Annons

Fortsatt rusning till designade laddboxar – börsplanen ligger fast

Svenska Charge Amps, som säljer och utvecklar designade laddboxar för bilar, fortsatte att växa med 200 procent under första halvåret. Tillväxten drivs av den ökade elbilsförsäljningen.

Charge Amps laddboxar är designade av Joachim Nordvall, känd för att bland annat ha designat sportbilsprojektet Koenigsegg. Till höger, bolagets vd Anders Bergtoft.
Charge Amps laddboxar är designade av Joachim Nordvall, känd för att bland annat ha designat sportbilsprojektet Koenigsegg. Till höger, bolagets vd Anders Bergtoft.

Intresset fortsätter för elbilar där nyregistreringarna ökade med 126 procent i augusti till 4.781 fordon enligt Bil Sweden. Andelen laddbara bilar stod för 47,1 procent av den totala försäljningen i augusti.

”Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder mycket drivet av attraktiva produktlanseringar”, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden, i ett uttalande.

Utvecklingen gynnar Charge Amps som har växt med 200 procent under första och andra kvartalet jämfört med samma period i fjol.

”Vi har redan omsatt lika mycket som hela förra året och vi fortsätter att växa både i Sverige och på nya marknader”, säger Anders Bergtoft, vd för Charge Amps, i ett pressmeddelande.

Totalt omsatte bolaget 104 Mkr för helåret 2020. 82 procent av Charge Amps försäljning under andra kvartalet skedde i Sverige. Enligt bolaget har försäljningen tagit fart i Tyskland där ett eget team byggs upp. Samtidigt säljs produkterna i Europa genom återförsäljare, energiföretag och laddtjänstoperatörer. 

Under tredje kvartalet sätter Charge Amps in landschefer för Storbritannien respektive Spanien och Portugal.

”Elbilsförsäljningen ökar även utanför Sveriges gränser och vi ser stor potential att göra samma resa som i Sverige på fler marknader”, säger Anders Bergtoft.

Tidiga investerare i Charge Amps har varit Skellefteå Kraft och OK Ekonomisk förening. De fick sällskap av Swedbank Robur tidigare i år som gick in med 150 nya miljoner. Bolaget värderades i transaktionen till 1,3 miljarder kronor.

Swedbank Roburs insteg som större ankarinvesterare var i ett led inför Charge Amps börsnotering som ska ske i början av 2022.

Läs mer: Robur går in med 150 miljoner i laddboxar till elbilar: ”Ska till börsen nästa år”

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera