred Nobel Science Parks Food Tech 2018. Medsols med start från övre vänstra hörnet: Sios, Foodflow, Nutrient, Ecoliving, Deligate, Lantfisk, Brand Survey.Foto:Pressbilder

Det händer mycket i gränslandet mellan teknik och livsmedel. Startupbolag som utvecklar labbodlat kött och mat med protein från insekter vinner mark ute i världen.

Även i Sverige finns många bolag som arbetar med att ta fram morgondagens mat med hjälp av nya matkällor och klimatsmarta tekniska lösningar.

På Food Tech 2018 samlas bolagen, investerarna och makthavarna i branschen för att utbyta idéer och lyssna på paneldebatter. Evenemanget arrangeras av Di Digital och Alfred Nobel Science Park och äger rum i Örebros konserthus nästa onsdag, den 14 mars.  

LÄS MER: Gör som Gunhild Stordalen – kom på Di:s pitchevent Food Tech 

Heldagsevenemanget bjuder på föreläsningar från tunga branschprofiler som Gunhild Stordalen som 2014 utsågs till WWF:s miljöhjälte. Hon är initiativtagare till EAT Forum som vill lyfta mat, hälsa och hållbarhet upp på den internationella dagordningen.

Andra talare på scen i Örebro är bland andra:

Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation

Anna Ryott, ställföreträdande vd på Norrsken Foundation

Karl Andersson, vd på Matsmart

Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech och tidigare foodtech-bloggare för Di Digital.

Evenemanget bjuder även på en pitchtävling där sju svenska startupbolag på foodtech-området ska presentera sin vision för hur framtidens mat ser ut. Tillsammans utser en namnkunnig jury och publiken vinnaren. 

Vinnaren direktkvalificerar sig även vidare till Di Digitals Startup Tour, som i höst går av stapeln för tredje året i rad.

Mer information: Säkra din plats på Food Tech 2018 här.

 

Här är bolagen som slåss om förstaplatsen:

1. Nutrient

Teamet på Nutrient.
Teamet på Nutrient.

Verksamhet: Forskar, utvecklar och tillverkar klimatsmarta proteiner baserade på gula ärtor och insekter. Målet är att ta tillvara på det som går till spillo i matindustrin för att tillverka mat på ett hållbart och cirkulärt.

Grundades 2016 av: Adam Engström och Ola Albrektsson

Finansiering: KTH Holding har investerat en icke-offentliggjord summa.

2. Lantfisk

En tartar från Lantfisk som på ett klimatsmart sätt odlar tropiska sötvattensfiskar. Odlingsvattnet går tillbaka till jordbruket.
En tartar från Lantfisk som på ett klimatsmart sätt odlar tropiska sötvattensfiskar. Odlingsvattnet går tillbaka till jordbruket.Foto:Pressbild

Verksamhet: Närodlade, hållbara och klimatneutrala delikatesser. Det vill Lantfisk erbjuda genom att odla tropiska sötvattensfiskar i ett slutet och till 100 procent återcirkulerande akvakultursystem. Systemet använder ingen antibiotika och ger inga utsläpp till naturen, däremot kan odlingsvattnet användas av jordbrukare.

Grundades 2015 av: Diana Olsson Waage, Andreas Olsson Waage, Lars Forsberg, Valter Eklund.

Finansiering: Har tagit in omkring 3,5 miljoner kronor i riskkapital.

 

3. Ecoliving

Teamet på Ecoliving som odlar quinoa på nordisk mark för att erbjuda ekologiska och växtbaserade alternativ till kött.
Teamet på Ecoliving som odlar quinoa på nordisk mark för att erbjuda ekologiska och växtbaserade alternativ till kött.Foto:Pressbild

Genom sin e-handel säljer de alternativ till kött som baseras på ekologiska, växtbaserade protein. Ecoliving har lyckats odla quinoa, en gröda som hör hemma i Sydamerika, på nordisk mark, och siktar nu på att utveckla en korv och burgare baserad på quinoa.

Grundades 2014 av: Alicja Domelid, Ronald Domelid och Per Schlingmann.

Finansiering: Eget kapital och crowdfunding på Fundedbyme.

 

4. Foodflow

Christopher Jonsson, till vänster och Jesper Jannesson till höger, grundare på Foodflow.
Christopher Jonsson, till vänster och Jesper Jannesson till höger, grundare på Foodflow.Foto:Ivan da Silva

Verksamhet: Med produkten Stockfiller kan livsmedelsbutiker samla alla beställningar från sina externa leverantörer i ett och samma köp. Det ska göra kommunikationen enklare, administrationen enklare och öka kontrollen och översikten.

Grundades 2015 av: Jesper Jannesson och Christopher Jonsson.

Finansiering: Har tagit in omkring 16 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Nouvago Capital och Aggregate Media.


5. Deligate

Mattias Chachin från Deligate som hjälper matbutiker att hålla koll på sina varors bäst-före-datum och därigenom minska matsvinnet.
Mattias Chachin från Deligate som hjälper matbutiker att hålla koll på sina varors bäst-före-datum och därigenom minska matsvinnet.Foto:Deligate/Press

Verksamhet: Deligates lösning hjälper matvarubutiker att hålla bättre koll på alla varors bäst-före-datum för att på så sätt minska matsvinnet och minska antalet arbetade timmar.

Grundades 2015 av: Adam Vikström, Lukas Wallströmer, Mattias Chahin, Andreas Eriksson och Carl Rynning.

Finansiering: Har tagit in knappt 1 miljon kronor i riskkapital.

6. Sios

Josefin Persson och Erik Söderby, medgrundare på Sios. Med uppkopplade miniväxthus vill bolaget att svenskarna ska börja odla sina egna kryddor och grönsaker.
Josefin Persson och Erik Söderby, medgrundare på Sios. Med uppkopplade miniväxthus vill bolaget att svenskarna ska börja odla sina egna kryddor och grönsaker.Foto:Press

Verksamhet: Har utvecklat ett uppkopplat miniväxthus för kryddor och grönsaker. Den är kopplad till en app som bland annat berättar när man behöver vattna. Med skandinavisk design ska produkterna bli en naturlig del av inredningen. Nu är målet att bygga en modulbaserad och skalbar version för stadsodling.

Grundades 2016 av: Josefin Persson och Erik Söderby.

Finansiering: Kundfinansiering, lån från Almi


7. Survey Party

Hanway Tran från Survey Party, som har utvecklat en spårbarhetslösning för livsmedel. Det ska öka transparensen och förhindra fusk i värdekedjan.
Hanway Tran från Survey Party, som har utvecklat en spårbarhetslösning för livsmedel. Det ska öka transparensen och förhindra fusk i värdekedjan.Foto:Survey Party/Press

Verksamhet: Med sin spårbarhetslösning gör Survey Party så att alla livsmedel och förpackningar får en unik kod. Det förebygger förfalskningar och ger transparens i värdekedjan. Koden kan dessutom innehålla exempelvis allergiinformation på flera språk för att underlätta för kunderna.

Grundades 2015 av: Hanway Tran och Kristian Axelsson.

Finansiering: Egenfinansierade.

Prisregn över digital plattform – gör det enklare att testa demenspatienter

Mindmore står som vinnare av Di Digitals tävling Health Tech Pitch Day 2020. Bolagets vd Sara Wallén lyckades övertyga juryn om nyttan med deras digitala plattform – som ska göra det enklare för sjukvården att testa patienter mot demens och depression.

Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.
Sara Wallén och hennes bolag Mindmore tog hem segern i Health Tech Pitch Day 2020.Foto:Pax Engstrom.

”Det viktiga är att vi kan hjälpa patienter. Vi vill att bedömningen av patienter ska bli så komplett som möjligt. Där vill vi skapa så effektiva förutsättningar för vårdpersonalen som det går. Patientperspektivet är det viktigaste tycker vi”, säger medgrundaren och vd:n Sara Wallén, som pitchade för Mindmores räkning i tävlingen.

Bolaget startades 2017 och bygger på en idé som Sara Wallén fick när hon läste på psykologprogrammet.

”Jag lärde mig om sådana här tester och såg hur mycket de behövs. Jag använde manuella tester på flera närstående då vi har demens i släkten. I samma veva fick jag barn och hade inte så mycket tid och det var då jag började fundera på om det verkligen var så här som det skulle gå till. Det måste finnas ett effektivare sätt”, säger hon.

Bolagets plattform mäter patientens kognitiva förmågor genom att bland annat testa minne, språk, exekutiva funktioner och reaktionssnabbhet. Resultaten används som underlag vid utredningar av bland annat demens, depression och utmattningssyndrom.  

Mindmore har digitaliserat redan etablerade tester på sin plattform, som är CE-märkt i Europa, och de kan utföras på en surfplatta. Målsättningen är att därigenom kunna testa fler patienter, frigöra resurser från sjukvården och minska tidskrävande administration för vårdpersonal.

Bolaget var ett av fyra startupbolag som tävlade under Health Tech Pitch Day 2020, där vi letar efter det nästa stjärnskottet inom digital hälsa. De övriga deltagarna var Anton Kärrbrink från Boneprox, Hani Movahed från Mypick och Alexander Knezevic från Remisshjälpen.

Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.
Remisshjälpens vd Alexander Knezevic gratulerar vinnaren Sara Wallén från Mindmore. I bakgrunden: Anton Kärrbrink från Bonebrox.Foto:Pax Engstrom

TV-SÄNDNING: Se hela sändningen från Health Tech Pitch Day 2020 här.

Health Tech Pitch Day arrangerades av Di Digital i samarbete med Dagens Medicin och Digital Hälsa. Juryn bestod av Medeon Science Parks vd Ulf G Andersson, pitchexperten Jenny Lindblad från Eliza Communications och Visiba Cares vd Johan Gustafsson.

Mindmore var till slut det bolag som imponerade allra mest – och vinner nu annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin till ett värde om 100 000 kronor.

Priset delades ut av Magnus Liungman, grundare av Doctrin, som vann den första upplagan av Health Tech Pitch Day under 2017. 

Det var en glad och lite omskakad vd som mötte upp Di efter att vinnarbeskedet ropats ut. 

”Jag är jättestolt över vårt team, över den resa vi gjort och vart vi ska. Priset ger oss utrymme att skapa opinion på ett väldigt professionellt sätt där vi både kan lyssna och prata om de ämnen som berör oss, hjärnhälsa och att vi ska få upp det på kartan”, säger Sara Wallén.

Mindmore står nu i startblocken för att ta nästa steg i kampen för bättre hjärnhälsa. I dag har de ett 30-tal kliniker runt om i landet på kundlistan, som prenumererar på deras tjänst. 

”Vi gick ut på marknaden och började aktivt sälja runt årsskiftet. Vi jobbar nära våra användare och kunder så att de kan möta deras patienters behov. Kunna bedöma hjärnhälsa och få upp det på agendan. Så att vi kan stötta människor med stressrelaterad ohälsa och demenssjukdomar”, säger Sara Wallén.

I fjol tog bolaget in 7,5 miljoner kronor i externt kapital från bland andra statliga Almi Invest, Sting och flera privata investerare som börsbolaget Elektas grundare Laurent Leksell. 

Tanken är att nu börja skala upp verksamheten för att nå fler kunder i Sverige, men även internationellt från och med nästa år.

”Vi är precis i slutfasen av att utforma hur vår investeringsstrategi ska se ut. Vi har tagit in kapital 2019 och gjort en bryggfinansiering från existerande ägare, plus några till. Nu tittar vi på hur nästa steg ska se ut. Under de närmsta veckorna kommer vi att gå ut och resa kapital.”

Tanken är också att på sikt bredda produkten för att kunna upptäcka fler sjukdomar – utöver demens, depression och utmattningssyndrom.

”Det finns stor utvecklingspotential då diabetes, Parkinsons, MS och en rad andra sjukdomar påverkar kognitionen. För oss är det viktigt att nu hålla fokus så att vi verkligen utvecklar tjänsten utefter våra patientgrupper – och inte går för snabbt fram”, säger Sara Wallén.

Även Martin Löfbom och Fredrik Wetterhall har varit med och grundat Mindmore.

Läs mer: Mindmore gör det enklare att testa demenspatienter – tar in 7,5 miljoner 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera