1515
Annons

Förvaringsbolaget efter toppåret – vill utmana stora aktörer

Förvaringstjänsten Vinden ökade sin omsättning nästan fyrfaldigt 2020. Nu hoppas de kunna utmana de stora aktörerna i branschen.

”Vi har bara skrapat på ytan”, säger Sebastian Wiberg, vd för Vinden.

Sebastian Wiberg, vd för Vinden och bolagets app.
Sebastian Wiberg, vd för Vinden och bolagets app.

Förvaringstjänsten Vinden, som erbjuder upphämtning och förvaring av saker, hade ett toppår 2020. De ökade sin omsättning från 3 miljoner till över 10 miljoner kronor på ett år.

Ökningen håller i sig och bolaget har tredubblat sin omsättning gentemot 2020 i år.

”Fler vet om oss nu och omsättningen växer. Vi har bara skrapat på ytan”, säger Sebastian Wiberg, vd för Vinden.

En faktor bakom den ökade omsättningen är ett ökat intresse för tjänsten från företag och fastighetsutvecklare.

”Vi har en produkt som är bra för privatpersoner och företag. Det är kul att företagen har börjat hitta till oss och fastighetsdelen är också extremt viktig för oss. Vinden vill bli en mer inkluderad del av morgondagens bostäder och på sikt ta bort vindar och källarförråd.”

Sebastian Wiberg tillägger även att fler fått upp ögonen för Vinden genom en ökad marknadsföring, men även rekommendationer från kunder. 

Utöver tjänsten av upphämtning och förvaring som Vinden har i sin app, finns det även en visualiseringsfunktion där man kan se hur sakerna förvaras. 

Bolaget har även nyligen lanserat fler funktioner i sin app som möjligheterna till återvinning, donation och vidare försäljningen.

”Det har varit väldigt uppskattat av våra kunder med valfriheten. Och det återkopplar även till hållbarhet som är ett centralt fokus för oss.”

Sebastian Wiberg beskriver förvaringsbranschen som växande. Den har länge dominerats av stora amerikanska bolag som Shurgard och Pelican Storage. Nu går det att finna allt fler uppstickare.

”Jag tror att vi i längden kommer konkurrera ut traditionella aktörer i branschen, och just nu är de våra största konkurrenter.”

Bolaget har i nuläget 30 anställda och finns i Sverige och i Norge. De vill växla upp och öka sin närvaro till andra marknader i Europa. 

Det finns en stark efterfrågan efter tjänster som Vindens i fler europeiska städer menar Sebastian Wiberg, men han trycker på att de vill växa kontrollerat.

”Vi ska växa och skala upp. Men vi vill inte tumma på kvalitén, det här är en bransch där man har hand om fysiska grejer och då måste man göra det med försiktighet.”

Målen framåt är att fortsätta växa och utveckla erbjudandena mot företagskunder och fastighetsutvecklare. 

Enligt Sebastian Wiberg borde smart förvaring vara en naturlig del av stadsplaneringen. Om man gör sig av med vind och källarförråd så får man helt plötsligt mer boyta att jobba med menar han.

”Om det är vi eller andra aktörer i branschen spelar ingen roll. Det är bra för hela samhället, miljömässigt men även ekonomiskt. Det blir fler människor på samma yta och då byggs det färre bostäder i längden.”

Läs mer: Zlatan-backade förrådet tredubblar intäkterna 


Innehåll från CitrixAnnons

Snabb inloggning löser en av sjukvårdens största utmaningar

Svensk sjukvård står inför flera stora utmaningar. Ett av de större problemen är att sjukvårdspersonal tvingas lägga tid på att logga in och ut ur olika system – något som stjäl tid från den faktiska vården av patienter. Med en ny blixtsnabb inloggningslösning kan vården nu spara in tid som motsvarar flera heltidstjänster så att personalen istället kan ägna sig åt det som är allra viktigast.

Att sjukvårdspersonal arbetar under mycket stress och press är allmänt vedertaget. För de som arbetar inom sjukvården är det heller ingen nyhet att enorma mängder tid under en arbetsdag läggs på att logga in och ut ur olika system när man rör sig mellan olika platser på sjukhuset. 

Det som skiljer vårdarbetsplatser från andra är att man har en så kallad delad arbetsplats där man frekvent gör kortare aktiviteter i journalsystemet som att registrera medicin eller patientinformation. På grund av lagkravet på spårbarhet i systemen infördes krav på individuella inloggningar där ett smart kort användes för både inlogg och digitala underskrifter. Något som visade sig bli en rejäl tidstjuv. 

– Varje gång man loggade in med kortet tog i snitt två minuter. Med 25 till 30 inloggningar per dag blev den tiden sammantaget något som motsvarar flera heltidstjänster per vecka för ett sjukhus. Vårdpersonal har uttryckt en enorm frustration över detta, förklarar Peter Söderholm, CTO på Citrix. 

Läs om en läkares frustration här 

Inloggning på under sex sekunder

För att kunna frigöra tid för personalen att lägga på faktisk vård togs en ny lösning fram av Citrix i samarbete med flera andra aktörer. Det smarta kortet används fortfarande men istället för en inloggning varje gång så har man möjlighet att återansluta till sin befintliga inloggning på under tio sekunder. 

– Det har aldrig funnits fler applikationer än i dag och kraven från verksamheterna är att man ska kunna vara mobil och flexibel – något som inom sjukvården innebär att man själv rör sig runt på sjukhuset medan enheterna finns kvar på samma plats. Med lösningen kan du återuppta din session där du lämnade senast på en annan fysisk plats och du slipper sitta och vänta på inloggningen. Precis som när man fortsätter att titta på en film på Netflix. 

”Gett stora tidsvinster”

Efter att lösningen infördes på sjukhuset Capio S:t Göran i Stockholm har chefer och personal märkt av enorma besparingar i tid som de nu kan lägga på patienterna. 

– På en akutmottagning är varje sekund dyrbar. Personalen tar hand om stora patientflöden och är väldigt beroende av att vara mobila och samtidigt komma åt sina digitala system. När vi byggde en ny akutmottagning så passade vi även på att införa helt nya IT-arbetssätt med hjälp av ny teknik från bland annat Citrix, säger Rene Lambin, Enhetschef på Capio S:t Göran. 

– Numera kan personalen snabbt och säkert byta arbetsplats och samtidigt ta med sig sin inloggade session i journal- och röntgensystem. Vi minskade tiden för in- och utloggning från tidigare två minuter till under sju sekunder. Över tid har detta gett stora tidsvinster tillbaka till verksamheten, avslutar Rene. 

17-19 maj finns Citrix på plats på Vitalis, Skandinaviens ledande eHälsomöte. Där visar de denna lösning. Besök gärna Citrix på plats i monter B09:11. Anmäl dig via denna länk, och delta utan kostnad (värde 495kr) 

Vill du redan nu boka en demo under Vitalis, kontakta malou.ekblom@citrix.com.

Mer från Citrix

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citrix och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?