1515
Annons

Första femtech-vd:n på First North: ”Okänd mark för många entreprenörer”

På onsdagsmorgonen ringde entreprenören Bonnie Roupé i klockan, då hennes bolag Bonzun listas på Nasdaq First North genom ett så kallat omvänt förvärv.

Resan hit har gått genom en populär gravidapp i Kina och en fertilitetsapp som laddats ner i 95 länder. 

”En viktig del för mig i noteringen är att dem som följt vår resa nu också kan investera i den”, säger Bonnie Roupé.

Bonnie Roupé är grundare och vd för Bonzun som går in på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv.
Bonnie Roupé är grundare och vd för Bonzun som går in på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv.Foto:Nasdaq/Marie-Therese Karlberg

I dag klockan 9.00 ringde Bonnie Roupé, grundare och vd för femtech-bolaget Bonzun, i klockan. Bolaget gjorde noteringen i ett omvänt förvärv genom en transaktion med bolaget Papilly som redan är med på First North-listan. Från och med onsdagen ändras namnet till Bonzun. 

Aktien var upp i handelns första avslut med 3,75 procent, men slutade med ett tapp på 9,56 procent vid stängningen på onsdagen till en aktiekurs på 0,053 kronor.

”Det är förstås en väldigt stor milstolpe för bolaget och för mig som entreprenör”, säger Bonnie Roupé, som blir vd i nya Bonzun.

Just omvända förvärv har tagit fart på börsen och innebär i korthet att ett bolag tar ett annat bolags börsplats i utbyte mot aktier. Det skulle alltså kunna beskrivas som att Bonzun går in bakvägen till First North-listan. 

”En viktig del för mig i noteringen är att dem som följt vår resa nu också kan investera i den”, säger Bonnie Roupé.

Hon säger att resan till den här punkten har varit lång, men samtidigt att det är nu det börjar. Tankarna om en notering har funnits med sedan 2019.

Det nya bolaget innefattar både Bonzuns IVF-app, som guidar användarna genom en fertilitetsresa, och Bonzuns tjänst Kou Dai Yun Yu-app (tidigare Kexuema) – en virtuell barnmorska på den kinesiska marknaden. Men även arvet från Papilly, Bonzun Evolve, ett verktyg riktat mot företag för anställda att utveckla sitt självledarskap.

”Två av vår tids största hälsoproblem är stress och infertilitet, problem som skär över alla landsgränser och samhällsskikt”, skriver Bonnie Roupé i prospektet med noteringsansökan.

Bonzun har i dag 16 anställda, varav en person är Papillys forskningschef som följer med i transaktionen. Majoriteten av teamet jobbar i Katmandu i Nepal. Omsättningen i Bonzun är liten, en dryg miljon kronor under förra året, och Papilly omsatte 555.000 kronor i fjol.

Bonzun har tagit in riskkapital i flera omgångar om totalt cirka 20 miljoner kronor. Bland dem närmare 50 delägarna som har gått igenom bolaget finns namnkunniga entreprenörer och affärsänglar som Paradox-­grundaren Fredrik Wester, Brummer & Partners-medgrundaren Erik Mitteregger, Meritmind-grundaren Helena Casserlöv, Pointer-grundaren ­Helen Wohlin Lidgard och affärsängeln Fabian Hielte, samt det internationella VC-bolaget SOS Ventures.

I transaktionen med Papilly värderas Bonzun, enligt prospektet, till cirka 110 Mkr och Papilly till cirka 60 Mkr. När First North stängde på onsdagen var värdet på listade Bonzun 90 Mkr, enligt databasen Holdings.

Bonnie Roupé tycker att det finns synergier mellan bolagen. Papilly har en fungerande mjukvara, menar hon, men som behöver göras skalbar.

I och med noteringen hoppas hon att allmänheten ska lära känna Bonzun.

”I övrigt är det ’business as usual’. Vi kommer att fokusera på tillväxt och att skala upp. Det är spännande att vara noterad i den fasen och att leverera på det.”

Hon är förvånad över hur få entreprenörer det faktiskt är som själva noterar sina bolag.

”Det finns inte så många förebilder att titta på som har gjort det. Det är som om det är okänd mark och ofta inte ligger på bordet”, tycker hon.

Bonnie Roupé startade Bonzun 2012 och har röjt framgångar i Kina med gravidappen Kexuema, som fungerar som en en virtuell barnmorska och lanserades 2015. Den fick över 300 000 nedladdningar de första två månaderna och 2017 var siffran uppe i 2 miljoner.

Hon valde att satsa på den kinesiska marknaden då den är stor och homogen med en hög internetpenetration. Under några år bodde Bonnie Roupé i Shanghai och Bonzun vann flera priser.

Idén till appen fick hon när hon drabbades av havandeskapsförgiftning under sin andra graviditet och hade svårt att hitta information om det.

Kexuema lanserades även i bland annat Somalia 2017 och i Sverige 2018. 2019 släppte Bonzun också en IVF-app som i dag laddats ned i 95 länder. Den riktar sig både direkt till konsumenter och till IVF-kliniker som erbjuder den till sina patienter.

2020 valde Bonnie Roupé att sälja den svenska delen, som var en gratisapp, till den digitala medieproduktägaren Life of Svea-koncernen. Försäljningssumman var okänd och appen bytte då namn till Belly.

Kvar blev den kinesiska delen av gravidappen, eller barnmorskeappen som Bonzun kallar den – Kou Dai Yun Yu. I samband med försäljningen sa Bonnie Roupé att bolaget istället skulle satsa på IVF-appen och göra den till en global tjänst.

”Vi har lyckats göra en tjänst skalbar, trots att fertilitet är ett känsligt ämne.”

Läs också: Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Läs också: Revansch för Stockholmsbörsen när Truecaller kröner rekordnoteringarna

Innehåll från OxceedAnnons

Techbolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed

Finansiell överblick och resultatanalys är två av de vinster som techbolaget Zynca ser med Oxceed. – Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger CFO Zeljko Arezina.

Zynca är ett molnbaserat CRM-system som möjliggör samverkan mellan den privata och offentliga sektorn och är skapat för arbetsgivare, arbetssökande och kompletterande aktörer. En nytänkande tjänst som förenar traditionella metoder med innovativa matchningsalgoritmer, VR-tester och AI assistenter. 

Ville kunna skräddarsy rapporter

Som snabbväxande techbolag var Zynca i behov av ett ekonomisystem som förenklade rapporteringen och uppföljningen.

– Jag har arbetat med den här typen av rapportering tidigare och för att jobba mer effektivt behöver du kunna se och jämföra i ett system, säger Zeljko som är CFO och medgrundare av Zynca.

Ett grundläggande krav var att kunna rensa bort konton i rapporterna för bättre överblick. Ett annat att kunna skräddarsy rapporter för olika målgrupper. 

– Techbranschen är extremt kapitalkrävande. Det är otroligt viktigt att ta rätt beslut om kostnader och investeringar, säger Zeljko.

Läs mer: Tre sätt att prestera bättre som ekonomichef 

Effektiviserar verksamheten med Oxceed

Zynca används idag av över 350 företag och vill bli ledande inom den digitala utvecklingen på arbetsmarknaden för att även expandera utanför Sverige. Med Oxceed kan Zeljko analysera verksamhetens ekonomi från olika perspektiv för att effektivisera verksamheten. 

– Genom Oxceed kan jag gå in både på mer övergripande nivå, och göra en mer detaljerad analys för att hitta de ställen där vi är ineffektiva, säger han.

Zeljko har byggt olika rapporter för olika målgrupper. För styrelse och investerare finns även möjlighet att dyka ner i rapporterna och granska underliggande siffror. 

Rapportering och uppföljning sker månadsvis, per kvartal och på årsbasis. Dessutom används Oxceed regelbundet för uppföljning av kund- och leverantörsreskontra.

– Där kan vi exempelvis analysera obetalda fakturor och prioritera hur vi hanterar det. Vi arbetar proaktivt med att hitta problem innan de eskalerar.

Läs mer: Framåtriktad rapportering löser tre viktiga problem i ert företag 

Ökad insikt viktig vinst

Med hjälp av Oxceed har Zynca kunnat spara tid och samtidigt få en bättre överblick över företagets ekonomi. Det bästa tycker Zeljko är att han får konstant tillgång till och möjlighet att analysera bolagets siffror. 

– Det är när du tittar på siffrorna som du verkligen förstår hur det går för företaget. Och det är precis det vi får ut av Oxceed. Vi är jättenöjda, säger Zeljko.

Fatta bättre beslut och öka företagets verksamhet med Oxceed 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Hans burgarsajt är Sveriges snabbast växande nätbutik

Burgerstore.se växte snabbare än någon annan nätbutik 2021, enligt en ny rankning. Bakom det familjedrivna företaget står entreprenören och hamburgerälskaren Christopher Rexhell från Åtvidaberg.

Burgerstore, med vd och medgrundare Christopher Rexhell (mitten), tog första pris i SM i Hamburgare 2021.
Burgerstore, med vd och medgrundare Christopher Rexhell (mitten), tog första pris i SM i Hamburgare 2021.
Christopher Rexhell gör tummen upp, med sitt team, vid tävlingen ”SM i Harmburgare” 2020. Övriga i teamet från vänster: Mikael Gustavsson, Daniel Waldenström och Rami Khalil. Mannen i cowboyhatt är domaren Johan Jureskog.
Christopher Rexhell gör tummen upp, med sitt team, vid tävlingen ”SM i Harmburgare” 2020. Övriga i teamet från vänster: Mikael Gustavsson, Daniel Waldenström och Rami Khalil. Mannen i cowboyhatt är domaren Johan Jureskog.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera