1515

Förlusterna växer för låneutmanaren Lendify

Den digitala låneutmanaren Lendify har lånat ut över en miljard kronor till svenska privatpersoner och växer i snabb takt. Samtidigt gör bolaget en rekordstor förlust på 69 miljoner kronor.

Nicholas Sundén-Cullberg, vd, och Erika Eliasson, IR-chef, på Lendify.
Nicholas Sundén-Cullberg, vd, och Erika Eliasson, IR-chef, på Lendify.Foto:Patrik Olsson, Patrik Olsson (Di)

Låneplattformen Lendify nådde nyligen en milstolpe när deras marknadsplats lånat ut över en miljard kronor till privatpersoner i Sverige. Under andra kvartalet växte bolagets utlåning med 210 procent i jämförelse med samma period i fjol. Men tillväxten har varit kostsam för bolaget, enligt en färsk årsredovisning.

Under det förkortade räkenskapsåret 2017, på åtta månader, gjorde bolaget en rekordförlust på 69 miljoner kronor. Det går att jämföra med ett resultat på minus 52 Mkr föregående år.

”Vi har breddat våra funktioner inom regelefterlevnad, risk och finans och även investerat i varumärket och reklam. Det gör vi för att bygga ett stort bolag”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, till Di Digital. 

Läs mer: Låneplattformen spränger miljardvallen 

Omsättningen under 2017 uppgick samtidigt till 25 Mkr, en rejäl ökning från låga nivåer på 4,5 Mkr. Intäkterna är dock fortfarande relativt små i jämförelse med de volymer som Lendify har lånat ut.

Erika Eliasson förväntar sig att intäkterna snart ska ta fart på allvar och pekar på skalbarheten i bolagets digitala affärsmodell. Hon är övertygad om att Lendify fortsätter att vinna andelar från de klassiska bankerna på den svenska marknaden för blancolån.

”Tillväxt är definitivt i fokus och vi har väldigt låga operativa kostnader”, säger Erika Eliasson.

Lendify erbjuder så kallade peer-to-peer-lån, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan bankernas inblandning. Deras genomsnittsränta för tolv månader bakåt uppgick till 9 procent för låntagarna, medan avkastningen var 6 procent under samma period.

Sedan starten 2014 har Lendify tagit in runt 220 Mkr i riskkapital. I låneplattformens ägarkrets finns till exempel Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, affärsängeln Fredrik Wallenberg samt Vostok New Ventures vd Per Brilioth och Lundin-toppen Ashley Heppenstall.  

Största ägare är grundaren John-Christian de Champs, tätt följt av Hans Westin och Sten Schröder som tillsammans grundade Resurs Bank.

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner – ska lånas ut till privatpersoner 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?