1515
Annons

Fördubblar vinsten – startupen Notified valde bort riskkapitalet 

Startupföretaget Notified har varit lönsamt från starten, utan att behöva ta in riskkapital. Nu lanserar bolaget en ny produkt. "Vi har sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital för tidigt", säger grundaren Kristopher Stenkula.

Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.
Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.

Mediebevakningsföretaget Notified startades utan riskkapital men har ändå lyckats bra. Från att ha börjat med så gott som noll i kapital 2010 gjorde företaget en vinst på 4,5 Mkr under förra räkenskapsåret. 

”Med erfarenhet av att ha jobbat på startups tidigare har vi sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital i ett för tidigt skede, innan man ens vet hur själva affärsmodellen ser ut. Investerare har ofta en bild av vilken väg företaget ska gå och om man snabbt måste ändra inrikting för bolaget kan det bli svårt. Vi kände att det här måste vi kunna fixa utan att ta in kapital”, säger Kristopher Stenkula, vd och medgrundare till Notified. 

Idén bakom Notified kom efter att Marcus Norrving och Kristopher Stenkula hade sett hur små företag sökte på Google för att ta reda på vad som sagts om företaget. Hur stora företag lyckades få fram samma information var för dem en gåta men samtidigt en möjlighet.

Värt att nämna är att det här var år 2009, innan Facebook hade öppnat upp dörrarna för företag och Twitter precis hade börjat växa på riktigt i Sverige.

”Vi såg att det fanns ett behov och även om det fanns massvis av påbörjade projekt i resten av världen fanns det ingen som hjälpte företag i Norden inom detta.”

Men innan de kunde göra verklighet av sin idé fanns det vissa hinder.

”Vi hade inga pengar. Vi inte heller någon kunskap inom detta. Men till skillnad från de som håller inne på sina idéer så berättade vi för alla om vår.”

Till slut fick de napp. Kristopher Stenkulas granne visade sig vara produktutvecklare och villig att hjälpa till. Han fick ingen lön för arbetet men lovades utbetalning så fort de första kunderna kom in.

Man fick magknip av att försöka få hyran betald samtidigt som man inte fick någon lön. Vi hade kniven mot strupen hela tiden.

Samtidigt som första versionen av produkten snickrades ihop i lägenheten gick Marcus Norrving en kurs i interaktionsdesign där han jobbade på gränssnittet för Notified. Under samma period satt Kristopher Stenkula och kallringde framtida kunder. 

Var det inte svårt att klara det utan finansiering?

”Det är klart som fan. Jag hade dessutom precis köpt en lägenhet. Man fick magknip av att försöka få hyran betald och samtidigt inte få någon lön. Det var en enorm press att få in betalande kunder. Vi hade kniven mot strupen hela tiden. Men det gjorde också att man arbetade hårdare.” 

Notified har cirka 500 kunder i Norden och hade en omsättning 2014/2015 på 16,7 Mkr, drygt 30 procent mer än året innan. Kristopher Stenkula hyllar personalen på Notified för framgången.

”Jag är helt övertygad om att det uteslutande handlar om personalen och kulturen i bolaget. Alla på Notified kan vara sig själva, jag tror det betyder mycket.”

Det finns också en annan person som har varit till stor hjälp. Ingvar Olsson, med erfarenhet som ekonomichef på Ikea, togs in i ett tidigt stadium. 

”Ingvar är anledningen till att vi har vågat anställa och vågat tro på att det är en lönsam affär. Han har dessutom varit ett fantastiskt bollplank. Sedan är det väldigt bra att ta in en tredje person som man enbart har en professionell relation med. Jag och Marcus kommer alltid vara vänner först, kollegor i andra hand. Och om vi tycker olika är det bra med en tredje person som får lägga sin röst.”

Det Malmöbaserade företaget släpper nu sin nya produkt, Sparkle. Den nya webbtjänsten samlar in och presenterar användargenerat innehåll från sociala medier som kunderna senare kan använda i sin marknadsföring.

”Tidigare har det varit svårt för våra kunder att ta till sig allt material som finns. En massa innehåll gick till spillo. Med Sparkle kan företagen lyfta fram innehåll som skapas av kunderna”, säger Kristopher Stenkula.

Men bara för att Notified har koncentrerat sig helt på den nordiska marknaden så kommer inte det här behöva vara framtiden för Sparkle.

”Sparkle har inte de begränsningar som Notified har och vi vill lansera produkten internationellt.” 

Vilka marknader har ni tänkt er?

”Vi ska fokusera på Norden nu men USA är en intressant marknad där vi nog har potential. Vi har ingen strategi för ett visst land men jag tror på ett internationellt genombrott.”


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?