1515
Annons

Fortnox medgrundare bygger småländskt appbolag

Jens Collskog var med och grundade affärsystembolaget Fortnox. Nu tar han in nytt kapital och Therese Lundstedt som vd för hans senaste projekt – appbyggaren Colix.

”Vi är nu rustade för tillväxt”, säger Jens Collskog.

Colix grundare Peter Lindberg och Jens Collskog med tillträdande vd:n Therese Lundstedt i mitten.
Colix grundare Peter Lindberg och Jens Collskog med tillträdande vd:n Therese Lundstedt i mitten.Foto:Michaela Thornstrom

2001 hoppade kollegerna Jens Collskog och Jan Älmeby av SPCS som idag ägs av bokföringsjätten Visma för att starta eget. De var då pionjärer med att bygga internetbaserade affärssystem och idag har Fortnox FNOX -4,55% Dagens utveckling ett börsvärde på 25,7 miljarder kronor.

Under drygt fyra år fram till 2014 var Jens Collskog vd för Fortnox innan han valde att lämna bolaget för att bli konsult. Idag har han aktier för 138 miljoner kronor i Fortnox enligt ägardatabasen Holdings.

2017 grundade han Colix i Växjö tillsammans med Peter Lindberg. Bolaget utvecklar en plattform för appar och webblösningar till företag och organisationer. 

Colix har idag ett hundratal kunder från bland annat bygg- och fastighetsbranschen, åkeri- och besöksnäringen samt bostadsrättsföreningar. Kunderna köper tjänsten på prenumerationsbasis, så kallad Saas, software-as-a-service, och betalar till exempel för sin app per månad.

Enligt bolaget är Colix fortfarande i startfasen och omsatte drygt 1 miljon kronor förra året med en prognos på 3–4 Mkr i år och 8–10 Mkr 2022. Colix har idag 15 anställda och kommer ta in fler personer under året.

Nu har Colix tagit in 7,5 miljoner kronor i en nyemission för att öka tillväxttakten. Utöver grundarna har bolaget 28 delägare som främst består av småländska entreprenörer. Samtidigt lämnar Jens Collskog vd-rollen för att bli ordförande.

”Nu när vi har en väl fungerande produkt och en kundbas som bevisar både nyttan av våra produkter samt att vårt koncept fungerar har det blivit dags för Colix att ta nästa steg”, säger grundaren Jens Collskog i ett uttalande.

Ny vd blir Therese Lundstedt som tidigare varit vd för nätmäklaren Aktieinvest och byggbolaget Urban Green och ser nu fram emot att driva bolaget mot tillväxt.

”Jag jobbat inom flera branscher som skulle behöva just Colix produkt”, säger hon.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Fritt fall när Revolution Races eldsjäl hoppar av

Vad är Revolution Race utan Pernilla Nyrensten, och vad väntar rakhyvelsbolaget Estrid efter den senaste tunga rekryteringen? Det diskuteras i veckans avsnitt av Digitalpodden. 

Di:s reportrar Jonas Leijonhufvud och Marianne Agazzi.

PODD

Di:s reportrar Jonas Leijonhufvud och Marianne Agazzi.

Klädbolaget Revolution Race rasade på börsen under tisdagen, och fallet fortsatte under onsdagen. Detta efter att grundaren Pernilla Nyrensten kvällen innan kvartalsrapporten meddelat att hon lämnar vd-stolen. Vad står bakom det plötsliga avhoppet, och vad är bolaget utan den karismatiska Pernilla Nyrensten? 

Ett annat e-handelsfenomen är rakhyvelsbolaget Estrid, där Cristina Stenbeck och Susanna Campbell är delägare. Nu kliver den sistnämnda av från ordförandeposten, men ersätts av en minst lika tung techprofil. En offensiv rekrytering, menar Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Veckans avsnitt avhandlar även uppgifterna om att den brittiska nätläkaren Babylon Health kan köpas ut från börsen. Bolaget, som noterades via en spac (specialförvärvsbolag, red.anm.) i fjol, har varit rejäla sänken för investmentbolagen Kinnevik och VNV Global. 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Läs mer: Pernilla Nyrensten: Hade slutat inom något år oavsett 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera