1515
Annons

Försökte sälja världens första tweet för 466 miljoner – rasar i värde

Ägaren av världens första tweet ville göra en brakvinst på sin NFT. Istället har den rasat drastiskt i värde. 

Den nuvarande ägaren av Jack Dorseys (på bild) kända tweet vill sälja den för 14.969 Ether, runt 466 miljoner kronor.
Den nuvarande ägaren av Jack Dorseys (på bild) kända tweet vill sälja den för 14.969 Ether, runt 466 miljoner kronor.Foto:Montage

Sina Estavi, vd på blockkedjeföretaget Bridge Oracle, är framför allt känd som personen som äger Twittergrundaren Jack Dorseys tillika världens första tweet på mikrobloggen (”just setting up my twttr”). I mars 2021 köpte han tweeten som en NFT, ”non-fungible token”, för runt 24 miljoner kronor. 

Men nu vill blockkedje-vd:n göra en vinst på investeringen. Under förra veckan lade han ut sin NFT till försäljning på NFT-handelsplatsen Open Sea – med ett saftigt påslag. 

”Jag har bestämt mig för att sälja den här NFT:n (världens första tweet) och donera 50 procent av vinsten (25 procent eller mer) till välgörenhetsorganisationen Give Directly”, skrev han på Twitter i samband med att annonsen publicerades. 

För det historiska NFT-objektet efterfrågade han 14.969 ether, blockkedjan Ethereums kryptotillgång, motsvarande runt 466 miljoner kronor. Det är mer än 1.000 procent mer än vad han själv betalade för drygt ett år sedan. 

Men än har ingen sugen köpare gett sig till känna, och istället har värdet rasat drastiskt. När auktionen avslutades under onsdagen hade enbart sju bud inkommit – motsvarande mellan 6 till 277 dollar.

Sina Estavi har två dagar efter avslutad auktion på sig att acceptera budet. 

”Deadlinen jag satte är förbi, men om jag får ett bra erbjudande kanske jag accepterar det. Eller så säljer jag den aldrig”, säger han till kryptosajten Coindesk.  

Under torsdagen ligger auktionen fortfarande uppe på Open Sea, med ett högsta erbjudande på 6.848 dollar, runt 64.000 kronor. 

Twitter-grundaren Jack Dorsey klev ner från vd-rollen för Twitter i november och ägnar sin tid åt uppdraget som vd för betalbolaget Block. 

Trög start för Netflix spelsatsning

Streamingjätten Netflix har svårt att locka användare till sina nylanserade spel. Samtidigt är det oklart hur bolaget faktiskt ska göra det, enligt CNBC.

Foto:Gabby Jones

Sedan november har Netflix satsat allt mer på spel som ett sätt att engagera sina prenumeranter i väntan på att nya avsnitt ska släppas. Spelen är bara tillgängliga för bolagets prenumeranter och måste laddas ned separat. 

Netflix mobilspel har blivit nedladdade 23,3 miljoner gånger. Enligt Apptopia har Netflix cirka 1,7 miljoner dagligt aktiva spelare på sina spel. Det utgör mindre än 1 procent av bolagets 221 miljoner prenumeranter. 

Enligt bolagets vd Greg Peters har Netflix flera år framför sig innan man har lärt sig hur spel kan behålla och engagera prenumeranter. Dock har bolaget medvetet varit otydliga gällande hur de ska göra spel till en central del av deras strategi, enligt CNBC. 

”Vi håller fortfarande lite tyst eftersom vi fortfarande lär oss och experimenterar och försöker ta reda på vilka saker som faktiskt kommer att få gensvar hos våra medlemmar, vilka spel som folk vill spela”, sade Leanne Loombe, Netflix chef för externa spel, under ett panelsamtal på Tribeca Film Festival i juni.

Netlifx har även haft svårt att få folk att stanna kvar på dess streamingplattform. Under det första kvartalet tappade man 200.000 användare, och under det andra kvartalet 250.000. I år har aktien sjunkit med 62,4 procent på börsen. 

Läs mer: Då slås HBO Max samman med Discovery Plus 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera