1515

Forskare: Sparrobot kan lyfta "soffliggarfonden" AP7

En sparrobot som individanpassar svenskarnas pensionssparande skulle öka "soffliggarfonden" AP7:s avkastning. Det konstaterar tre forskare vid Swedish House of Finance. 

En sparrobot skulle kunna hjälpa svenska soffliggare att få ut mer av sitt pensionssparande, enligt en ny forskarstudie.
En sparrobot skulle kunna hjälpa svenska soffliggare att få ut mer av sitt pensionssparande, enligt en ny forskarstudie.

Soffliggarfonden AP7 Såfa samlar en stor del av svenskarnas premiepensionssparande. Fonden är en global aktieindexfond som anpassar risken efter spararnas ålder och har en hävstång på upp till 50 procent. De senaste åren har fonden tack vare hävstången varit mycket framgångsrik. Soffliggarna i PPM-systemet har i många fall haft betydligt bättre resultat i sina orangea kuvert jämfört med de sparare som valt fonder aktivt. 

Men AP7 skulle kunna bli ännu bättre. 

De tre forskarna Magnus Dahlquist, Roine Vestman och Ofer Setty vid Swedish House of Finance har undersökt hur en större individanpassning skulle påverka avkastningen. Resultatet är tydligt. 

"Med ganska lite individinformation kan man skräddarsy till något som är bättre. I genomsnitt, bland alla förvalssparare, får man en procent ökad pensionsinkomst per år utan att spara mer, i vissa fall får man upp till 3 procent mer", säger Roine Vestman, forskare vid Stockholms universitet och Swedish House of Finance. 

Redan i dag anpassas AP7 och liknande pensionsfonder aktierisken efter användarnas ålder. Det forskargruppen har gjort är att också ta med information om hur mycket pengar spararna har på pensionskontot och om de sparar i aktier vid sidan om pensionssparandet. Lösningen skulle kunna implementeras genom en algoritm som styr pensionssparandet, en slags robotrådgivare. 

"Det bättre utfallet kommer inte på bekostnad av att man sparar mer eller väljer en högre riskprofil i genomsnitt utan om att man skräddarsyr sparandet. Det är en gratis lunch", säger Roine Vestman. 

Har ni varit i kontakt med AP7 om studien?

"Absolut. Men de har istället fokuserat mycket på uttagsfasen sedan de införde livscykelprofil och hävstång 2010. Det finns också en pedagogisk utmaning i att införa en sådan här lösning: Olika personer skulle få olika avkastning". 

Läs mer: Reportage: Bankrådgivarnas sista strid

Automatiserade sparlösningar har de senaste åren tagit en allt större del av det totala sparandet. I Sverige har nätmäklare som Avanza och Nordnet automatiserade lösningar, liksom pensionsbolag som Lifeplan (NTL). Dessutom finns rena robotspar-lösningar som Lysa (NTL) och Opti (NTL).

I forskarnas studie har de undersökt hur lösningen skulle fungera för en förvalsfond likt AP7 men en liknande algoritm skulle också kunna användas i andra pensionsfonder. 

"Det skulle lika gärna kunna vara så att man erbjuder den här lösningen på ett fondtorg. Den som tycker att den är bra skulle kunna välja den här algoritmen", säger Roine Vestman. 

Finns det ytterligare individdata som skulle kunna göra modellen ännu bättre?

"Ja, framför allt om du kan ställa frågor om riskaversion. Annars skulle den stora förtjänsten vara om man kunde samordna olika pensionsengagemang. Det finns uppenbara samordningsvinster av att göra det". 

Läs mer: 900 miljoner kronor placerade via Avanzas robottjänst 


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?