1515

Försäkringsutmanare i jätterunda – Ikea-arvtagare kliver in

Startupen Hedvig har etablerat sig som en utmanare av de svenska försäkringsjättarna. Nu tar bolaget in 390 miljoner kronor i riskkapital – och siktar på en ny marknad. 

”Vi ser en jätteefterfråga”, säger vd:n Lucas Carlsén.

Hedvigs grundare Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.
Hedvigs grundare Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.Foto:Press

Mars 2021 innebar ett nytt kapitel för försäkringsutmanaren Hedvig. Bolaget, som hittills agerat som försäkringsförmedlare via den tyska försäkringsjätten HDI Global Specialty, fick då äntligen rätt tillstånd plats från Finansinspektionen, Fi. Det innebär att uppstickaren numera är ett regelrätt försäkringsbolag, likt branschjättar som IF och Trygg-Hansa. 

”Med licensen på plats är vi redo att ta nästa stora kliv”, säger bolagets vd Lucas Carlsén. 

Han grundade Hedvig tillsammans med Fredrik Fors och John Ardelius 2017. Sedan dess har det gått fort. På fyra år har tjänsten knutit till sig 70 000 kunder i tre olika länder. 

Nu kan bolaget avslöja sitt nästa steg. Mindre än ett år efter sin senaste runda stänger Hedvig nu en B-runda på 390 miljoner kronor. Med det nya tillskottet värderas Hedvig till 1,59 miljarder kronor. 

”Det innebär att vi kan fortsätta vår expansion och ta ett första steg utanför Norden”, säger Lucas Carlsén. 

Han vill dock inte avslöja vart, men säger att de ser över flera olika alternativ. 

”Generellt kan man säga att försäkringsbolagen i Norden ligger långt före de andra Europeiska vad gäller kundupplevelsen. Med det som grund tror vi att vi har stora möjligheter att lanseras på marknader som är ännu mer komplicerade och byråkratiska än den svenska.”

En del av det nya kapitalet ska även sporra fortsatt tillväxt i Skandinavien. Hedvig finns i nuläget i Sverige, Norge och Danmark. 

”Vi har börjat bygga lokala team i Norge och Danmark, och vi ser en stor potential i att fortsätta utveckla produkten och växa här”, säger Lucas Carlsén.

Rundan leds av riskkapitalbolaget Anthemis men även de befintliga ägarna Cherry Ventures, Obvious Ventures, Commerz Ventures och Axel Johnons investeringsbolag Novax investerar, liksom de nya delägarna Nineyards Equity samt Ikea-arvtagarna Jonas och Mathias Kamprad. 

Medan tillväxten bland nya användare går fort låter omsättningen dock vänta på sig. Omsättningen under 2020 landar än så länge på 5,5 miljoner kronor. Desto större är förlusten som låg på 68 Mkr. 

”Det var ett expansivt år. Kort och gott är vi väldigt nöjda”, kommenterar vd:n. 

Bolaget lär även dras med röda siffror på sista raden framöver. Enligt Lucas Carlsén kommer tillväxt och expansion vara prioriterat en lång tid framöver. 

”Vi ser en jätteefterfrågan och ett stort problem att lösa. 40 procent av vår tillväxt är organisk och kommer från 'word of mouth'. Det är inte vanligt för ett försäkringsbolag.” 

Hedvig bryter mot konventionen om hur traditionell försäkringsreklam ser ut. Snarare än att trycka på budskap om trygghet uppmanar den kunden att hamna i trubbel.
Hedvig bryter mot konventionen om hur traditionell försäkringsreklam ser ut. Snarare än att trycka på budskap om trygghet uppmanar den kunden att hamna i trubbel.Foto:Press

Han kopplar samman rekommendationerna med bolagets kundservice och snabba ärendehantering. Det understryks också i bolagets marknadsföring, som står i bjärt kontrast mot traditionella försäkringsbolags reklam. Bland annat använder man sig av budskapet ”Go get in trouble” på stora annonsytor. Frågan är bara hur ekonomiskt hållbart det är att ta positionen som det försäkringsbolag som betalar ut ersättningar med minst följdfrågor. 

”Även om vi fortfarande är i ett tidigt stadie så har vi bevisat att modellen fungerar. Det handlar om att göra det enkelt för människor att få hjälp. Det är möjligt att vi då får in lite fler skador för att människor annars inte ens orkat rapportera dem. Vår modell bygger inte på att vi tjänar mer pengar ju mindre vi betalar ut, vi tjänar en fast procentsats. Det tycker jag tydligt visar att vi har andra incitament än andra försäkringsbolag”, säger Lucas Carlsén.

Läs mer: AMF investerar i ”Motorcyklarnas Tesla” – tar in halv miljard 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?