1515

Första femtech-vd:n på First North: ”Okänd mark för många entreprenörer”

På onsdagsmorgonen ringde entreprenören Bonnie Roupé i klockan, då hennes bolag Bonzun listas på Nasdaq First North genom ett så kallat omvänt förvärv.

Resan hit har gått genom en populär gravidapp i Kina och en fertilitetsapp som laddas ner i 95 länder. 

”En viktig del för mig i noteringen är att dem som följt vår resa nu också kan investera i den”, säger Bonnie Roupé.

Bonnie Roupé är grundare och vd för Bonzun som går in på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv.
Bonnie Roupé är grundare och vd för Bonzun som går in på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv.Foto:Nasdaq/Marie-Therese Karlberg

I dag klockan 9.00 ringde Bonnie Roupé, grundare och vd för femtech-bolaget Bonzun, i klockan. Bolaget gjorde noteringen i ett omvänt förvärv genom en transaktion med bolaget Papilly som redan är med på First North-listan. Från och med onsdagen ändras namnet till Bonzun. 

Aktien var upp i handelns första avslut med 3,75 procent, men slutade med ett tapp på 9,56 procent vid stängningen på onsdagen till en aktiekurs på 0,053 kronor.

”Det är förstås en väldigt stor milstolpe för bolaget och för mig som entreprenör”, säger Bonnie Roupé, som blir vd i nya Bonzun.

Just omvända förvärv har tagit fart på börsen och innebär i korthet att ett bolag tar ett annat bolags börsplats i utbyte mot aktier. Det skulle alltså kunna beskrivas som att Bonzun går in bakvägen till First North-listan. 

”En viktig del för mig i noteringen är att dem som följt vår resa nu också kan investera i den”, säger Bonnie Roupé.

Hon säger att resan till den här punkten har varit lång, men samtidigt att det är nu det börjar. Tankarna om en notering har funnits med sedan 2019.

Det nya bolaget innefattar både Bonzuns IVF-app, som guidar användarna genom en fertilitetsresa, och Bonzuns tjänst Kou Dai Yun Yu-app (tidigare Kexuema) – en virtuell barnmorska på den kinesiska marknaden. Men även arvet från Papilly, Bonzun Evolve, ett verktyg riktat mot företag för anställda att utveckla sitt självledarskap.

”Två av vår tids största hälsoproblem är stress och infertilitet, problem som skär över alla landsgränser och samhällsskikt”, skriver Bonnie Roupé i prospektet med noteringsansökan.

Bonzun har i dag 16 anställda, varav en person är Papillys forskningschef som följer med i transaktionen. Majoriteten av teamet jobbar i Katmandu i Nepal. Omsättningen i Bonzun är liten, en dryg miljon kronor under förra året, och Papilly omsatte 555.000 kronor i fjol.

Bonzun har tagit in riskkapital i flera omgångar om totalt cirka 20 miljoner kronor. Bland dem närmare 50 delägarna som har gått igenom bolaget finns namnkunniga entreprenörer och affärsänglar som Paradox-­grundaren Fredrik Wester, Brummer & Partners-medgrundaren Erik Mitteregger, Meritmind-grundaren Helena Casserlöv, Pointer-grundaren ­Helen Wohlin Lidgard och affärsängeln Fabian Hielte, samt det internationella VC-bolaget SOS Ventures.

I transaktionen med Papilly värderas Bonzun, enligt prospektet, till cirka 110 Mkr och Papilly till cirka 60 Mkr. När First North stängde på onsdagen var värdet på listade Bonzun 90 Mkr, enligt databasen Holdings.

Bonnie Roupé tycker att det finns synergier mellan bolagen. Papilly har en fungerande mjukvara, menar hon, men som behöver göras skalbar.

I och med noteringen hoppas hon att allmänheten ska lära känna Bonzun.

”I övrigt är det ’business as usual’. Vi kommer att fokusera på tillväxt och att skala upp. Det är spännande att vara noterad i den fasen och att leverera på det.”

Hon är förvånad över hur få entreprenörer det faktiskt är som själva noterar sina bolag.

”Det finns inte så många förebilder att titta på som har gjort det. Det är som om det är okänd mark och ofta inte ligger på bordet”, tycker hon.

Bonnie Roupé startade Bonzun 2012 och har röjt framgångar i Kina med gravidappen Kexuema, som fungerar som en en virtuell barnmorska och lanserades 2015. Den fick över 300 000 nedladdningar de första två månaderna och 2017 var siffran uppe i 2 miljoner.

Hon valde att satsa på den kinesiska marknaden då den är stor och homogen med en hög internetpenetration. Under några år bodde Bonnie Roupé i Shanghai och Bonzun vann flera priser.

Idén till appen fick hon när hon drabbades av havandeskapsförgiftning under sin andra graviditet och hade svårt att hitta information om det.

Kexuema lanserades även i bland annat Somalia 2017 och i Sverige 2018. 2019 släppte Bonzun också en IVF-app som i dag laddats ned i 95 länder. Den riktar sig både direkt till konsumenter och till IVF-kliniker som erbjuder den till sina patienter.

2020 valde Bonnie Roupé att sälja den svenska delen, som var en gratisapp, till den digitala medieproduktägaren Life of Svea-koncernen. Försäljningssumman var okänd och appen bytte då namn till Belly.

Kvar blev den kinesiska delen av gravidappen, eller barnmorskeappen som Bonzun kallar den – Kou Dai Yun Yu. I samband med försäljningen sa Bonnie Roupé att bolaget istället skulle satsa på IVF-appen och göra den till en global tjänst.

”Vi har lyckats göra en tjänst skalbar, trots att fertilitet är ett känsligt ämne.”

Läs också: Techprofilen säljer sin gravidapp till Familjeliv-koncernen

Läs också: Revansch för Stockholmsbörsen när Truecaller kröner rekordnoteringarna


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?