Återvinning av förpackningar, framför allt av plast, är en av klimatutmaningarna. Detta då kolidioxidutsläppen ökar när de istället bränns upp. Enligt senaste statistiken från SCB så återvann svenskarna under 2019 93 procent av glas och 84 procent av pet-flaskor och pantburkar. Sämre var det för plastförpackningar där knappt hälften återvanns.
Detta vill &repeat råda bot på genom att införa returstationer på restauranger. Genom dem skannar kunden en qr-kod på förpackningen i en app innan den återvinns och får sedan pant tillbaka. Enligt bolaget så återvinner nu kunderna i snitt 30 procent av förpackningarna på restauranger där systemet finns.
&repeat lanserade i december och har idag pantstationer på över 150 restauranger framför allt i Stockholm, men också i Malmö, Uppsala och Västerås, och ska till sommaren etablera sig i Göteborg. Bland kunderna finns Panini, Texas Longhorn och Hawaii Poké.
Återvinningsbolaget har nu tagit in kapital på 15 miljoner kronor för att ta affären utanför Sverige.
”Återvinningsbranschen präglas av att vara halv-monopoliserad, fragmenterad och med väldigt låg standardiseringsgrad. Detta gör det mycket svårt att lyckas med verklig cirkularitet och är en öppen inbjudan från branschen om att bli disrupterad. Det kommer finnas enorma möjligheter för nya digitala lösningar som skapar data på verklig återvinnig, och som kan skalas globalt” säger Tor Espen Steinvik, vd och medgrundare till &repeat, i ett uttalande.
Investeringsrundan leds av norsk-svenska Alliance Venture tillsammans med affärsänglar som e-handelsveteranerna och Eequity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin.
”Vi söker efter skalbara bolag som med hjälp av teknik har potential att lösa verkliga problem för många människor. Och &repeat löser ett universellt problem, i en förbisedd industri, på ett innovativt sätt”, meddelar Anders Hallin, partner och ansvarig för Alliance Venture i Sverige.