1515

Forskaren: VR är verktyget för att bygga den snara framtidens samhälle

VR som byggverktyg blir verklighet på marknaden inom några år enligt KTH–forskaren. 

Forskaren Elena Malakhatka tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år.
Forskaren Elena Malakhatka tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år.Foto:Thron Ullberg

Elena Malakhatka, doktorand på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, tror att virtuell verklighet, VR, kan vara det rätta verktyget för att bygga framtidens samhälle. Enligt henne är VR-teknologin på väg att massproduceras för marknaden. 

 “Jag tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år”, säger hon till Di Digital.

Hon förklarar att VR-teknologin har växt mycket och intensivt de senaste åren.

“Vi börjar redan applicera VR på olika områden och inte bara undersöka det som verktyg i labb”, fortsätter Elena Malakhatka. 

I sin egen forskning, som doktorand på KTH, använder Elena Malakhatka sig av VR. Hon har tidigare varit med och organiserat KTH:s VR-festival, som blivit en plattform för flera universitet över hela världen, exempelvis MIT och Stanford, som jobbar med att utveckla VR. 

Video: Se Di Digitals reporter bota sin scenskräck med VR 

“VR är ett mycket bra sätt att simulera framtida scenarion och ge människor möjligheten att uppleva framtiden. Under förra årets VR Sci Fest på KTH visade vi upp ett framtida Slussen och det var väldigt intressant att uppleva en så viktig del av Stockholms framtid,” säger hon.

Elena Malakhatka, forskare på Kungliga Tekniska högskolan, använder VR som ett av verktygen i sin forskning.
Elena Malakhatka, forskare på Kungliga Tekniska högskolan, använder VR som ett av verktygen i sin forskning.Foto:Thron Ullberg

Drömprojektet för Elena Malakhatka är att forskare och kunder ska samarbeta och tillsammans utveckla samhället. Ett område där hon ser mycket potential är bostäder, som hon tror kommer att designas och konstrueras virtuellt i en nära framtid. 

“Vi är inte långt ifrån att kunna genomföra sådana projekt", säger hon.

I Boston finns till exempel startupbolaget Decentraland, som samarbetar med MIT Sloan, MIT:s Handelshögskola, som redan har byggt en beta-version för att förtesta plattformar för fastigheter med hjälp av blockkedje-teknik. Flera liknande projekt är på gång och kommer dyka upp under nästa år. 

Med hjälp av VR-teknik kan forskare studera hur en människa reagerar i olika miljöer. Exempelvis kan de få möjligheten att undersöka om en användare påverkas av stress på grund av väggar som inte är tillräckligt ljudisolerande från oljud utanför byggnaden. 

"Jag tror på att kunder och forskare tillsamman kommer kunna samarbeta, forma samhället och genom VR förändra världen vi lever i", säger hon. 

Även resurser skulle sparas på att inte behöva bygga något fysiskt för att det ska kunna testas. 

“Det är enkelt att ändra design och konstruktion i och med att allt grafik. Det kommer att minimera de fysiska misstagen som är väldigt kostsamma, både finansiellt och för omgivningen. Med digitaliserade testlabb tror jag att vi kan ta ett stort steg framåt för mer hållbara forskningslandskap”, säger hon. 

Företag börjar allt mer arbeta med VR. Men bristen på kunskap om tekniken gör att flera företag samarbetar med universitet för att testa och göra prototyper i VR. Dessutom har de flesta största universiteten avdelningar för visualisering som hela tiden söker efter mer avancerade tekniker för VR, grafik och interaktion. 

Själv samarbetar hon med några företag som använder VR för att för att skapa en säkrare arbetsprocess.

“I vissa fall kan VR bli ett verktyg för att förtesta komplexa idéer och system inom företag. I andra scenarion kan verktyget dra ned ordentligt på kostnader för innovation, och i andra fall kan det hjälpa till att organisera en bättre beslutsprocess", säger Elena Malakhatka. 

Trots att forskningen om VR tagit stora kliv framåt finns det mycket kvar att göra.

“VR-teknologi behöver utvecklas mer i sig och har fortfarande flera begränsningar i bland annat upplösning och användarens komfort”, säger hon. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?