1515

Företagen siktar på effektivt hybridliv: ”Blir konkurrensfördel”

Många tvingades till distansarbete under pandemin, men upptäckte samtidigt effektiviseringar. I framtiden går därför stora delar av näringslivet över till ett hybridliv, spår organisationen OECD.

”Det blir en konkurrensfördel”, säger Hélène Barnekow, vd för Microsoft i Sverige.

Hélène Barnekow, vd för Microsoft i Sverige, och Anna Wikland, vd för Google i Sverige.
Hélène Barnekow, vd för Microsoft i Sverige, och Anna Wikland, vd för Google i Sverige.Foto:Amanda Lindgren, Jack Mikrut

Under pandemin har andelen distansarbete ökat markant bland de som haft möjlighet. Även om rutinen var ovan har det gett ökad effektivitet och känsla av välbefinnande, rapporterar industriländernas ekonomiska samarbetsorganisation OECD:s produktionsenhet. Möjlighet att lättare fokusera hemma och att slippa pendlingen till jobbet är bidragande orsaker.

”Jag har hört att en del tycker det är skönt att gå tillbaka nu, men man måste kombinera det bästa från båda världar. Jag kan själv ta fler komplicerade kundmöten per dag på distans. Det blir en konkurrensfördel”, säger Hélène Barnekow vd för Microsoft MSFT -0,07% Dagens utveckling i Sverige med 600 anställda.

OECD ser också en korrelation där länder som haft en högre andel distansarbete behåller det efter pandemin – där ligger till exempel USA och Tyskland högt medan Sverige ligger längre ned på skalan. 

”Tekniken fanns redan för att hjälpa oss med mer automatisering och flexibilitet för en bättre arbetsmiljö och klimatpåverkan. Men vi hade inte använt den tillräckligt förrän det blev ett kritiskt läge”, säger Hélène Barnekow.

Enligt rapporten lyfter chefer fram fördelar som att lättare kunna rekrytera, lägre omsättning på personal, ökad produktivitet och lägre lokalkostnader. Detta gäller framför allt inom kunskapsintensiva sektorer och av praktiska skäl i liten skala inom tillverkningsindustrin. 

”En majoritet av talangerna säger att de väljer en arbetsgivare som erbjuder flexibilitet enligt våra undersökningar. Säger man att det är bara tillbaka till kontoret är det därför en stor risk.”

Andelen som arbetar på distans har mer än dubblats inom en rad sektorer. Detta enligt OECD:s undersökning med tusentals företag och organisationer i privat och offentlig sektor i 23 länder. 

”Vi får nu inte glömma bort vad tekniken erbjuder, men samtidigt ge människor och organisationen vad de behöver för att bygga kultur och innovationer”, säger Hélène Barnekow.

Rapporten, som tog in åsikter från 1.300 chefer och 3.400 arbetstagare, visar på att de flesta vill arbeta hemifrån två till tre dagar per vecka. Arbetstagarna vill dock enligt snittet arbeta mer hemifrån än chefer.

”Det finns en bredd från dem som aldrig vill gå tillbaka till jobbet till dem som har mått dåligt av att sitta hemma hela tiden. Man behöver båda komponenter”, säger Hélène Barnekow.

Microsoft hade redan före pandemin en policy om att inte behöva gå till arbetet. 

”Jobb ska vara något man gör och inget man går till. Det gäller att själv veta när jag ska vara på distans för att vara mer effektiv och när jag behöver vara inne på kontoret för att samskapa och innovera”, säger Hélène Barnekow.

Hybridlivet, där arbetet blandas mellan distans och på plats, ställer nya krav.

”Man måste vara uppmärksam på hur man leder i alla lägen och med inkluderande möten. Det gäller att personer som rekryterats på andra orter inkluderas i kulturbyggande och befordringar”, säger Hélène Barnekow.

Arbetet på distans har samtidigt medfört utmaningar som att träna upp personal, teambyggande och att särskilja på jobb och privatliv för arbetstagare, enligt OECD.

Bolagen måste se till att fortsätta bygga en bra kultur även i hybridlivet, säger Anna Wikland, vd för Google GOOGL +0,71% Dagens utveckling i Sverige.

”Det gäller att ta med sig det man har uppskattat mest, som flexibiliteten mellan att kunna vara effektiv och socialisera eller vara ute och röra sig under ett möte. Och det gäller som ledare att sätta tydliga mål och inte detaljstyra när vi kanske inte ses alla på samma gång”, säger hon.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?