1515

Första svenska covid-19-testet klart: ”Vi kan testa 10 000 i veckan”

Covid-19-tester är en bristvara och har importerats från bland annat Kina. Nu kommer det första svenska testet – och det i stor skala. ”Vi kan själva analysera minst 10 000 prov i veckan”, säger Anne Kihlgren från Dynamic Code som ligger bakom testet.

Anne Kihlgren är grundare och vd för Dynamic Code som tagit fram det första svenska covid-19-testet.
Anne Kihlgren är grundare och vd för Dynamic Code som tagit fram det första svenska covid-19-testet.

Testerna som ofta görs i dag är av typen reagens-kit, till skillnad från egna laboratorietester. Det vill säga mer halvfabrikat och utan kontroll på kvalitet, enligt Anne Kihlgren.

Men Dynamic Code har jobbat i det tysta i nästan fyra månader med sitt test – som nu är redo för bred utrullning.

”Vi kommer att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer eftersom vi är en officiell partner. Så till en början skickas testerna till prioriterade riskgrupper. Mycket sjukvårdspersonal, till exempel”, säger Anne Kihlgren.

Läs mer: Spotifys anställda ska coronatestas – i unikt pilotprojekt

Under maj månad blev de klara med sin helhetslösning, vilket innefattar lab, provtagningskit och den befintliga plattformen för att hantera provsvar och logistik.

”Det bygger på vår standardlösning vilket innebär att man tar provet själv i sitt hem, precis som med våra tester för till exempel halsfluss eller könssjukdomar”, säger hon.

Just covid-19 testas i svalg och näsborrar med bomullspinnar.

Hon är dock noga med att poängtera att testet inte är ett så kallat antikroppstest, vilka blivit populära att ta.

”Det här testet visar om du har viruset i kroppen”, säger hon och tillägger att de antikroppstester som ska visa om du haft viruset tidigare fortfarande är för osäkra.

”Vi tittar också på sådana tester just nu. Men det är väldigt mycket en medicinsk fråga och vi behöver låta forskningen ta sin tid. För vad betyder ditt svar på ett sådant test?”, frågar hon sig.

De flesta hoppas förmodligen på att antikropparna ska visa på viss immunitet?

”Jag förstår det och att man vill gå tillbaka och kunna träffa sina äldre. Men det finns en risk att man vaggas in i en falsk trygghet och det är inte bra.”

Läs mer: DNA-forskaren tar in 60 miljoner till sina infektionstester på distans

I Dynamic Codes fall är hon noga med att ha full kontroll på analyskvaliteten.

”Självprovtagning skapar inte några undanträngningseffekter i vården heller. Jag kan bara spekulera, men jag skulle tro att den här typen av tester kommer kunna göras tillgängliga för den breda allmänheten inom en överskådlig framtid”, säger hon och poängterar att det är något som i sådana fall sker med stöd från Folkhälsomyndigheten.

Dynamic code värderas efter en nyemission tidigare i år till 260 miljoner kronor. Bolaget tog in 47,6 miljoner i en runda i februari från bland annat investerarna Gustaf Ramel, Thord Wilkne, riskkapitalbolaget Backing Minds och Erik Fällström.

Enligt egen utsago nådde bolaget i slutet av 2019 en försäljningstakt som motsvarar 30 Mkr på årsbasis. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?