1515

Förslaget: Skrota spelmonopolet

Skatten på spelöverskottet väntas landa på 18 procent och ett licenssystem kommer att ersätta det tidigare spelmonopolet. Det föreslås i spelutredningen som kommer att rita om den svenska spelmarknaden helt.

Ny utredning förslår att det svenska spelmonopolet ska brytas upp. Foto: Evolution Gaming
Ny utredning förslår att det svenska spelmonopolet ska brytas upp. Foto: Evolution Gaming

Det blir en lag som reglerar allting, säger utredaren Håkan Hallstedt vid en pressträff.

Spelmonopolet kommer att försvinna, i praktiken är det redan borta, och i stället inrättas ett licenssystem där alla spelbolag får rättigheter och skyldigheter. Det kommer att finnas sex typer av spel i det nya licenssystemet: statligt spel, spel för allmännyttiga ändamål, vadhålling, onlinespel, landbaserat kommersiellt spel och spel på fartyg i internationell trafik. En del spel ska konkurrensutsättas, andra inte, enligt utredningens förslag.

Skatten på spelöverskottet föreslås som väntat bli på 18 procent. Det kan jämföras med 15 procent i Storbritannien och 20 procent i Danmark. Vinster från spel hos bolag utan licens beskattas som inkomst av kapital.

Det är det intervallet som den statliga spelutredaren Håkan Hallstedt tidigare har sagt skulle vara lämpligt — det vill säga en skatt på överskottet, de pengar som blir över när vinsterna har betalats ut till spelarna.

Spelutredningens förslag föreslås börja gälla från januari 2019 enligt utredningen.

TT/Direkt/Di Digital


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?