Annons

Försäkringsutmanare i jätterunda – Ikea-arvtagare kliver in

Startupen Hedvig har etablerat sig som en utmanare av de svenska försäkringsjättarna. Nu tar bolaget in 390 miljoner kronor i riskkapital – och siktar på en ny marknad. 

”Vi ser en jätteefterfrågan”, säger vd:n Lucas Carlsén.

Hedvigs grundare Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.
Hedvigs grundare Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.Foto:Press

Mars 2021 innebar ett nytt kapitel för försäkringsutmanaren Hedvig. Bolaget, som hittills agerat som försäkringsförmedlare via den tyska försäkringsjätten HDI Global Specialty, fick då äntligen rätt tillstånd plats från Finansinspektionen, Fi. Det innebär att uppstickaren numera är ett regelrätt försäkringsbolag, likt branschjättar som IF och Trygg-Hansa. 

”Med licensen på plats är vi redo att ta nästa stora kliv”, säger bolagets vd Lucas Carlsén. 

Han grundade Hedvig tillsammans med Fredrik Fors och John Ardelius 2017. Sedan dess har det gått fort. På fyra år har tjänsten knutit till sig 70 000 kunder i tre olika länder. 

Nu kan bolaget avslöja sitt nästa steg. Mindre än ett år efter sin senaste runda stänger Hedvig nu en B-runda på 390 miljoner kronor. Med det nya tillskottet värderas Hedvig till 1,59 miljarder kronor. 

”Det innebär att vi kan fortsätta vår expansion och ta ett första steg utanför Norden”, säger Lucas Carlsén. 

Han vill dock inte avslöja vart, men säger att de ser över flera olika alternativ. 

”Generellt kan man säga att försäkringsbolagen i Norden ligger långt före de andra Europeiska vad gäller kundupplevelsen. Med det som grund tror vi att vi har stora möjligheter att lanseras på marknader som är ännu mer komplicerade och byråkratiska än den svenska.”

En del av det nya kapitalet ska även sporra fortsatt tillväxt i Skandinavien. Hedvig finns i nuläget i Sverige, Norge och Danmark. 

”Vi har börjat bygga lokala team i Norge och Danmark, och vi ser en stor potential i att fortsätta utveckla produkten och växa här”, säger Lucas Carlsén.

Rundan leds av riskkapitalbolaget Anthemis men även de befintliga ägarna Cherry Ventures, Obvious Ventures, Commerz Ventures och Axel Johnons investeringsbolag Novax investerar, liksom de nya delägarna Nineyards Equity samt Ikea-arvtagarna Jonas och Mathias Kamprad. 

Medan tillväxten bland nya användare går fort låter omsättningen dock vänta på sig. Omsättningen under 2020 landar än så länge på 5,5 miljoner kronor. Desto större är förlusten som låg på 68 Mkr. 

”Det var ett expansivt år. Kort och gott är vi väldigt nöjda”, kommenterar vd:n. 

Bolaget lär även dras med röda siffror på sista raden framöver. Enligt Lucas Carlsén kommer tillväxt och expansion vara prioriterat en lång tid framöver. 

”Vi ser en jätteefterfrågan och ett stort problem att lösa. 40 procent av vår tillväxt är organisk och kommer från 'word of mouth'. Det är inte vanligt för ett försäkringsbolag.” 

Hedvig bryter mot konventionen om hur traditionell försäkringsreklam ser ut. Snarare än att trycka på budskap om trygghet uppmanar den kunden att hamna i trubbel.
Hedvig bryter mot konventionen om hur traditionell försäkringsreklam ser ut. Snarare än att trycka på budskap om trygghet uppmanar den kunden att hamna i trubbel.Foto:Press

Han kopplar samman rekommendationerna med bolagets kundservice och snabba ärendehantering. Det understryks också i bolagets marknadsföring, som står i bjärt kontrast mot traditionella försäkringsbolags reklam. Bland annat använder man sig av budskapet ”Go get in trouble” på stora annonsytor. Frågan är bara hur ekonomiskt hållbart det är att ta positionen som det försäkringsbolag som betalar ut ersättningar med minst följdfrågor. 

”Även om vi fortfarande är i ett tidigt stadie så har vi bevisat att modellen fungerar. Det handlar om att göra det enkelt för människor att få hjälp. Det är möjligt att vi då får in lite fler skador för att människor annars inte ens orkat rapportera dem. Vår modell bygger inte på att vi tjänar mer pengar ju mindre vi betalar ut, vi tjänar en fast procentsats. Det tycker jag tydligt visar att vi har andra incitament än andra försäkringsbolag”, säger Lucas Carlsén.

Läs mer: AMF investerar i ”Motorcyklarnas Tesla” – tar in halv miljard 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera