1515
Annons

Fördubblar vinsten – startupen Notified valde bort riskkapitalet 

Startupföretaget Notified har varit lönsamt från starten, utan att behöva ta in riskkapital. Nu lanserar bolaget en ny produkt. "Vi har sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital för tidigt", säger grundaren Kristopher Stenkula.

Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.
Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.

Mediebevakningsföretaget Notified startades utan riskkapital men har ändå lyckats bra. Från att ha börjat med så gott som noll i kapital 2010 gjorde företaget en vinst på 4,5 Mkr under förra räkenskapsåret. 

”Med erfarenhet av att ha jobbat på startups tidigare har vi sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital i ett för tidigt skede, innan man ens vet hur själva affärsmodellen ser ut. Investerare har ofta en bild av vilken väg företaget ska gå och om man snabbt måste ändra inrikting för bolaget kan det bli svårt. Vi kände att det här måste vi kunna fixa utan att ta in kapital”, säger Kristopher Stenkula, vd och medgrundare till Notified. 

Idén bakom Notified kom efter att Marcus Norrving och Kristopher Stenkula hade sett hur små företag sökte på Google för att ta reda på vad som sagts om företaget. Hur stora företag lyckades få fram samma information var för dem en gåta men samtidigt en möjlighet.

Värt att nämna är att det här var år 2009, innan Facebook hade öppnat upp dörrarna för företag och Twitter precis hade börjat växa på riktigt i Sverige.

”Vi såg att det fanns ett behov och även om det fanns massvis av påbörjade projekt i resten av världen fanns det ingen som hjälpte företag i Norden inom detta.”

Men innan de kunde göra verklighet av sin idé fanns det vissa hinder.

”Vi hade inga pengar. Vi inte heller någon kunskap inom detta. Men till skillnad från de som håller inne på sina idéer så berättade vi för alla om vår.”

Till slut fick de napp. Kristopher Stenkulas granne visade sig vara produktutvecklare och villig att hjälpa till. Han fick ingen lön för arbetet men lovades utbetalning så fort de första kunderna kom in.

Man fick magknip av att försöka få hyran betald samtidigt som man inte fick någon lön. Vi hade kniven mot strupen hela tiden.

Samtidigt som första versionen av produkten snickrades ihop i lägenheten gick Marcus Norrving en kurs i interaktionsdesign där han jobbade på gränssnittet för Notified. Under samma period satt Kristopher Stenkula och kallringde framtida kunder. 

Var det inte svårt att klara det utan finansiering?

”Det är klart som fan. Jag hade dessutom precis köpt en lägenhet. Man fick magknip av att försöka få hyran betald och samtidigt inte få någon lön. Det var en enorm press att få in betalande kunder. Vi hade kniven mot strupen hela tiden. Men det gjorde också att man arbetade hårdare.” 

Notified har cirka 500 kunder i Norden och hade en omsättning 2014/2015 på 16,7 Mkr, drygt 30 procent mer än året innan. Kristopher Stenkula hyllar personalen på Notified för framgången.

”Jag är helt övertygad om att det uteslutande handlar om personalen och kulturen i bolaget. Alla på Notified kan vara sig själva, jag tror det betyder mycket.”

Det finns också en annan person som har varit till stor hjälp. Ingvar Olsson, med erfarenhet som ekonomichef på Ikea, togs in i ett tidigt stadium. 

”Ingvar är anledningen till att vi har vågat anställa och vågat tro på att det är en lönsam affär. Han har dessutom varit ett fantastiskt bollplank. Sedan är det väldigt bra att ta in en tredje person som man enbart har en professionell relation med. Jag och Marcus kommer alltid vara vänner först, kollegor i andra hand. Och om vi tycker olika är det bra med en tredje person som får lägga sin röst.”

Det Malmöbaserade företaget släpper nu sin nya produkt, Sparkle. Den nya webbtjänsten samlar in och presenterar användargenerat innehåll från sociala medier som kunderna senare kan använda i sin marknadsföring.

”Tidigare har det varit svårt för våra kunder att ta till sig allt material som finns. En massa innehåll gick till spillo. Med Sparkle kan företagen lyfta fram innehåll som skapas av kunderna”, säger Kristopher Stenkula.

Men bara för att Notified har koncentrerat sig helt på den nordiska marknaden så kommer inte det här behöva vara framtiden för Sparkle.

”Sparkle har inte de begränsningar som Notified har och vi vill lansera produkten internationellt.” 

Vilka marknader har ni tänkt er?

”Vi ska fokusera på Norden nu men USA är en intressant marknad där vi nog har potential. Vi har ingen strategi för ett visst land men jag tror på ett internationellt genombrott.”

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera