1515

Forskare: Sparrobot kan lyfta "soffliggarfonden" AP7

En sparrobot som individanpassar svenskarnas pensionssparande skulle öka "soffliggarfonden" AP7:s avkastning. Det konstaterar tre forskare vid Swedish House of Finance. 

En sparrobot skulle kunna hjälpa svenska soffliggare att få ut mer av sitt pensionssparande, enligt en ny forskarstudie.
En sparrobot skulle kunna hjälpa svenska soffliggare att få ut mer av sitt pensionssparande, enligt en ny forskarstudie.

Soffliggarfonden AP7 Såfa samlar en stor del av svenskarnas premiepensionssparande. Fonden är en global aktieindexfond som anpassar risken efter spararnas ålder och har en hävstång på upp till 50 procent. De senaste åren har fonden tack vare hävstången varit mycket framgångsrik. Soffliggarna i PPM-systemet har i många fall haft betydligt bättre resultat i sina orangea kuvert jämfört med de sparare som valt fonder aktivt. 

Men AP7 skulle kunna bli ännu bättre. 

De tre forskarna Magnus Dahlquist, Roine Vestman och Ofer Setty vid Swedish House of Finance har undersökt hur en större individanpassning skulle påverka avkastningen. Resultatet är tydligt. 

"Med ganska lite individinformation kan man skräddarsy till något som är bättre. I genomsnitt, bland alla förvalssparare, får man en procent ökad pensionsinkomst per år utan att spara mer, i vissa fall får man upp till 3 procent mer", säger Roine Vestman, forskare vid Stockholms universitet och Swedish House of Finance. 

Redan i dag anpassas AP7 och liknande pensionsfonder aktierisken efter användarnas ålder. Det forskargruppen har gjort är att också ta med information om hur mycket pengar spararna har på pensionskontot och om de sparar i aktier vid sidan om pensionssparandet. Lösningen skulle kunna implementeras genom en algoritm som styr pensionssparandet, en slags robotrådgivare. 

"Det bättre utfallet kommer inte på bekostnad av att man sparar mer eller väljer en högre riskprofil i genomsnitt utan om att man skräddarsyr sparandet. Det är en gratis lunch", säger Roine Vestman. 

Har ni varit i kontakt med AP7 om studien?

"Absolut. Men de har istället fokuserat mycket på uttagsfasen sedan de införde livscykelprofil och hävstång 2010. Det finns också en pedagogisk utmaning i att införa en sådan här lösning: Olika personer skulle få olika avkastning". 

Läs mer: Reportage: Bankrådgivarnas sista strid

Automatiserade sparlösningar har de senaste åren tagit en allt större del av det totala sparandet. I Sverige har nätmäklare som Avanza och Nordnet automatiserade lösningar, liksom pensionsbolag som Lifeplan (NTL). Dessutom finns rena robotspar-lösningar som Lysa (NTL) och Opti (NTL).

I forskarnas studie har de undersökt hur lösningen skulle fungera för en förvalsfond likt AP7 men en liknande algoritm skulle också kunna användas i andra pensionsfonder. 

"Det skulle lika gärna kunna vara så att man erbjuder den här lösningen på ett fondtorg. Den som tycker att den är bra skulle kunna välja den här algoritmen", säger Roine Vestman. 

Finns det ytterligare individdata som skulle kunna göra modellen ännu bättre?

"Ja, framför allt om du kan ställa frågor om riskaversion. Annars skulle den stora förtjänsten vara om man kunde samordna olika pensionsengagemang. Det finns uppenbara samordningsvinster av att göra det". 

Läs mer: 900 miljoner kronor placerade via Avanzas robottjänst 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?