1515

Förslaget: Ge startups gräddfil hos Migrationsverket

Startupföretag som anställer utrikesfödda ska prioriteras särskilt av Migrationsverket, föreslår Moderaterna. Men myndighetens anslag ska inte höjas. ”Sverige måste fungera även när asyltrycket är stort”, säger Elisabeth Svantesson.

Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.
Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.Foto:Claes-Göran Flinck

Till tisdagens riksdagsdebatt om snabbväxande företag kommer Moderaterna med ett förslag som ska gynna startupscenen.

Det handlar om handläggningstiden för arbetstillstånd hos Migrationsverket. Tanken är att företag som vill rekrytera till exempel utvecklare eller programmerare inte ska behöva vänta för länge på att ansökan ska genom Migrationsverkets kvarnar.

Den som ansöker om arbetstillstånd via nätet utan att behöva komplettera ansökan kan i dag behöva vänta 1–2 månader, enligt en uppskattning på Migrationsverkets webbplats. Enligt Moderaterna var den genomsnittliga handläggningstiden för arbetstillstånd under 2014 nästan fyra månader. 

Sedan dess har myndighetens arbetsbörda ökat avsevärt i takt med att fler söker asyl i Sverige. Moderaterna vill att myndighetens handläggning inte ska ta längre än 30 dagar.

”Det är stor risk att det tar längre tid än fyra månader nu. Men Sverige måste fungera även när asyltrycket är stort”, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.

Är det realistiskt med tanke på Migrationsverkets arbetsbelastning?

”Det är definitivt möjligt att klara detta. Vi menar att Migrationsverket ska ha ett uppdrag i regleringsbrevet och speciellt avsatta medel just för den här uppgiften. Det är en annan uppgift än med asylsökningar.”

Förslaget går ut på att ändra regeringens regleringsbrev till Migrationsverket samt att myndigheten ska öronmärka en del av sitt anslag för att prioritera arbetstillstånd över till exempel asylärenden. Dock förblir anslagen till Migrationsverket oförändrade.

”Vår bedömning är att detta går att göra inom ramen för myndighetens anslag. Skulle den behöva utökas får vi återkomma till det. Det är Migrationsverkets uppgift att bedöma vad man klarar av”, säger Elisabeth Svantesson.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?