1515

Före detta Klarna-chef blir ny delägare i horsetech-bolag

Den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth blir operativ delägare på det nystartade horsetech-bolaget Prevet.

Jenny Gagnér, grundare och vd på Prevet.
Jenny Gagnér, grundare och vd på Prevet.

Investeringsbolaget Nascent Invest och den tidigare Klarna-chefen Helene Adalberth, syster till grundaren Niklas Adalberth, går in med 2,5 miljoner kronor i den nystartade veterinärappen Prevet. 

Appen ska fungera som ett verktyg för kommunikation mellan främst hästägare och veterinärer, men även mellan de hästskötare, medryttare och hovslagare som på något sätt är inblandade i hästens och hästägarens liv. 

Genom att dokumentera hur hästen beter sig i friskt tillstånd kan fler lättare märka om någonting är fel, menar Jenny Gagnér, vd för Prevet. 

“50 procent av den skadeersättning från försäkringsbolag som betalas ut till hästägare är på grund av hältor. Hästar är ofta duktiga på att dölja sin smärta och det kan ta flera år innan man upptäcker en skada. Om man istället dokumenterar hästens beteendeförändringar kan det gå snabbare att förstå när något är fel”, säger Jenny Gagnér.

Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands 

Förutom möjligheten att dokumentera hästens utveckling och förändringar kan användarna ta del av kvalitetssäkrad information för att utöka kunskapen.

Appens tidigaste användare var samtliga betalande kunder. Nu har bolaget valt att släppa den befintliga versionen gratis för att bygga datavolym. 

“Vi känner oss trygga i att det finns kunder som är villiga att betala för vår tjänst. Vi siktar på att ha igång fungerande betalmodeller för appen inom ett år.”

Prevet gör just nu en förstudie tillsammans med universitetsdjursjukhuset i Uppsala. Studien kommer att pågå fram till den 31 januari nästa år. I december 2019 väntas prototypen av den nya appen vara klar. I den nya appen ska det vara möjligt för alla parter som får ta del av hästens loggbok att fylla i information. 

“Förutom den tekniska biten är det också ett projekt att få ihop tjänsten så att den faktiskt hjälper till och inte gör det krångligare. Veterinärer har fullt upp och det är meningen att det här ska vara ett hjälpmedel", säger Jenny Gagnér.

Erik Gozzi, vd på Nascent Invest, är övertygad om att marknaden för horsetech kommer att växa och fortsätta sin digitaliseringsresa. 

“Det finns i allmänhet ett stort kassaflöde i djurvärlden och i synnerhet i hästindustrin. Det är nog också därför den är först ute med att digitaliseras. Veterinärbranschen har varit sen avseende digitaliseringen, men vi ser att det nu har ökat. Det här är nog bara början”, säger Erik Gozzi.

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen” 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?